Vis full versjon : Har så masse egg! Hva kan jeg lage?
Var å handlet før helgen, og det var tilbud på egg. Stor pakke med egg... Men vi spiser ikke så veldig ofte egg... Så hva skulle jo jeg med denne store kartongen da? :uff:
Så kanskje jeg heller kan ta å bake noe med masse egg i?
Er det noen som har noen gode oppskrifter med egg eller tips hva jeg kan lage?
:-)
LilleVirre
16-05-2005, 13:18
Hva med pannekaker, vafler, eggerøre, omelett :vetikke:
Åh, fikk lyst på noe med sjokolade!!! :nam:
Fant ei oppskrift på brownies på nettet:
4 egg
2 dl sukker
6 ss kakao
120 gr smelta margarin
1 1/2 kopp mjøl
Visp egg + sukker. Bland i resten av ingrediensene.
170 grader i 20-25 min.
17. mai i morgen.
Masse egg i suksessterter..... MMMMMM:sikle::nam:MM.....
17. mai i morgen.
Masse egg i suksessterter..... MMMMMM:sikle::nam:MM.....
Åh! De er gode!!!
Er det ikke sånn med mandel eller var det nøtter som er malt i bunnen, skikkelig seig og god, også med gul krem på?? :sikle:
Nå har jeg satt en brownies kake i ovnen! Gleder meg til den er ferdig. Håper den er god. Aldri prøvd den oppskriften før.
Kanskje det blir pannekaker til middag i morgen?
Blir ivertfall servert egg til frokost, siden jeg og gubbelure for en gangs skyld kan spise frokost sammen (han er mye på jobb for tiden ja...)
17 mai kommer vi ikke til å feire i år... Bare sove lenge og slappe av. Gubben trenger en fridag nå tror jeg! Og jeg verker i bekkenet... Ikke har jeg noe å ha på meg heller. Men neste år blir det på med bunaden og ut blandt folk! :17mai:
umbilicus
16-05-2005, 16:30
...:)
eller 17 mai kaken;) "Rullekake"
Fant en oppskrift på Kraftfoodsnordic.com som jeg syntes fristet litt;)
MUD-CAKE
dette trenger du:
300 g Freia Dronning sjokolade
175 g smør
140 g sukker
5 eggeplommer
5 eggehviter
3 ss hvetemel
1 ts Freia Vaniljesukker
evt. kremfløte
Slik gjør du:
Smelt sjokoladen og smør i vannbad. Rør til alt er godt blandet. Fjern fra varmen. Rør ned 2/3 av sukkeret og tilsett eggeplommer, et og et under omrøring. Rør i mel og vaniljesukker. Stivpisk eggehvitene og resten av sukkeret, og rør inn i deigen. Hell deigen i en smurt langpanne (20x30 cm) og stek ved 180 grader i ca 30-40 min.
Del opp kaken i ruter, og server med revet sjokolade og evt. pisket krem. Denne kaken skal være bløt og kladdete. En riktig bombe
Tidl. bruker
16-05-2005, 17:39
Eggerøre er jo godt som pålegg og krever ganske mange egg :)
umbilicus
16-05-2005, 17:42
...:)
Jeg synes STEKT SJOKOLADEMOUSSE er godt.
(blir som en sjokoladekake)
Dette trenger du :
150 g smør, 150 g sukker, 150 g mørk kokesjokolade, 5 eggeplommer, 5 eggehviter
Garnityr :
50 g ristede mandelsplitter og melis.
Slik gjør du :
Smelt smøret i en kjele på svak varme eller i vannbad sammen med sjokolade og sukker. Avkjøl blandingen litt før eggeplommene røres i. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig i sjokolademassen. Hell tre fjerdedeler av røren i en godt smurt og strødd form, 20 - 24 cm i diameter.
Stek den midt i ovnen ved 170 grader i 30 minutter. Sett resten av moussen straks i kjøleskapet. Avkjøl kaken og ta den forsiktig ut av formen. La den gjerne falle litt ned i midten. Bre over resten av moussen over kaken.
Pynt med ristede mandler og gjerne et melisdryss. Denne kaken kan serveres som dessert eller til kaffen.:mumse:
<!-- #EndEditable -->
En suffle. Ostesuffle er kjemegodt!
Fant en oppskrift på Kraftfoodsnordic.com som jeg syntes fristet litt;)
MUD-CAKE
dette trenger du:
300 g Freia Dronning sjokolade
175 g smør
140 g sukker
5 eggeplommer
5 eggehviter
3 ss hvetemel
1 ts Freia Vaniljesukker
evt. kremfløte
Slik gjør du:
Smelt sjokoladen og smør i vannbad. Rør til alt er godt blandet. Fjern fra varmen. Rør ned 2/3 av sukkeret og tilsett eggeplommer, et og et under omrøring. Rør i mel og vaniljesukker. Stivpisk eggehvitene og resten av sukkeret, og rør inn i deigen. Hell deigen i en smurt langpanne (20x30 cm) og stek ved 180 grader i ca 30-40 min.
Del opp kaken i ruter, og server med revet sjokolade og evt. pisket krem. Denne kaken skal være bløt og kladdete. En riktig bombe
:nam:
<!-- / message --><!-- sig -->
Kvakk Kvakk
16-05-2005, 20:23
Nå fikk jeg sinnsykt lyst på både egg og gode kaker, og det har jeg neppe godt av. Masse gode oppskrifter her :nam:
En 17.mai-slager i mitt barndomshjem er forøvrig eggedosis :nam: Vurderer å lage det i morgen ettermiddag, det er det lenge siden jeg har spist nå.
Nå fikk jeg sinnsykt lyst på både egg og gode kaker, og det har jeg neppe godt av. .
Har ikke godt av det jeg heller... :uff:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.