Vis full versjon : Bekkenløsning og sykemelding.
Hvordan er det med sykemelding utover de første 8 ukene dersom man er plaget med bekkenløsning? Har foreløbig sykemelding ut mai og legen sa at vi måtte se det an etter det. Har en jobb som er tung fysisk og vet selv at jeg ikke fungerer med de smertene jeg har. Klarer meg uten krykker, men vet jo ikke hvordan jeg blir etter hvert (er 19 uker nå.) Må man virkelig bli invalid før man blir invilget 100 % sykemelding eller kan man bli det forebyggende?
Dersom noen har erfaring med dette blir jeg takknemlig for svar!
Bernhard
29-04-2005, 14:51
Hei!
Jeg har vært sykemeldt pga bekkenet i snart 2 mnd nå. (Bekkenlåsning)
Arbeidsgiveren din og du må bli enig om en evt omplassering hvis det er mulig.
Det er ikke noe problem, så lenge fastlegen din sier at du ikke kan jobbe, og arbeidsgiveren din ikke kan tilby en annen form for jobb.
Lykke til! Og god bedring med bekkenet.
mamma_i_juni
29-04-2005, 15:01
Jeg har vært sykemeldt i 4 uker med bekkenløsning med gangvansker nå, og ble 100% sykemeldt fram til permisjon i dag.Dvs 5 nye uker. Jeg spurte også ang dette utover 8 uker sykemeldig, men :lege: sa at det var ingen problem,hun skrev bare en begrunnelse hvorfor jeg er 100% ufør til permisjonen begynner(jobber som frisør så har ikkje sjans å jobbe).
Legen din må skrive en begrunnelse på del to av sykemeldingsskjemaet, for at du skal få sykmelding 100% utover 8 uker. Helst skal man også ha en samtale med arbeidsgiver om muligheter for omplassering eller endring av arbeidsoppgaver innen utgangen av desse 8 ukene, hvis dette kan være aktuelt. (Jeg har ikke hatt det, fordi legen skrev på sykmeldingen at jeg mest sannsynlig ville bli sykmeldt frem til permisjonsstart).
Jeg har vært sykmeldt pga sterk bekkenløsning siden uke 11. Få deg en rekvisisjon til fysioterapi med legen din. Hvis du har bekkenløsning med gang vansker, har du rett på gratis fysioterapi behandling frem til 6 måneder etter fødselen. Unngå alt som gjør vondt er tipset fra min fysioterapaut. Hvis du provoserer frem smerter, så blir nemlig bekkenløsningen forverret raskere. Krykker kan være en grei avlastning for bekkenet, spesielt hvis du må gå endel. Forebygging er alltid bedre enn behandling.
Jeg klarer ikke å gå NOE uten krykker, må ofte ha hjelp til å reise meg o.a. Går til fysio terapi og akupunktur, og det hjelper litt. Vurderer også å gå til kiropraktor nå, har nemlig hørt om flere som har fått gode resultat av dette, men alt sånt avhenger jo litt av den som behandler...
Trygdekontoret er rett nok blitt strengere på utskriving av sykemeldinger siden omleggingen i fjor sommer, men dette er en innstramming som gjelder legene, (de som skriver ut sykmelding for ingenting!) så det skal du ikke tenke på, og hvis du har problemer med å fungere i jobben, så har du jo ingenting der å gjøre! :snill:
Lykke til!
Tusen takk for svar!! :snill:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.