Vis full versjon : Drikker dere kaffe?
supermamma
02-05-2005, 19:21
Det er mye omdiskutert om kaffe/mengden koffein har noe å si for fosterets utvikling. Noen sier ja og noen sier nei og resten forholder seg i gråsoner. Spørsmålet er : Drikker dere kaffe nå når dere er gravide?
Selv drikker jeg gjerne en kopp eller to. men ikke mer. Unner meg ett glass cola på kvelden.
Jeg drikker kaffe når jeg er på eller har besøk. Gidder ikke å lage ellers, selv om jeg synes det er kjempegodt. Drakk ikke mer før jeg ble gravid.
Jeg drikker 1-2 kopper om dagen. Drakk stort sett ikke noe mer før, bare enkelte dager med mye besøk o.l.
Forrige svangerskap drakk jeg ikke kaffe i det hele tatt før helt på slutten, men synes vel at det var litt unødvendig hysterisk denne gangen :knegg:
Jeg liker ikke kaffe, men jeg drikker te. Ca to kopper om dagen, og så hender det jeg tar meg litt cola...
I helgen har jeg nesten bare drukket te og cola (uten kullsyre) siden jeg har vært skikkelig dårlig og det er det eneste som ikke har kommet i retur....
Jeg drikker litt kaffe, ikke hver dag men nesten. Men jeg har kjøpt koffeinfri kaffe og te, og det drakk jeg da jeg gikk med T.A også.
Tidl. bruker
02-05-2005, 19:49
Er ingen stor kaffe dranker jeg:-)
Tidl. bruker
02-05-2005, 20:05
Jeg liker ikke kaffe så derfor så drikke jeg det heller ikke.:snill:
Jeg er en av de som har sett på meg selv som en uforbederlig kaffedrikker, og jeg hadde nok drukket likemye kaffe nå som jeg er gravid hadde det ikke vært for det at jeg har totalt mistet lysten på det!! Det er jo så kjipt!!! Jeg har plutselig skjønt at det går an å ikke like kaffe, og det har jeg liksom ikke forstått før. Så nå går jeg bare rundt og håper at behovet skal komme tilbake - tenk om det blir borte for godt...!
Ingen kaffe kommer inn i denne munnen før jeg blir voksen :blunke:
Nei, kaffe har jeg aldri likt!
skillpadden
02-05-2005, 22:11
Har drukket to kopper i løpet av hele svangerskapet, men drikker altfor mye cola og det blir jo nesten det samme.
Xanadine
02-05-2005, 22:29
Jeg må ha en kopp eller to å våkne på, men holder meg ellers til når jeg er på besøk eller har besøk.
En av de positive tingene med nærmest konstant halsbrann er at kaffe frister lite... ;)
Jeg stemte bare når jeg er på besøk/har besøk, men det stemmer ikke helt. Jeg tar av og til en kopp kaffe på jobb. Kanskje annenhver dag. Normalt er jeg en skikkelig kaffekjerring som drikker alt for mye, og når jeg først setter i gang uten å være obs på mengden har jeg vanskelig for å moderere meg. Derfor fant jeg ut at det var greit å holde det på en moderat nivå.
(Også fordi jeg til slutt ble gravid ved IVF og har tre SA'er bak meg. Da skal jeg hilse og si at man prøver det meste for å få ting til å funke. Drakk nesten ikke kaffe i det hele tatt fra oktober til februar... )
Har kansje drukket 2 kopper i hele mitt liv jeg :snill:
trolljenta25
03-05-2005, 01:56
Nei, kaffe har jeg kuttet ut. (Og her i landet har vi Starbucks, noe dere nordmenn går glipp av, dessverre.) Drikker bare kaffeinfri diet pepsi, hvis jeg drikker cola. Legen anbefalte meg å kutte ut det, så da gjorde jeg det. Sprite er den nye favoritten min, hvis jeg drikker brus. Har fått helt dilla på seltser med mandarinsmak da....:hyper:
Jeg er en av dem som ble helt :urk: i fjeset av kaffe pga den velkjente morgenkvalmen tidlig i svangerskapet,hehe,så jeg fikk på en måte en naturlig "avrusning" på kaffe. For jeg var virkelig et kaffevrak før:haha: Men jeg tror ikke kaffe er mer skadelig enn annen koffeinholdig drikke,i store mengder. Alt med måte! :snill: :snill: :snill:
Tinetoff
03-05-2005, 08:20
Jeg drikker kaffe stort sett hver dag, men har gått ned til én, max. to kopper pr. dag. I tråd med gjeldende anbefalinger.
Jeg drikker ikke kaffei det hele tatt, gjorde tidligere men magen min reagerte sånn på det at jeg bare sluttet.
Har aldri likt kaffe, men kan gjerne ta meg ett-to glass Cola på kvelden (men ikke hver dag).
BabyLykke
03-05-2005, 09:00
Skulle gjerne ha drukket en kopp eller to!! Men orker rett og slett ikke smaken
nå!! Elsker til vanlig en kopp kaffe!! Mener man godt kan unne seg litt kaffe
uten at det skader for den lille!!!
jeg har kutta ut all koffein holdig drikke, jeg..
nadine26
03-05-2005, 09:48
Drikker nesten ikke kaffe lenger,men innimellom har jeg lyst på det og da drikker jeg det.
Jeg blir kvalm bare ved tanken, så jeg drikker ikke kaffe i det hele tatt.
Litago78
03-05-2005, 11:21
Har aldri likt kaffe. Tar heller meg ett glass cola i ny og ne :sparke:
Strever med å holde meg innen rammen på to hver dag. :morgen: Istarten var det null problem, men nå har altså kaffe blitt SÅÅÅÅ godt!
Drikker kaffe veldig sjeldent. Er ikke noe spesielt glad i det heller.
Nei, kaffe slutta jeg å drikke da jeg var 5 år, hehe!
(før det gikk jeg på "kaffebesøk" til naboen/dagmamman min:))
Liker ikke den beske smaken nå, men det lukter helt nydelig!
Kvakk Kvakk
03-05-2005, 12:20
Jeg drikker ikke kaffe, men det er fordi jeg ikke er voksen ennå, bare nesten 33 år :blunke: Med andre ord: Jeg synes kaffe smaker vondt uansett. Men jeg drikker te hver dag, da.
Kjerringa mot strømmen... :tøff:
Drikker mye kaffe jeg... sikkert 2 kanner om dagen.. :sparke:
Pleier å lage kanner på 6-8 kopper per gang, så det blir vel ca. 10-16 kopper hver dag. :blush:
Er vokst opp på kaffe. Fikk det vel så å si som MME. :knegg:
Ja. Jeg drikker koaffe og liker deg veldig godt.
Mange sa til meg at når jeg ble gravid kom jeg til å ikke like kaffe. Liker det nesten mere jeg :hyper:
Altfor mye :snill:
Prøver å begrense det til 2 kopper pr dag, men det blir nok flere av og til.
Jeg drikker en til to kopper om dagen... eller mindre hvis jeg har drukket cola også. De første ukene kuttet jeg ut kaffen helt, det var ikke spesielt vanskelig siden jeg var konstant kvalm...:kvalm:
Er skikkelig kaffekjerring til vanlig så det var vel igrunnen greit å redusere inntaket for en stund. Kanskje jeg ikke blir like ille som før!
:morgen:
Nei, jeg drikker ikke kaffe. Hverken når nå som jeg er gravid eller ellers.
Ung Frue
03-05-2005, 13:41
Jeg har aldri drukket kaffe og gjør det heller ikke no. Drikker nesten ikke brus lengre heller annet enn litt cola når kvalmen er veldig sterk. Da hjelper der. Evt. ved bleieskift så stopper det praten i porselenstelefonen. Ellers er det nesten ikke noe som går inn her. Er blitt veldig sunn denne gangen. :snill:
Jeg begynte å drikke kaffe igjen for noen uker siden, men det blir med en til to kopper om dagen. :morgen:
agnes cecilia-heimen
03-05-2005, 16:16
Nei, jeg ahr visst ikke blitt tørr bak øra enda gitt....:fnise: , men jeg drikker en del koffeinholdig brus da....:sukk:
Jeg drikker samme mengde som før - dvs. ingenting! :)
drikker ikke kaffe, brus, saft osv fra før jeg da..
drikker vann hele dagen, melk og et glass juice til frokost.
min svakhet må vel være at etter jeg ble gravid fikk jeg veldig lyst på iste peach, så den har jeg drukket et par ganger så der er vel min koffein synder :haha:
men den er så sjelden uansett.
vann er så godt! :hyper:
Ung Frue
04-05-2005, 21:01
vann er så godt! :hyper:
Skulle ønske jeg kunne skrive det samme :shock: Vannkvaliteten her er så elendig at den må kokes og da er det heller ikke no godt drikkevann etter dette. Vi skal ut i løpet av sommeren herfra. Det ser jeg frem til. Lengter etter et godt vann. Så når jeg skal se på nye steder å leie må jeg vel prøvesmake vannet da :hyper:
Millamamma
04-05-2005, 22:54
Drikker kaffe bare når jeg er på besøk jeg!!
Men bøtter nedpå med cola da - drakk jeg ikke før jeg ble gravid, men det MÅ jeg ha nå!!!!
Kun når jeg har/er på besøk, eller hvis :bryn: har laget kaffe etter middag. Ikke så ofte...
Lillenin
07-05-2005, 03:12
Jeg er en av de som har sett på meg selv som en uforbederlig kaffedrikker, og jeg hadde nok drukket likemye kaffe nå som jeg er gravid hadde det ikke vært for det at jeg har totalt mistet lysten på det!! Det er jo så kjipt!!! Jeg har plutselig skjønt at det går an å ikke like kaffe, og det har jeg liksom ikke forstått før. Så nå går jeg bare rundt og håper at behovet skal komme tilbake - tenk om det blir borte for godt...!
Behovet kommer tilbake, Lise77, ikke fortvil. Følte nesten at jeg mistet identiteten min da jeg plutselig fikk avsmak for kaffe, men etter noen uker kom trangen tilbake. Skyller ned en del koffeinfri kaffe innimellom, så ikke det skal bli altfor mye koffein.
Tidl. bruker
07-05-2005, 11:23
Drikker kanskje en til to kopper cappuchino i uka. Og det unner jeg meg:hyper:
Jeg drikker aldri kaffe, men cola blir det en del av - så får prøve å trappe ned på det..
filiokus81
07-05-2005, 12:19
Jeg drikker kun vann, melk, appelsinjuice og farris jeg. Men for meg er det ikke et spesielt stort offer egentlig. Drakk ikke kaffe før jeg ble gravid, og siden jeg bare liker light brus er jo brus uaktuelt også. Favoritten var cola light, og det har jeg ikke tenkt å utsette nurket for ;)
Jeg var en sånn kaffekjerring deluxe før jeg ble gravid! Mmm, det var bare så godt! Men nå er både lukten og smaken nok til å bli :kvalm:, rart det der! Har til og med pakket bort kaffetrakteren. Helt gale! Men jeg drikker litt pepsi max og det er jo koffein i. Leste i en av svangerskaps bøkene jeg har kjøpt at anbefalt dose koffein er 1-2 kopper kaffe per dag eller 1 liter koffein holdig brus. Jeg prøver å holde meg innenfor dette da!
filiokus81
07-05-2005, 12:44
Men jeg drikker litt pepsi max og det er jo koffein i. Leste i en av svangerskaps bøkene jeg har kjøpt at anbefalt dose koffein er 1-2 kopper kaffe per dag eller 1 liter koffein holdig brus. Jeg prøver å holde meg innenfor dette da!
Vær obs på at lightbrus ikke er helt bra...kunstige søtningsstoffer er noe man helst skal holde seg unna.
Prøver nå å begrense meg til 1 til 2 kopper per dag. Drikker ikke Cola, så den eneste koffeinen jeg får i meg er fra disse koppene. Skal jeg kutte kaffen får jeg sånn innmari hodepine :au: Er visst blitt avhengig...
Katharina
07-05-2005, 14:24
Drakk ikke kaffe før jeg ble gravid heller.
Har ikke blitt så stor enda...
Jeg drakk ikke kaffe jevnlig før graviditeten heller. Kun på skolen hvis jeg var veldig trøtt og innimellom hjemme. Ellers så drakk jeg det når jeg har/er på besøk. Og det er de eneste gangene jeg drikker kaffe nå under graviditeten.
Har aldri likt kaffe, men drikker noe TabXtra etc. Og der er det kanskje en del koffein? :sparke:
Drikker en kopp eller to pr. dag.
Jeg ser nå at jeg har et skikkelig kaffeproblem... :sparke:
Ja jeg drikker kaffe, men 1-2 kopper pr dag er nok for meg. Drakk ikke mer før jeg ble gravid heller. Er heller ikke slik at jeg må ha kaffe hver dag. De første tre-fire mnd av svangerskapet hadde jeg overhodet ikke lyst på kaffe.
Tidl. bruker
12-05-2005, 14:40
Jeg pleide å drikke 3-5 kopper kaffe om dagen. Men nå har jeg plutselig ikke lyst på det lenger. Det hender at jeg tar en kopp i godt selskap, men jeg har ikke lenger behovet for kaffe slik som tidligere. Drikker heller rent vann, eller litt te.
Gloria 82
31-05-2005, 22:45
Jeg vdrikker nok mindre kaffe nå, enn før jegble gravid.
Også er jeg sykemeldt, ble jo litt kaffe drikking på nattevakt... nå er det kanskje en kopp i ny og ne'..
Ikke drikk æ kaffe og ikke drikk æ te, og i begynnelsen fikk æ helt avsmak på all svart brus, men nu kan æ drikke et glass i ny og ne, men det e veldig sjelden....
Jeg liker ikke kaffe, så det er naturlig at jeg holder meg borte fra det.:kvalm:
Slutta å drikke brus noen måneder før jeg ble gravid,pga livsstilsendring, og har tenkt å fortsette med det. 1 glass melk til frokost, ellers drikker jeg kun vann...:tørst:
Lillemus
05-06-2005, 15:15
Jeg liker ikke kaffe, og drikker heller ikke te nå mens jeg er gravid. Men det blir gjerne ett glass eller to med pepsi max eller annen koffeinholdig brus i løpet av dagen. :jupp:
sunny423
10-06-2005, 19:31
Heisann
Drikker nok ikke kaffe jeg, men det gjorde jeg ikke før jeg ble gravid heller, liker det egentlig ikke noe særlig. Tok bare en kopp på jobben når jeg ikke gadd å koke meg te, men da med MASSE melk og suketter i. Greier meg fint uten det nå.
Men jeg synder litt mer med brus da, elsker Pepsi MAX. Men har ikke turt å drikke det ennå, har hørt at verken de kunstige søtningsstoffene eller koffeinet er bra for barnet. Men jeg kommer nok til å ta meg et glass eller to når lysten blif for stor.
Klems fra jan/feb. 06 mamma
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.