Vis full versjon : Vanlig å være immun mot toxo?
Marielle
21-08-2002, 18:50
Jeg er immune mot toxoplasmose - og lurer på om det er vanlig. Jeg er selvfølgelig veldig fornøyd med å være immun. Er det mange av dere andre som er immune? Jeg har jobbet et par perioder i Guatemala, så det er nok der jeg har immuniteten min fra.
Marielle og Lykkeliten 19+0
Jeg fikk vite av min jordmor at hvis man har reist en del og har hatt katt, så er det veldig vanlig å hatt toxoplasmose. Har selv testet pos på det, og det er jo helt supert. Da slipper du å være så kjempe forsiktig! :klapp:
:klem:
Soljenta
21-08-2002, 19:09
Hei!
Jeg er også immun,men har nå vært litt forsiktig likevel. Deilig å kunne slappe av på det området er det uansett. Som legen min sa; en bekymring mindre. Husker jeg helt feil når jeg sier at 10 % er immune. Jeg har nok blitt immun etter å ha spist MYE rått kjøtt i mitt liv. Synes det er utrolig godt, mange synes jeg er litt smågal. Har vokst opp med blodige biffer, biff tartar etc, det er vel derfor. Jeg har holdt meg unna dette i svangerskapet uansett, det fins jo mye annet rart jeg ikke har villet pådra meg i svangerskapet så derfor har det føltes litt feil. jeg er nok litt overhysterisk, men det får så være. Har aldri vært i nærheten av katt.
Hilsen Soljenta(T- 7 UL, T+6 egen):findag:
Jeg er immun:gliser: Og har hatt det helt OK gjennom svangerskapet, spist og kost meg og ikke tenkt på så mye hva jeg ikke skal spise og spise.. Jeg har katt, det betyr ikke at jeg har spist kattebæsj for det liksom:gal2: Kanskje jeg har vært uheldig og glemt å vaske meg på hendene en gang jeg renset kattedoen..:)
Miro:) T-11
jeg er også positiv... kommer nok av at vi har hatt katt siden jeg ble født... synnes det er helt greit, siden vi skal til syden om en mnd...
Jeg er også immun mot toxo !!! :D JIPPI !!!!
Jeg har alltid vært veldig glad i alle slags dyr, så jeg tror jeg har fått smitten som liten. Da er man gjerne ikke så opptatt av å vaske hender. ;)
Loppa & Lille Håp, 17+4.
Legen min sa at det var uvanlig at voksne mennesker ikke var immune.... Har både hatt katt, elsker rått kjøtt og reist endel!
Har aldri vært nøye med å vaske frukt og grønt så godt heller..
Så hvorfor jeg ikke er immun vet ikke jeg:???:
Klem Hege T+3
Tidl. bruker
21-08-2002, 23:12
Jeg er ikke immun !
Polyanna
22-08-2002, 00:04
Jeg tror faktisk bare 10 - 20% av voksne er immune. Tror det er veldig få på septemberklubben som er det også. Selv er jeg ikke immun, på tross av:
- Har hatt musespisende katt hele livet, og når han skeit inne måtte jeg vaske det opp (teppegulv....YAK!)
- ELSKER rått kjøtt, og spiser mye av det (bortsett fra de 2-3 årene jeg var vegetarianer, da...)
- Har reist mye, og spist alt mulig rart da også, og til og med klappet masse fremmede kattepuser....
Legen min påstod at jeg ikke hadde fått det, fordi jeg har så innmari sterkt immunforsvar, men det hørtest merksnodig ut, syns jeg... :???:
Hvor på skjemaet kan en se hva resultatet av prøven var?
Jeg vet ikke hva jeg er, jeg. Hva heter testen?
Sine:???:
Jeg er også immun...:)
Kommer nok av samvær med både ville og tamme katter opp igjennom oppveksten, samt stell av disse...
Pluss at jeg ikke alltid har vært flink å spise biffen "well done" i utlandet. Salat og liknende har også gått ned i utlandet; uten problem med magen!
Har allikvel ikke tatt den helt ut i svangerskapet, men biffen er god når den er litt rød!!!!
hilsen fra
Merethe & lille K (T-19)
"Arwen"
:D
Jeg er også immun :D
Har hatt katt siden jeg var 2 år (ikke nå lenger da, den siste døde i våres) og kanskje det er derfra.
Ellers så var det den indiske restauranten i England i 9.kl... :uff:
Klem fra vesle L 14+4 og
Jeg er heller ikke immun!!!
Jeg droppet også sydenturen i år, for jeg var redd for førstegangssmitte under svangerskapet! Tok ikke sjansen! Jeg har hatt katt de siste 10 årene, og reist sydover flere ganger hvert år siden `87, men er fremdeles ikke smittet.
Klem fra Katta
Jeg er også immun! Har hatt katt fra jeg var 0 til 15 år. Fikk det sikkert derfra. Men jeg har allikevel valgt å holde meg unna rødt/rått kjøtt. Det finnes jo andre bakterier som kan være skadelig for oss utenom toxoplasmose. Jordmor sa også at det er lurt å være forsiktig uansett. "Better safe than sorry!".
:klem: fra Tito 33+4 (34+4 ul)
Jeg aner ikke om jeg er immun eller ikke.
Men jeg har aldri hatt katt og liker ikke rødt kjøtt, har et sterkt immunforsvar, har vært mye ute å reist og vasker ikke frukt og grønt særlig godt...
Så da vet jeg ikke hvor store sjansene mine er for at jeg er immun, jeg har aldri hørt at det testes for det heller... Jeg har heller ikke fått noe papir i posten etter første kontroll som sier noe om blodtype o.l. Hmmmm :trist!:
Jeg er ikke immun, selv om jeg har reist mye i mitt liv og kanskje ikke vært overopptatt av tipp topp hygiene hele tiden heller. Jeg har også bodd litt i Guatemala og trodde sikkert at jeg var immun av den grunn...men den gang ei.
Når jeg nå har levd i snart 33 år uten å klare å bli smittet, så ser jeg på sjansen til å bli smittet i svangerskapet som svært liten. Jeg tror det er et snev av hysteri ute og går. Jeg hadde selvsagt vært litt mer forsiktig enn vanlig dersom jeg hadde reist til Syden nå, men her på berget gidder jeg ikke være engstelig for smitte.
Divine (30+4) og Lilleulv
Verdande
22-08-2002, 21:04
Jeg har hatt katt heile livet, har reist mye også på steder der man ikke kunne ta hygiene så nøye og spist det (meste) av det jeg har fått servert. Jeg er bonde og hoppygartner, synes egenprodueserte gulrøtter er toppen særlig når de kommer rett fra jorden og bare tørkes litt av på buksebaken før de fortæres. Er en elsker av rå biff og biff tartar.
Jeg er et perfekt bevis på hvor vanskelig det er å bli smittet.
Har i alle tre svangerskap blitt testet regelmessig, og selvsagt tar eg mine forholdsregler både hjemme og på tur. Råe biffer og uvaskete gulrøtter står ikke på matlista akkurat nå.
Det er faktisk ikke så vanlig å være smittet i Norge, men de fleste blir visstnok smittet på resturant i Oslo!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.