PDA

Vis full versjon : Skrekk for fødsel!!

j17
30-04-2005, 21:08
Jeg begynner å bli veldig bekymret... Jeg kan ikke fordra smerter, og er livredd fødselen! Her forleden hadde jeg fryktelig smerter i rygg og mage. Kunne nesten ikke snu meg i sengen, så vondt gjorde det! Spurte legen min 3 dager etter hva det kunne være, og han sa at det antagligvis var kynner. Hvis det er slike smerter jeg kommer til å ha under fødselen vil jeg bare gå å spa meg ned!;(
Før jeg ble gravid orket jeg nesten ikke å høre andre snakke om fødsler fordi jeg syntes det virket så vondt og ville bare helst unngå temaet... Men så ble jeg jo gravid selv, og må gjennom gå det samme som nesten alle kvinner gjennom går! Huff...! Går helse og sosialfag linjen og der skulle de vise en fødselsfilm her forleden... Jeg måtte bare gå ut! Orket ikke se den...

Hva kan jeg gjøre for å HELBREDE skrekken min? Bare ikke tenke på det og hoppe uti det når først fødselen er i gang?

nadine26
30-04-2005, 21:37
Har det på samme måte som deg.Snakket med JM sist jeg var der og hun ringte sykehuset med en gang.De fikk ordnet time til meg om 14 dager.Skal ha samtale med ei JM som hjelper gravide som sliter med sånne følelser.Kanskje du kan høre med JM der du går til kontroll.

Lykke til

j17
30-04-2005, 21:52
takk for tipset:)

Nicky
30-04-2005, 21:52
Er :gravid: for 2 gang. Jeg må bare fortelle deg at jeg var LIVREDD :neglebit: første gangen jeg var gravid! Hadde bare lyst til å stikke av fra alt! Det ødela så mye for meg! Men jeg må si med hånden på hjertet at jeg hadde trodd det var mye verre! Det er det mest fantastiske jeg har vært med på. Når jeg fikk det lille nurket i armene mine :happycry: .Denne gangen gruer jeg meg ikke i det hele tatt! Selvfølgelig er det vondt! Men tenk på alle de som har både 3 og 4 unger!Jeg tror det er sjelden at kvinner ikke får mer unger pga fødselen. ! Heldighvis finnes det smertelindring! du kan jo spør om du kan få epudural? Hadde lystgassen jeg , og den var bare helt fantastisk:hyper: . Vil bare ønske deg lykke til :klem: . DETTE SKAL VI KLARE :hyper: :hyper:

Nicky
30-04-2005, 21:56
Forresten jeg ser at vi begge her termin om 41 dager ! Så kult da :heia: :heia:

agnes cecilia-heimen
30-04-2005, 22:09
Veit du hva, at jordmora mi fikk ordna en time til noen jordmødre der hvor jeg skulle føde, en sånn såkalt "angstring". Snakka med en del av dem jeg. De fant også fram ønskebrevet mitt fra journalen, så vi gikk igjennom det, og så kom jeg på flere ting som jeg syntes var viktige å ha med, og da skreiv hu det også ned i journalen. Dessuten skreiv hu at det var viktig at jeg fikk ei erfaren JM når jeg skulle føde. Det hjalp faktisk veldig.
Og da tida var inne, merka jeg faktisk godt underveis at de gjorde som det sto i brevet mitt hele veien, og jeg, som kan sutre og grine over et skrubbsår eller stikk i fingeren når jeg broderer og er uheldig f.eks. fødte uten smertestillende! Det var ikke et spm.en gang! Ikke at det var noe mål i seg selv egentlig, men det gikk liksom bare såååå fint.
Jeg veit ikke om det gjelder for alle, men jeg også hadde SINNSSYKT fødselsangst, det var faktisk det første og nesten eneste jeg tenkte på fra jeg fikk den positive testen, at jeg skulle måtte gå igjennom det der....
Men når jeg først lå der, så tenkte jeg ikke på alle de skrekkscenarioene jeg hadde tenkt på først i det hele tatt! Alt bare gikk av seg selv, jeg var utrulig trygg på de jeg hadde med meg (mamma og gubben) og JM var rolig og flink hele veien, og viste med hele seg at hu hadde full kontroll og peil på alt hu gjorde, og alt som skulle skje.
Kroppen fisker det meste av dette av seg selv, jeg følte ihvertfall bare at resten av meg bare måtte "henge på" liksom. Og selv om det gjør grisevondt, JA; det er ikke til å stikke under en stol, så var det ihvertfall ikke sånn jeg hadde forestilt meg på forhånd av smerter og skummelt!
Man veit jo hva det er og hva som kommer ut av det, og tru meg, når du ligger der, så bare gleeeder du deg sånn til at den lille skal komme ut at du tenker ikke på at du må lide deg gjennom riene. Hver eneste ri bringer deg nærmere babyen vøtt! :rørt:
Send meg gjerne en PM om du vil snakke!
Jeg veit hva du går igjennom, og trygla faktisk både flere leger og JM om keisersnitt, men det var de jo veeeldig skeptiske til da....og det er jeg glad for i dag! Jeg håper inderlig at neste fødsel også blir "den veien"!
Det var KUN en fiiiin opplevelse! Faktisk, selv om det var hardt på slutten.
Ville ikke gåttt glipp av det for alt i verden! :heia:
Lykke til ihvertfall! håper du får en FLOTT fødselsopplevelse!!

maya80
30-04-2005, 22:39
Det virker på meg som om dette er mere enn bare litt vanlig angst for å føde, som di fleste gravide nok har. Det er di som sliter med fødselsangst noen mere enn andre. Jeg råder deg til å ta en prat med lege eller jordmor om problemet, jeg synes ikke du skal holde det inne i deg eller late som att det blir bedre. Det kan hende du for mulighet til å dra til føden en del ganger å få snakke med enn jordmor der. Det er viktig att du føler deg trygg og att du blir tatt på alvor. Håper det ordner seg, og ønsker deg lykke til. :klem:

Line Mich.
01-05-2005, 12:39
Ja, ta en prat med lege eller jordmor, du. som de foreslår over her.:) Det er mange som gruer seg noe alledeles forferdelig til fødselen, så dette har de erfaring med :klem:

Når det er sagt så MÅ jeg bare si at det er mange som gruer seg veldig på forhånd, men som takler fødselen HELT ypperlig - når den først er i gang.:) Smerteterskelen din til vanlig trenger ikke å ha noe å si for hva slags smerter du opplever under fødselen. :klem: Jeg tror, som flere over her, at det har mye å si at du føler deg TRYGG i fødselssituasjonen. (derfor: snakk om tankene dine med jordmor eller lege:) :klem: )

Tror det går bra, jeg!!!!!:)

Lykke til!

j17
01-05-2005, 22:12
Takk for svar alle sammen! Glemte å si det at jeg har vanskligheter med å føle meg trygg på leger osv. Det er vel en av grunnene til at jeg gruer meg også... Vet jo at de vet hva de driver på med, men har litt vanskligheter med å stole på dem;)