PDA

Vis full versjon : noen erfaring med ma?

Mollyana
08-05-2005, 13:00
jeg har hatt en sa og nå er jeg 12 uker på vei igjen.. det jeg lurer på er: hvor lenge kan man egentlig gå med et dødt forster i magen.. Det er så utrolig lenge til neste ul. hadde en ul for et par-tre uker siden, men nå er jeg så utrolig nervøs igjen.. jeg føler at det er noe som ikke stemmer. så jeg lurer på om kroppen reagerer på et dødt foster i lengden eller om jeg kan gå med det i over en mnd liksom. noen som har erfaring med dette?

Katlibo
13-05-2005, 23:04
Hei der!

Jeg kan nok desverre ikke hjelpe deg med hvor lenge det kan være inni deg før kroppen sier fra, men vil tro at det ville vært en reaksjon etter et par uker. Enten at du ville følt deg uvel, gjerne feber. Eller så tror jeg du ville begynt å spotte og etterhvert ville vel kroppen ordnet opp selv om ikke det ble oppdaget. Det gjorde jo det før i tiden, før ultralyd og legekontrollers tid.
Vel, dette var bare Katlibos Grublinger som ble skrevet ned!!!!

Men uansett så ville jeg ringt legen og hørt med dem om jeg ikke kunne fått en ekstra ul pga at du er så bekymret eller redd. Bare si at du er redd hele tiden. Det gjorde jeg etter min SA. Så når jeg var 14 uker på vei gikk jeg i anskaffelse av en babywatcher og etter det var livet lettere!!!

Men alt er helt sikkert oki inni maven din!! Du må bare få sjekket det for å få hele roen over deg!!!

Mangen gode klemmer fra Katlibo!

Stine-mor
14-05-2005, 20:22
Hei. Hvordan er magefølelsen nå?

Jeg kan fortelle deg hvordan jeg opplevde mitt tredje svangerskap, som endte i MA i uke 12+0.

Hele svangerskapet var jeg utrolig dårlig pga hyperemesis, og lå bl.a inne på sykehuset i romjulen.
Da var jeg i uke 9. Fikk ultralyd, og der var den lille - vital og fin.

Ukene gikk, jeg var fortsatt dårlig, og en morgen på dagen 12+0, fikk jeg litt blod på papiret da jeg var på do.
Jeg fikk helt panikk, og fikk rekvisisjon til ultralyd.
Ultralyden viste en fin baby, men desverre så var den død. Den hadde gitt opp en uke før, ved ca 11+0.

Så hos meg ga kroppen tegn på at noe var galt allerede etter en uke.

Krysser det jeg har for at alt er bra med din spire. :lykke:

FlyAway
15-05-2005, 15:05
Jeg hadde en MA i fjor, i uke 13/14.

Jeg blødde i uke 6 og 7, var hos legen, fikk beskjed om at "det så fint ut" ved GU, fikk ingen UL. Ble likevel satt opp på UL-time etter første kontroll hos fastlegen min noen uker senere. Ved GU på den kontrollen, begynte jeg også å blø. Etterhvert fikk jeg mer og mer vondt i livmora (når du har født før vet du hvor livmora di er...). Rar følelse, et ubeskrivelig trykk.. To dager før jeg skulle på UL, begynte jeg å spotte. Men fant da ut at jeg skulle vente til UL-timen.. Morgenen etter begynte jeg å fossblø. Så kjente jeg at vannet sa Pfoff, det rant... Fikk så "mini-rier" som kjentes ut som veldig sterke menssmerter. På do kom det ut det meste, for å si det slik. Måtte likevel ha utskrapning pga at morkaka lå igjen der inne.

På undersøkelse på sykehuset fikk jeg beskjed om at morkaka var liten, og veldig sannsynlig hadde fosteret vært dødt fra uke 6/7. Dvs at jeg gikk med et dødt embryo i magen i 6-7 uker... Ved utskrapningen så de tydelig at livmoren var "sår" som de forklarte det, og det ble tatt masse prøver for å sjekke at det ikke hadde blitt betennelse. Heldigvis hadde det ikke blitt det, men det var antageligvis ikke langt unna..

Ble langt dette.. Men er du veldig nervøs, og har en dårlig magefølelse, ring legen. Jeg hadde som sagt en veldig dårlig magefølelse sist, men "skulle bare" vente til UL-timen min.. Det skulle jeg som sagt ikke gjort.

Carina
15-05-2005, 15:47
Jeg mistet i uke 17 i august. Da hadde fosteret vært dødt siden uke 12, så det gikk en del uker. Men når jeg tenker tilbake forsvant jo plagene, så jeg kunne sett tegnene. Men jeg sliter ikke med kvalme eller slikt, bare bekkenløsning og det var den som forsvant.

Dersom du er usikker på om du har mistet kan du jo levere en urinprøve på legekontoret. De kan sjekke den på 1 minutt.

Robyn
16-05-2005, 04:26
Jeg gikk i 7 uker, fortsatt uten tegn på at noe var galt. Men i følge legene er det veldig uvanlig å gå så lenge uten å få verken blødninger eller smerter.

Lykke til, sannsynligheten for at alt er bra er heldigvis størst. :lykke:

Tihi
18-05-2005, 13:25
I mitt forrige svangerskap ble MA oppdaget i uke 16. Hadde da gått med et dødt foster i 8 uker.
Dessverre er det slik at symptomene kan fortsatt være der, for jeg hadde symptomer fram til uke 15 ca.