PDA

Vis full versjon : For å forberede brystvortene...

Idamor
21-08-2002, 18:56
Hei.

Er nå 3 mnd på vei og tenkte jeg kanskje burde forsøke å forberede brystvortene på amming allerede nå. Har noen råd?
Fikk et råd en gang om å klippe hull i BHer, men skulle gjerne hatt flere råd.

Karius
21-08-2002, 19:00
Det du kan gjøre, er å gni brystvorten mellom to fingre litt hardt, men ikke så det gjør vondt da.
Gjør dette i 5 min hver kveld eller i dusjen eller hvor det passer deg.
Begynn gjerne nå, for da ligger du godt an til å ikke få såre brystvorter når du skal amme.

:findag:

Idamor
21-08-2002, 19:04
Takk for tips og raskt svar!!:)

Anja22
01-09-2002, 00:50
Rull, klypp og dra sier bare eg, så mye du orker.
Ingenting er værre en såre vorter det er GRUSOMT.

Eg fikk det og ble så sår at alt bare var en stor skorpe.( har faktisk arr på den enne). Det gjorde så vondtat eg hadde lyst å kaste vesle jenta i veggen men gjorde det self ikke.

Det tok noendager så var eg fin igjen og amminga gikk greit men kan love deg , eg ruller klypper og drar det eg orker!!

Vianne
02-09-2002, 14:29
Har hørt mange si at det ikke hjelper i det hele tatt
:uff: :)

Tidl. bruker
02-09-2002, 14:32
jeg gjorde ingenting jeg, da jeg fikk sønnen min. å var heller ikke noe særlig plaget med såre brystvorter....

men vi er jo alle så forskjellig :)

Qatrine
09-09-2002, 16:36
Jeg kommer ikke til å prøve å herde brystvortene mine. Ja, jeg ble veldig sår sist, men det var pga. at jeg ammet for lenge og for ofte om gangen. (Hang konstant i puppen.)

Happy
19-09-2002, 18:16
Jeg gjorde ingen ting for å herde brystene sist, på tross av at mamma fortalet meg at jeg MÅTTE gjøre det, ellers kom jeg til å bli kjempesår. Prøvde å herde én gang, men det gjorde så vondt at jeg stoppa.

Så kom Martin. Han hang i puppene i 8 uker og bare den 3. dagen, da melka satte inn, var jeg bittelitt sår!!

Det beste er å smøre med morsmelk og la brystene lufttørke etter amming. Jeg mener at herding er noe tull!!! Brystvortene SKAL være myke og gode, det er jo derfor de er skapt sånn!

Sine
22-09-2002, 23:58
Min mor sier jeg må ta en tannbørste og børste brystvortene i dusjen. Har ikke bestemt meg ennå.

Sine

Sunny
27-09-2002, 21:10
Min mor rådet meg til å herde brystvortene mine hver dag fram til fødselen. Dermed fikk samboeren min jobben med å smøre inn mage, bryster samt herding av brystvortene mine hver kveld. På tirsdag var jeg hos jordmor for første gang. Hun sa at jeg ikke under noen omstendigheter skulle klipe og dra i brystvortene da det kan framkalle rier. Hun sa også at tidligere anbefalte de at man gjorde det, men nå er det visst bevist at det kan framkalle rier. To venninner av meg fortalte meg også at de under fødselen ble bedt om å klemme på brystvortene sine for å "hjelpe til" med riene.

Lykke til!

Klem fra Sunny:)

siw26
28-09-2002, 00:34
Har hørt flere si at " du MÅ herde brystvortene, ellers blir det kjempevondt å amme!"
Så, etter at de selv har fått babyen, og ammet, sier de" brystvortene mine var så ømme, det var kjempevondt å amme til de ble vandt med det"
¨
Hva er da vitsen med å "herde" brystvortene??
Har det ikke litt med teknikk å gjøre? Jeg vet ikke...

Verdande
28-09-2002, 01:23
Den beste forberedelsen man gjør for amming er å lese om det. Herding har ingen hensikt, det er teknikk som gjelder.

Og jeg kjenner godt ( har gjort det siste 2 mnd) at magen trekker seg sammen når puppene blir stimulert så det er effektivt for å få rier/kynnere .

Når babyen skal suge så skal den ha mest mulig av puppen ( det mørke) inn i munnen og ikke bare brystvortene. Puppene skal ha mest mulig luft.

Alle blir litt såre/ømme med det samme, men med riktig sugeteknikk så slipper man gjerne unna den verste sårheten.

Nei puppene ble ikke herdet de to første gangene, startproblemene jeg hadde gikk på andre ting enn sårhet. Så herding har vertlangt borte fra tankene mine denne gangs også, regner med at jeg kan det nå.. :)

Ramgad
28-09-2002, 01:28
La nå de stakkars brystvortene få fred den lille tida de har igjen! De blir herdet nok når amminga starter - og som det blir sagt over her har teknikk mer å si enn ... elefanthud.