Vis full versjon : Toxo smitte eller ikke???
Heisann magedamer
På forsommeren var det en del diskusjoner rundt dette med å ferie i sør europa eller ikke, og faren for toxo smitte.
Hvordan har det gått med dere som valgte å reise sydover? Ble dere smittet eller ikke?? Spiste dere og levde som normalt på ferien???
Kjekt å vite for de som kommer etter oss??
Klem fra Katta
Heisann!
Jeg bor i sør-Europa (i sør- Frankrike) og tenkte jeg kanskje kunne komme med et råd eller to til deg dersom du skal sørover på ferie. Jeg har selv aldri vært smittet av toxoplasmose og gynekologen min ga meg følgende råd:
- stek alt kjøtt godt og unngå spesielt lammekjøtt og grisekjøtt
- vask salater og alle grønnsaker godt (når vi er på restaurant forsøker jeg å unngå å spise salat f.eks. ettersom man aldri kan vite hvor gode den egentlig er vasket)
- unngå røkt fisk
- unngå "myke" oster, f.eks. camembert - ostene må være pasteuriserte
- hun anbefalte meg også å ikke kjøpe spekemat o.l. fra en slakter dersom man er på ferie i en liten landsby hvor alt blir ordnet i stand på stedet. Jeg har likevel gjort dette og er fremdeles like frisk.
Dersom du ikke har vært smittet av toxoplasmose har du sikkert selv fått nettopp disse rådene fra din lege. Her i Frankrike, og det er sikkert slik i andre sør-Europeiske land også, er det på grunn av EU-reglene svært strenge regler når det gjelder kjøtt og det blir sjekket på alle mulige måter før det leveres til burtikkene.
Jeg vil vanskelig tro at man lettere blir smittet her enn hjemme i Norge dersom man følger forholdsreglene fra legen. Jeg har svært mange venninner her som ikke har hatt toxo og ingen av de har fått det under svangerskapet heller.Du kan jo også høre med han/henne før du reiser om du evt. kan få andre råd.
Ha en fin ferie!! :)
Jeg er en av damene som reiste på ferie til syden.
Tilbragte 2 uker på Gran Canaria i juni. Var ikke toxo-pos. før jeg reiste. Tok ny test etter jeg kom hjem som også viste seg å være negativ.
Tenkte nok endel på hva jeg spiste, men må innrømme at jeg spiste litt tomat/løk-salat på restaurant, sier seg vel selv at jeg ikke vaska salaten selv...
Ba om å få alt kjøtt Well Done, kom jeg mot formodning borti noe rødt kjøtt la jeg det bort. Holdt meg i tillegg unna isbiter i mineralvannet mitt. Best å være på den sikre side...
Følte meg IKKE hysterisk, koste meg nesten som vanlig og ville nok tatt turen igjen!
Vi har aldri hatt katt men jeg har vært veldig mye ute og reist, bl.a bodd en tid i Frankrike. Har alltid spist det jeg har lystet uten tanke for toxo etc. Tror kanskje sjansen for å få det ikke er så stor som vi frykter, men for all del; -vær forsiktig allikevel, spesielt under svangerskap!
Polyanna
21-08-2002, 23:55
Toxo er jo mye mer utbredt sydover i Europa enn her oppe i nord, og det er heller ikke noe man tester kjøtt spesielt mye for, etter det jeg vet. Sørover er det mye mer vanlig at gravide er smittet fra før enn det det er her.
Selv har jeg bodd perioder i Italia, og er generelt glad i rått kjøtt (carpaccio, mmmm...), spekemat o.l. og har aldri vært spesielt forsiktig med hverken salater, "rar" mat, isbiter, osv. Egentlig er det vel et under at jeg aldri har fått matforgiftning..... Men jeg har altså likevel aldri fått toxo.
Jeg var en tur sørover i våres, og var heller ikke da veldig forsiktig. Spiste ikke carpaccio, da.... Men jeg spiste alt vi fikk servert (det var mye ferdige menyer, fordi det var en jobbtur), og all salat. Oppdaget også etter at jeg hadde spist litt av noe kjøttgreier, at det var sånn som var rått i midten.
Testet meg en måned etter at jeg kom hjem, og var like negativ som jeg alltid har vært.:)
Mykoster, gravet laks og sånn annen listeria-mat var jeg like forsiktig med som hjemme, forresten. (Men det har jo ingenting med toxo å gjøre)
Polyanna, T-20
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.