PDA

Vis full versjon : Svangerskapsdiabetes -- har noen spørsmål...

trolljenta25
16-05-2005, 21:05
Jeg ble testet på fredag for svangerskapsdiabetes, noe som er standard her i Usa, i uke 28. Legen min ringte meg med resultatene for en liten stund siden, og det viser seg at jeg trenger mere jern (noe som vel forklarer hvorfor jeg har følt meg så trøtt og sliten i det siste). Hun sa også at blod sukkeret mitt ligger litt høyt i forhold til hva de synes bør være det høyeste. Jeg har jo ikke peiling da, og spurte hvilket nivå jeg lå på og fikk beskjed om at jeg lå på 136. Legens øvre grense er 135. Nå må jeg ta en ny tre-timers diabetestest, hvor de tar blod en gang per time i tre timer.

Som sagt så vet jeg veldig lite om dette. Kan noen fortelle meg om jeg måler veldig høyt i forhold til hva som er normalt? Jeg spiser en del frukt, det bør jeg vel kanskje roe ned litt på, siden frukt har mye sukker? Hva annet bør jeg forandre? Har nok spist en del mere godterier enn jeg pleier (spesielt sjokolade), det bør jeg vel også kutte ut? :dåne:

Takker for svar!!!

Bea81
17-05-2005, 00:22
For mennesker uten diabetes skal blodsukkeret ligge mellom 4 og 6/7. Dette kan selvsagt variere, alt etter om man nettopp har spist osv. Når man er gravid klarer ikke nyrene å filtrere blodet like effektivt som det gjør når man ikke er gravid, og det lekker derfor mer sukker ut i blodet enn det gjør til vanlig. Gravide har derfor ofte et litt forhøyet blodsukker, særlig sent i svangerskapet. Du har et blodsukker på 13-et-eller-annet. (husket ikke helt hva det var nå :-) ) Det er altså litt forhøyet. USA har et bedre system for testing blodsukker hos gravide enn man har f.eks. her i Norge. Derfor behandles flere kvinner i USA for svangerskapsdiabetes enn her til lands. Her i Norge ville man kanskje ikke behandlet en kvinne med blodsukker på ditt nivå, siden denne formen for diabetes så godt som alltid forsvinner når barnet er født. Jeg har skrevet en hovedoppgave om dette emnet, og har derfor en del informasjon, så hvis det er noe mer du lurer på, er det bare å sende meg en mail eller en melding her på SM!
Lykke til!

serenah
17-05-2005, 10:17
signerer bea81. ville bare tilføye at den tre-timers testen du skal ta er en såkalt glukosebelastningstest. den innebærer at du først skal drikke en sukkerløsning og deretter måle blodsukkeret hver halve time i tre timer etterpå for å se hvordan kroppen takler alt sukkeret... lykke til :kryss: