Vis full versjon : Kraftig vektøkning tidlig i svangerskapet
Hei dere!
Jeg er 10 uker på vei og oppdaget til min skrekk at jeg allerede har lagt på meg 4,5 kg. Er dette normalt? Har ikke lagt på meg spesielt mye på magen, men på resten av kroppen! Jeg spiser en god del mer, også for å holde kvalmen i sjakk. Jeg er ingen kroppsfanatiker, men jeg ble litt skremt. Fosteret har jo ikke begynt å vokse ennå... Er det andre der ute som har lagt på seg så mye så tidlig i svangerskapet?
Hei og grattis med spiren !! Been there !!! I mitt første svangerskap hadde jeg og lagt på meg noe sånt, rundt seks kilo når jeg var kommet til uke 12 -14. Men gikk ikke opp mer enn totalt 14 fordet. Da jeg var kommet til uke 30 stagnerte vekten og gikk ikke så mye opp de siste ukene. Ikke bekymre deg dersom du ikke lever på usunn mat da. Tror det vil jevne seg ut jeg. Lykke til !!!:klem:
Heisann.
I mitt første svangerskap gikk jeg opp 3 kilo på 3 mnd. Spiste også en god del mer. Gikk opp totalt 25 kilo, men spiste ikke usunt.
Vanskelig å si hvor mye man vil gå opp i et svangerskap, men det viktigste er i alle fall å prøve å spise så sunt som mulig.
Lille*My
14-05-2005, 14:28
Jeg gikk også opp omtrent like mye som deg i begynnelsen. Jeg var ikke kvalm i det hele tatt, men hadde tvert imot kjempeapetitt! Ble ganske frustrert av å se på de skjemaene som sier hvor mye man prosentvis "skal" legge på seg i de ulike delene av svangerskapet. I følge dem skal man jo ikke gå opp et gram de første 12 ukene...
Så bestemte jeg meg bare for å ikke gidde å bry meg om vekta. Og det gjør jeg ikke heller. Nå er jeg 33+5 og har lagt på meg omtrent 15 kg.
Jepp. Denne gangen hadde jeg gått opp 5 kg etter ca 10 uker. Lå rett ut i kvalme de 12 første ukene, og spiste nesten ingen ting. Likevel gikk jeg opp så mye. Har til nå gått opp ca 15 kg, og jeg er 26 uker på vei.
Jeg har gått opp ca 5- 8 kilo før passerte 3 mnd i begge mine tidligere svangerskap. Men denne gangen gikk jeg først ned i vekt, så opp.. så nå er jeg 21 uker og pluss 2 kg.
I begge mine tidligere svangerskap har jeg lagt på meg 35 kg.. og det har satt sine spor i form av slapp hud og strekkmerker. Har også svært vanskelig for å gå ned i vekt. Men nå etter mitt siste svangerskap er ferdig skal jeg kjempe med nebb og klør og nå min idealvekt. Og når jeg kommer dit er jeg så heldig at jeg skal få fjerne den slappe huden i alle fall.
Håper det går bra, men det gjør ikke noe å betale med noen kilo når man får så fine barn altså :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.