PDA

Vis full versjon : Høyt blodtrykk

Bea81
22-04-2005, 21:02
Hei alle sammen!
Er det noen her som har/har hatt høyt blodtrykk i graviditeten? Da mener jeg ikke høyt blodtrykk i forbindelse med svangerskapsforgftning, men sånn "til vanlig!" http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/biggrin.gif

I så fall, hvordan fortoner/fortonet dette seg for dere gjennom svangerskapet?

Dani
22-04-2005, 21:11
Ikke for å skremme deg; men jeg hadde tendenser til litt høyt blodtrykk gjennom hele graviditeten og jeg utviklet svangerskapsforgiftning på slutten. Jeg fikk inntrykk av at høyt blodtrykk kunne forårsake nettopp dette, da jeg ble fulgt veldig hyppig opp. BT'et mitt lå fra 130/85 og oppover....

Hege74
22-04-2005, 23:06
Jeg hadde svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap og hadde da normalt BT frem til ca uke 30. Hadde ca 120/70 frem til da.

Nå har trykket mitt ligget høyere helt siden den forgiftningen for tre år siden. Jeg har nemlig fått kronisk nefritt i etterkant av forrige fødsel (liten nyresvikt). Nå ligger trykket mellom 137/83 - 140/76. Om jeg får svangerskapsforgiftning en gang til er jo vanskelig å spå, men blir ihvertfall fulgt nøye opp denne gangen!

Preeklampsi forekommer aldri før uke 20 sa legen til meg engang.

Kvakk Kvakk
23-04-2005, 13:41
Jeg hadde høyt blodtrykk da jeg ventet :stores: og svangerskapet forløp normalt. De siste ukene var det veldig høyt og de mistenkte svangerskapsforgiftning helt uten grunn. De siste ukene måtte jeg uansett ta det veldig med ro, så jeg kjedet meg utrolig.

Lykke til!

lisaa
24-04-2005, 00:46
Trodde jeg hadde "pent" bt jeg, 138/88, siden legen ikke sa noe på det...hm.

Jaja, får se hvordan det fortsetter framover.

Vipp!!
24-04-2005, 01:04
Jeg har hatt høyt blodtrykk hele svangerskapet, har ikke fått svangerskapsforgiftning ennå jaffall... Mitt ligger på rundt 140/85, sist ble det målt til 153/87. Undertrykket bør vanligvis ligge under 90.

Så lenge man ikke har proteiner i urinen så er det ingen fare for svangerskapsforgiftning.

Du kan lese mer om det på f.eks. http://www.lommelegen.no hvis du søker på svangerskapsforgiftning. Der står også endel om blodtrykk i svangerskapet.

:taste: