Vis full versjon : IVF-barn på termin?
Hei!
Vi vet jo nøyaktig når babyen ble "unnfanget", så jeg lurer på om det er større sannsynlighet for å føde på eller nær opptil termin enn ved vanlig unnfangelse?
Eller gjelder de +/-2 ukene like mye ved IVF også?
Hilsen Pia med termin om 6 uker
:hyper:
Forglemmegei
27-04-2005, 19:24
Etter hva jeg vet fra de jeg kjenner, og på meg selv, så gjleder nok den +- regelen på oss også:uff: Får bare håpe du får før da :D Min lille vakre kom 11 dager før :heia:
Lykke til da :klemme: :D
Hei!
Min datter ble født 1 uke etter termin, og jeg ble satt i gang :)
Blander meg inn jeg,selv om jeg strengt tatt ikke har noe her inne å gjøre..
De +/- ukene gjelder nok like mye ved IVF,babyene kommer ut når både de og kroppen din er modne til det uavhengig av befruktningsdatoen.
Min sönn er IVF barn. Han var hele tiden litt större enn "vanlig" paa diverse UL-er, og ble ogsaa födt 3 uker för tiden. Terminen ble aldri endret etter UL fordi vi jo var sikre paa unnfangelsesdatoen.
Jeg gikk to uker over tiden og fikk oppgitt dato for å komme på kur. Tror nok det kav variere for oss på lik linje med andre.
Lyke til:heia:
Babyer er vel "ferdige" en gang mellom 38 og 42 uker, og det varierer vel uavhengig av befruktningsdato. Terminene er vel sånn sett bare et gjennomsnitt av svangerskap.
Tidl. bruker
11-05-2005, 19:24
Jepp, riktig det Nova sier :nikker: Det rare var at selv om vi har IVF barn, og visste akkurat datoen, ble terminen flyttet etter andre UL vi var på. Dette stusset også legen som tok UL på....:vetikke:
Babyer er vel "ferdige" en gang mellom 38 og 42 uker, og det varierer vel uavhengig av befruktningsdato. Terminene er vel sånn sett bare et gjennomsnitt av svangerskap.
Signerer! Sånn er det nok, dessverre ikke noe mer nøyaktig info å få ut av det. Jeg vet også nøyaktig hvilken dag unnfangelsen skjedde (selv om det var midt mellom to ivf-forsøk!), og UL termin varierer +/- 2 dager fra utregnet termin for hver gang, men havner alltid innenfor dette lille intervallet.
Men: på kurs har jeg lært at statistisk så er termin et snitt, men at 1.gangsfødende trekker snittet litt opp, altså litt vanligere å gå på overtid for oss enn for 2.gangsfødende.
12 dager på overtid! Denne IVF prinsessa har det nok for godt i min
'infertile' mage til at hun kan lokkes ut!
:baby: er nok noen egenrådige vesen som vokser litt forskjellig helt fra
starten av ja.
Tidl. bruker
05-06-2005, 17:28
Min icsiprinsesse ble født to dager før UL-termin og ni dager før termin ut i fra icsiforsøket. Og hun var så absolutt klar for den store verden. Over 4 kg - og verdens skjønneste unge selvsagt! :heia:
Det rare var at selv om vi har IVF barn, og visste akkurat datoen, ble terminen flyttet etter andre UL vi var på. Dette stusset også legen som tok UL på....:vetikke:
Dette opplevde vi også. Legen flytta terminen ut i fra UL, selv om vi visste befruktningsdagen :undrer:
Forøvrig kom datteren min nøyaktig 1 uke før termin. Fornøyd med den ja :)
Dette opplevde vi også. Legen flytta terminen ut i fra UL, selv om vi visste befruktningsdagen :undrer:
Forøvrig kom datteren min nøyaktig 1 uke før termin. Fornøyd med den ja :)
Legen min fant på alle mål UL termin 3 dager etter IVF termin, ikke så mye
da. Hun flyttet heldigvis ikke termin. Så jeg blir satt i gang til helga hvis
det ikke kommer igang før.
Det er jo riktig at termin er et gjennomsnitt, ja. Men jeg vet at noen statistikker forteller at det er større % IVF/ICSI-barn som blir født før tiden. Men sånn jeg har forstått det så er det fordi det er så mye større %-andel tvillinger av disse barna, og de vil jo nødvendigvis trekke ned snittet på svangerskap for IVF/ICSI. Mange som glemmer slike forklaringer til statistikk og da kan man fort lese det feil...
Det er jo riktig at termin er et gjennomsnitt, ja. Men jeg vet at noen statistikker forteller at det er større % IVF/ICSI-barn som blir født før tiden. Men sånn jeg har forstått det så er det fordi det er så mye større %-andel tvillinger av disse barna, og de vil jo nødvendigvis trekke ned snittet på svangerskap for IVF/ICSI. Mange som glemmer slike forklaringer til statistikk og da kan man fort lese det feil...
Har også hørt det. Ja sikkert p.g.a. flere tvilling-gravide. Mulig alder har noe
å si på når barna blir født og:???:. Økende alder skal jo gi større risiko for
sv.skapsforgiftning, diabetes o.l.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.