Vis full versjon : Hendene mine numner helt bort....
Har slitt litt med det at hendene "sovner" de siste ukene. Det er akkuratt som om de har sovnet og begynt å våkne igjen, om dere skjønner.... Det prikker, og fingrene føles helt numne. Innimellom er det faktisk så ille at jeg mister grepet fullstendig. All kraft blir borte og følelsen i fingertuppene forsvinner nesten helt. Spesielt ille om natta, om morgenen og om kvelden.
I tillegg så verker jeg til tider veldig i området rundt hovedpulsåren på håndleddene. Ser at årene er mer markert enn vanlig og at hendene til tider er ganske opphovnet av vann, men er det vanlig at det kan bli så ille?
Første morgenen jeg våknet med denne følelsen, ringte jeg føden for å forhøre meg om det kunne være sv.skapsrelatert. Jordmora sa at enkelte fikk væskeannsamlig rundt håndleddet og at det kunne resultere i ubehag og at hendene dovnet bort. Det skulle ikke være farlig.
Men nå føler jeg at det er skikkelig ille. HAr problemer med å sove om nettene og finner ingen behagelig måte å oppbevare hendene på. Å snakke i tlf er nesten helt umulig, og å skrive alt dette har resultert i mye risting og masering av hender og håndledd.
Har noen av dere opplevd dette? Kan jeg slå meg til ro med det jordmora sa til meg, eller bør jeg ta kontakt med lege?
Føler meg en smule avhengig av hendene mine, og kjenner at jeg får småpanikk når de ikke fungerer slik de skal.... ;)
Jeg har faktisk ikke tenkt så mye over dette før du skriver om det...
Men mine hender er også slik, spesielt om natten og når jeg våkner er de helt numne. Men i motsetning til deg plager det meg ikke - sover gjør jeg uansett.
Hvis du er veldig bekymret så ta kontakt med legen også for å få en bekreftelse, evt om det skal sjekkes videre.
Tidl. bruker
01-05-2005, 18:33
Hei.
Ut i fra det jeg leser er dette noe du har plager i bare i svangerskapet, og ikke sånn ellers?
Jeg sliter nemlig med at jeg dovner bort mye i hendene, spesielt venstre hånd (lenge før jeg ble gravid). Det kan være nok at jeg holder i ei bok, eller rattet på bilen. Men spesielt ille er det om natta. Kan ta lang tid før jeg får igjen "følelsen" i hånda da, og da er det skikkelig vondt også. Hos meg tror legen det stammer fra stiv nakke, og at noe presser på nerven.
Men vet også at ei venninne av meg måtte operere håndledda, fordi blodårene der var for trange, og derfor fikk hun mye nummenhet og "mauring" som hun kaller det. Men det hørtes jo ganske logisk ut det jordmora på føden sa egentlig, men klart det blir trasig når det blir såpass slitsomt som det er hos deg nå.
Det går jo an å høre med legen om blodårene kan være for trange, men hvis dette er noe du aldri har vært plaget med før, så er det sikkert noe i det jordmora sier...?
Hm, dette hjalp deg kanskje ikke mye men... ;)
Lykke til!
hei, jeg har samme problem, det er riktig som det er blittsagt her at det er blodforsyningen som ikke er tilstrekkelig ut i hendene, men tips som kan hjelpe er å ha armene mest mulig strake, da får blodet lettes vei fram til hendene, dette er spesielt viktig om natten hvis du ikke får sove. mannen min må flytte ut av sove rommet vårt når jeg er fire mnd på vei for da begynner jeg å slå ham i søvne :rødme: for å få rettet ut armene (jeg gjør det automatisk etter en stund) det er jo selvsagt ikke med vilje da.
håper dette kan hjelpe dere andre som sliter med dette problemet også.
ps det pleier å gi seg etter graviditeten. det gjorde det iallfall på meg.
Sydenpia
12-05-2005, 22:54
Har slitt litt med det at hendene "sovner" de siste ukene. Det er akkuratt som om de har sovnet og begynt å våkne igjen, om dere skjønner.... Det prikker, og fingrene føles helt numne. Innimellom er det faktisk så ille at jeg mister grepet fullstendig. All kraft blir borte og følelsen i fingertuppene forsvinner nesten helt. Spesielt ille om natta, om morgenen og om kvelden.
I tillegg så verker jeg til tider veldig i området rundt hovedpulsåren på håndleddene. Ser at årene er mer markert enn vanlig og at hendene til tider er ganske opphovnet av vann, men er det vanlig at det kan bli så ille?
Første morgenen jeg våknet med denne følelsen, ringte jeg føden for å forhøre meg om det kunne være sv.skapsrelatert. Jordmora sa at enkelte fikk væskeannsamlig rundt håndleddet og at det kunne resultere i ubehag og at hendene dovnet bort. Det skulle ikke være farlig.
Men nå føler jeg at det er skikkelig ille. HAr problemer med å sove om nettene og finner ingen behagelig måte å oppbevare hendene på. Å snakke i tlf er nesten helt umulig, og å skrive alt dette har resultert i mye risting og masering av hender og håndledd.
Har noen av dere opplevd dette? Kan jeg slå meg til ro med det jordmora sa til meg, eller bør jeg ta kontakt med lege?
Føler meg en smule avhengig av hendene mine, og kjenner at jeg får småpanikk når de ikke fungerer slik de skal.... ;)
Hei!
Har akkurat det samme som deg,det er nok ingen trøst,men dette må vi nok slite med til etter fødselen.
Ingenting kan gjøres nå!
Det heter noe spesielt,men husker ikke navnet på det(har det nedskrevet et sted)
Det du har skrevet,var som om jeg skulle ha srevet det selv!!!
Sånn hadde jeg det også i 1.svangerskapet
Hei jenter!
Dersom dere tittet litt mer på sidene her vil dere finne i hvert fall en annen gammel tråd om emnet!
Dette er en ikke helt ukjent plage som kan oppstå i svangerskapet, og kan blant annet komme av væskeansamlinger som trykker på nerver i håndroten. For noen blir det såpass ille at det kalles for "carpal tunnell syndrom".
Et raskt internett-søk vil sikkert gi dere mer informasjon.
Det viktigste er vel at det er helt ufarlig og går som regel veldig greit over etter svangerskapet! :snill:
supermom
31-05-2005, 20:44
Hei,
Vel, kommer litt sent inn i denne diskusjonen, men jeg hadde også carpal tunnel syndrom under mitt første svangerskap med like store plager som dere andre beskriver. Under fødselen til min datter, som varte i over 20 timer, opplevde jeg å miste førigheten i høyre hånden min. Det skjedde ved at jeg lå for det meste på høyresiden under riene, som varte i all evighet.... puh!! Resultatet av dette var at nerven i armen ble presset såpass mye at den ble ødelagt/nummen, slik at jeg etter fødselen ikke klarte å løfte høyre håndledd. Det lå helt slapt ned og jeg klarte ikke å bruke høyrehånden på 4 uker. Dette gjorde meg selvfølgelig vettskremt, siden jeg lever av å jobbe på data, så jeg oppsøkte fysioterapeut, som heldigvis hjalp meg å trene opp håndleddet mitt.
Så - pass på under fødselen, jenter - at dere ikke ligger i en stilling for lenge av gangen og dermed blokkerer nervene i armene deres. Ikke morsomt å ikke kunne stelle sitt nyfødte nurk med en hånd som ikke virker.
Supermom (termin i feb.)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.