PDA

Vis full versjon : Hei

supermamma
25-04-2005, 16:30
Melder meg inn her. Forrige svangerskap sviktet morkaken og maria sluttet å vokse. De tok henne med keisersnitt i uke 34. Da var hun 41cm og 1700g. Hadde også begynnende forgiftning. Tross dette gikk alt bra!

lisaa
28-04-2005, 22:39
Heisann.

Sitter i samme situasjon selv. Poden (født 2000) ble tatt akutt uke 33 pga vekstavvik estimert til 50%. Heldigvis estimerte de litt feil, så det endte med 40+ %. Vekt 1270 g og lengde 40 blank.

Nå betegner legen min meg som høyrisiko pga 4 svangerskap som gikk galt fra juli til januar, og vekstretardasjonen sist gang.

Får satse på at vi denne gang kan få normalstore barn ca rundt termin ett sted :)

linkn
02-05-2005, 22:44
Hei! Har dere ekstra oppfølging fra lege/jordmor og har dere vært, når skal dere på første kontroll? Kan jeg be om å få første kontroll nå? Er i uke 6. Hadde svangerskapsforgiftning og vesla ble tatt med keisersnitt i uke 34 pga.vekstavvik på 32%.

lisaa
02-05-2005, 23:02
Hei! Har dere ekstra oppfølging fra lege/jordmor og har dere vært, når skal dere på første kontroll? Kan jeg be om å få første kontroll nå? Er i uke 6. Hadde svangerskapsforgiftning og vesla ble tatt med keisersnitt i uke 34 pga.vekstavvik på 32%.

Jeg tok kontakt med legen og fikk hastetime når jeg var uke 4 blank. Dette fordi jeg denne gang ikke klarte tanken på å sitte og nesten vente på blødningene uten å ha prøvd "noe" først hvertfall.

Han henviste meg direkte til sykehuset her for tett oppfølging og eventuelt medisinsk støtte for å opprettholde svangerskapet. Første UL kom etter bare 4 dager, men da så vi ikke noe. Medisinsk støtte fikk jeg heller ikke. 2 uker og 2 dager etter var jeg på ny UL der vi fikk se hjerteaktivitet. Hatt to ul etter dette igjen i henholdsvis uke 9+3 og 12+3. Godt å få se at det er liv!

Har så langt ikke hatt antydning til blødning denne gang, men endel "vondter" jeg ikke kjenner igjen fra da jeg gikk med poden i 2000. Er likevel ganske avslappa og ser på sånne vondter som normalt.

Senere i svangerskapet, etter ordinær UL vil jeg få komme på noen UL til utover for å sjekke vekst hos fosteret.

Med tanke på at du hadde svangerskapsforgiftning og at vekstavviket var såpass høyt sist, vil jeg tro du også får en eller noen oppfølgings UL en stund etter ordinær UL, og også blir nøye fulgt opp med tanke på sv.skapsforgiftning.

Du gjør sikkert lurt i å ringe legen din snart for å avtale tid for første kontroll. Du vil sikkert bli tatt inn til vanlig tid, siden dine tidligere problemer er sånne som dukker opp senere i svangerskapet. Likevel, bestill time, så slipper du å gå over normal tid før den kontrollen blir tatt. Selv var jeg til første svangerskapskontroll uke 12 blank, og syns det var ok. Pga alle ULene og at jeg derfor visste at jeg var så langt som jeg var, og alle sa/maene mine ble vi enige om å skippe gyn undersøkelsen. Jeg vet jo at en sa ikke starter opp av vanlig gyn, men likevel ville legen hoppe over sånn at vi begge var 120% sikre på at det ikke skulle være årsaken OM noe skulle skje.

Lykke til i svangerskapet, håper du slipper lettere unna denne gang :)

supermamma
03-05-2005, 08:32
Jeg var hos legen i forrige uke. fikk laaang sykemelding så jeg får ruge litt og la det feste seg. Hadde en SA i februar. Skal til UL om ei uke for å se at alt er bra inni der. Klarer nesten ikke vente! Kommer til å forlange tett oppfølging, og kommer nok til å ha en del UL. Heldigvis er dette en liten plass med ett lite sykehus, hvor man får raskt time og blir tatt godt vare på!