PDA

Vis full versjon : Glukosebelastning...litt bekymret,jeg

Muffe
25-04-2005, 18:52
Var hos jordmor i dag og da var det litt sukker i urinen...hjeeeeelp! :shock:
Skal ringe for å få time til glukosebelastning..må si jeg gruer meg litt.Men det kan jo være det går bra også..Håper jeg klarer å få ned det jeg skal drikke da uten at det kommer opp igjen :kvalm:

Er nå i uke 30, ikke lagt på meg mer enn 3 kg, vært flink med kosten, så jeg skjønner liksom ikke hvor det har "gått galt". Men uansett så er det jo fint å få det sjekket med engang.. :lege:

Monica
25-04-2005, 20:34
Jeg hadde +1 en gang, fikk ikke glukose behandling, men de sjekket urinen dagen etter og da var den fin.
Har du hatt sukker i urinen tidligere også?
Lykke til i hvertfall!

Muffe
25-04-2005, 20:39
Nei, alt har vært fint helt til nå... :heia:

Monica
25-04-2005, 20:50
Spiste du noe søtt før du la deg da? :mhmm:

Muffe
27-04-2005, 13:22
Da var det overstått :heia: Ikke noe å bekymre seg for :snill: jeg ble veldig skuffa over at det smakte som det gjorde, jeg drakk det på styrten og syntes det var godt :drikkele: leste i en bok og tiden fløy :hyper:
så var det å vente på svaret...... :vetikke:

Tidl. bruker
27-04-2005, 13:47
Jeg har svangerskapsdiabetes.

Et godt råd er å kutte ut brus og søt drikke. Light er ok.
Hvis du har sv.dia. så går det sikkert bort etter fødsel. Det gjorde det med meg også etter førstemann. Fikk det tidligere i sv.sk. nå da...
Håper du slipper kostregulering. Er det noe du lurer på, send en melding.

Her er noen nyttige linker:

http://www.lommelegen.no/art/art2771.asp
http://www.nsamdiabetes.no/asp/document.asp?id=12992

Klemmer fra Wow

Muffe
27-04-2005, 17:30
Takk skal du ha!:klem:

Må si jeg er spent...:vetikke: Jeg er liksom veldig i faresonen, for Mamma har diabetes (vet ikke akkurat hvilken,men hun tar en pille før hvert måltid) og bestemor hadde det også i mange år... Er overvektig også, så jeg føler vel kanskje at jeg vet resultatet allerede... :vetikke:

De siste ukene har jeg i samråd med jordmor laget meg et skjema, hvor jeg har skrevet ned alt jeg har spist og inntatt måltid hver 3e time. :sulten: Det har absolutt vært dager hvor det har gått opp mot 5timer, og jeg skal ikke si jeg er noe prakteksemplar i det hele tatt, men det hjelper mye på motivasjonen at jeg sånn i det store og hele føler jeg har kontroll :heia: Kostveiledning er det vi kaller det, regulering, tenker du da når man tar prøver av blodet etter hvert måltid?

Jeg satt å lurte på en ting, for jordmor sa jeg skulle holde meg unna juice. Det er da ikke sukker i juce(kom jeg på når jeg kom hjem)?? Er ikke det bare nektar da? Er lightbrus ok??? :tørst:
Det hadde vært veldig ok, for det er kun det jeg drikker, aldri sukkerdrikke.
Var selvfølgelig i Sverige på Søndag og handla noen brett med brus... og godis ble det også...har ikke turt å drikke annet enn vann/melk siden jeg var hos jordmor (mandag), men kanskje lightbrus er greit da. Ikke for det...har vært elendig på vanninntaket mitt i dette svangerskapet, så at jeg sitter med vannflaska hele tiden er jo ikke så dumt..

Nei, dette blir spennende altså...

Takk, Wow!
Klem

Ninapia
27-04-2005, 18:14
Juice bør du holde deg unna ja. Det er mye fruktsukker i juicen som påvirker blodsukkeret veldig. Melk skal du også holde deg unna.

Light brus er ok, men ikke mer enn 1\2 liter pr. dag (det jeg fikk beskjed om på sykehuset) Kjøp deg fun light, den kan du drikke nesten ubegrenset av. Men det er jo vann som er det beste da. Press i litt sitron i vannet med isbiter, så blir det snadder :)

Muffe
28-04-2005, 11:31
Hei! :heia:

Holde meg unna melk?? :tørst:

Si meg er det en kampanje her om å ta fra meg alle godsakene?:lol: Hehe.. jeg er aaavhengig av melk..:nam: Kan drikke opp i mot en halv liter med det, jeg...blir vel en liter daglig..:nam: (så, da hjelper det vel ikke om det bare er skummet heller..)
Wææ...

Har hatt et par digre funlight flasker stående i skapet, men DET har jeg selvfølgelig nesten aldri lyst på...:sparke:

Kjempefint at du forteller dette, Ninapia! :klem: Kjempebra!! :kidoki:

Ninapia
28-04-2005, 23:08
ja melk er viktig å holde seg borte fra. Jeg hadde melk kick da jeg gikk gravid. Kunne drikke 3 liter om dagen. Våknet om natten og bare måtte ha melk. Og det vistes på blodsukkeret. Det finner du ut om du må måle blodsukker etter måltid og slikt. Det ble kjempehøyt til meg etter måltid med melk. Folk med diabetes bruker gjerne melk når de får føling for det får opp blodsukkeret så fort.

Fått vite noe svar på målingen da?

Og nei....... skummet hjelper ikke :)

Muffe
29-04-2005, 13:01
Hei igjen! :heia:

Ringte helsestasjonen i dag og de kunne fortelle at gl.prøven lå på 8,9.... :leiseg:
Jordmor var ikke tilstedet, så det var en kontordame som sa det. Hun mente kostråd skulle holde, men at jeg måtte ringe :lege: min. Men der var tlf tiden til 12.00, så han får jeg ikke tak i. Det er vel ikke snakk om nød, så jeg kan ikke ringe det nummeret heller :shock:

Men jordmor er tilbake på mandag også har jeg legetime tirsdag, så jeg håper det ikke er noe krise... :kvalm:

Har skrevet skjema over alt jeg har spist og spist hver 3e time de siste ukene, så jeg er jo inne i en god rytme. Bør jeg la det gå enda mindre? 2timer? Hva er et "lett måltid". Jeg har spist to skiver og føler jeg nesten må ha såpass, med mindre jeg da reduserer til en og spiser hver 2e time.....

Blir glad for alle råd!!! Må si jeg er ganske uttafor å engstelig nå.....:vetikke:

Ninapia
30-04-2005, 00:57
8,9 er ikke så ille. det vanlige ligger på mellom 4 og 8.

Jeg selv var 11,6 etter sukkerbelastning. Trengte ikke insulin eller noe annen behandling. Kostkontroll var alt som trengtes. Såklart at jeg kuttet ut melk, juice og snop gjorde egentlig alt (melk og snopkick som jeg hadde). Spiste helt vanlig sunn mat og drakk vann. Bakte ekstra grovt brød selv. Koste meg med en liten sjokolade og light brus i helgene og det gjorde ingen utslag på blodsukkeret mitt.

ang måltider så er det greit med tre timer imellom. Jeg var ikke så nøye på det jeg da (hadde vel en tre\fire timer imellom), men spiste ikke så mye til hvert måltid og ble jo da såklart fortere sulten. Du skal vel sikkert måle blodsukkeret før og etter måltid og da måler man to timer etter måltidet. Det er da verdiene er høyest.

Vil anbefale deg å bake deg brød med havregryn. Lag vafler med havregryn også. Den hjelper til at blodsukkeret blir mere stabilt, tar litt knekken på sukkeret.

Lykke til videre. Dette går bra :)

husnisse
04-05-2005, 13:12
Hei du! Jeg fikk det samme som deg på siste kontroll. Så legen sa at det ikke var farlig, men hvis jeg var beskymrig skulle jeg komme tilbake og sjekke blodsukker. Da måtte jeg ikke spise noe fra midnatt kvelden før til etter blodprøven på morgen, og jeg kunne komme uten å ha time. Det gjorde jeg, og det var helt fint, fikk svar med en gang: jeg har ikke svangerskapsdiabetis. Og denne prosedyr lyder mye lettere enn den du gikk gjennom! Kanskje du kan prøve det om det skjer igjen da :snill: