Vis full versjon : Vitaminer, mineraler osv
Vet noen hva en bør ta av vitaminer, mineraler og slikt når man er i vår tilstand?
Jeg tar 2 trankapsler daglig, samt to mulitivitamin/mineraltabeletter m.jern, for å få riktig dose folinsyre..
Men lurer på om jeg rett og slett tar for mye vitaminer. 1 tabelett er anbefalt dose på pakken, men må ha 2 for å få anbefalte 400 mg folsyre..
Jeg tar kun omega3 og folsyre. Jeg har sett på frokost-tv i det siste at vi som regel ikke trenger ekstra vitaminer, og i noen tilfeller kan det gjøre mer skade enn nytte.
Skjønner deg godt, for man vil jo det beste for babyen sin. Men jeg har bestemt meg for at det holder med det jeg tar nå inntil jeg får annen beskjed.
Du trenger ikke ta multivitamin for å få i deg folsyre. Det finnes egen boks med kun folsyre. Er nok lurere å ta den, så slipper du å lure på om du blir overdosert av noe annet.
Tidl. bruker
05-12-2002, 21:19
Hei
Jeg leste et sted at man skal være forsiktige med å spise for mye vitaminer. Om man tar en dagsdose tran/trankapsler får man visstnok dekket så mye av behovet for vitamin A og D at det ikke er noe bra å få i seg mer av dette. Kan visst senke blodomløpet eller noe sånt... (ikke stol helt på meg, har lest litt for mye i det siste!!! Kan bli gal av mindre... :uff: )
Har tenkt litt på det selv. Jeg tar folat-piller (0,4 g), tran og sana-sol, og lurer egentlig på om jeg burde kutte ut sana-solen. Det skal finnes multivitaminer som ikke inneholder A og D, så kanskje vi burde gå til en helsekostbutikk og spørre?
Har tatt folat i to måneder nå, og Møllers Dobbel trankapsler går ned på høykant! Ellers så prøver jeg å leve sunt, med grønnsaker til middag og frukt når jeg får lyst på noe godt.
Tran og folat syns jeg egentlig at vi alle bær ta, det er såpass mye forskning på det området som taler for det... Folat for å forebygge ryggmargsbrokk, og tran for å hjelpe til med å få en best mulig hjerne på:baby: !
-solregn-
Jeg har tatt folat og vitaminer i to mnd nå og vurderer å begynne med trankapsler.
Jeg har også hørt at man skal ikke overdrive inntaket av vitaminer, så en tabl/kasel hver dag skal nok dekke behovet vi gravide har. (Hvis man ikke har fått beskjed av legen sin at man skal ta mer.)
Jeg tar en god del vitaminer: Multivitamin, Omega3, folsyre, andre b vitaminer (som må til for at folsyre skal bli tatt opp riktig) og c vitamin. De anbefalte vitamindosene som er satt i Norge er veldig lave i forhold til i andre land, så det skal veldig mye til for at vi får i oss for mye vitaminer. Man skal jo være forsiktig med A og D vitaminer (siden disse lagres i kroppen), så der kan man godt holde seg til dagsdosene. Om man tar litt over anbefalt dagsdose av de andre vitaminene (som ikke lagres i kroppen), gjør det ingenting. Da tar kroppen opp det den trenger og skiller ut resten. Folsyre er av disse vitaminene, det er et b-vitamin. Det er viktig å ha en sunt og variert kosthold også, men pga all forurensingen, sprøytemidler og "utvanna" jordsmonn så er det heller ikke like mye vitaminer i grønnsaker og frukt som det var før. Derfor er det lurt å supplere med litt ekstra vitaminer. I hvertfall i vinterhalvåret. Men man skal ikke ta ekstra tilskudd av jern hvis man ikke har fått beskjed om det. Det finnes multivitaminer som ikke inneholder jern.
Kikki: Det høres veldig greit ut med dosen som du tar. Det er ikke noe farlig å ta en multivitamintablett ekstra i forhold til det som er anbefalt. Det er lurere å ta en multivitamintablett ekstra enn å kutte de ut å spise rein folsyre. Folsyre er som sagt avhengig av de andre b-vitaminene for å bli tatt opp riktig.
Jeg tror det finnes et spesielt multivitamin/mineralpreparat for gravide (i Dk heter det gravitamin). Det skulle dekke de spesielle behovene for gravide + de generelle behov for vitaminer/ mineraler. Jeg syns ellers det høres helt fint det du gjør.
jeg surfet litt rundt for å finne ut mer, og synes dette var en grei og informativ side:
http://www.helsenytt.no/artikler/gravideskost.htm
tror nok jeg kan fortsette på den daglige dosen min :-)
Tar Spektro, og det var ikke rent a-vitamin der, men 100% naturlig betakarotin (forstadiet til a-vitamin)
så da utsetter jeg ikke bebissen min for fæle ting :uff:
Klem Kikki
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.