Vis full versjon : Nyyyydelig marengskake.. med frukt! :)
Tidl. bruker
17-05-2005, 13:25
Jeg bare MÅ dele denne oppskriften med dere! Var hos onkelen min på bursdag onsdag, og der ble det servert en HERLIG marengskake... med krem og frukt på - helt nydelig! Driver og baker den idag, og kom på at jeg må skrive oppskriften her. Veldig enkel da!! :nam:
Bunn:
6 eggehviter
3 dl sukker
1 dl melis
2 ts vaniljesukker
2 ts potetmel
- alt piskes til en STIV marengs! Ha det på ei plate med bakepapir.. bør være rundt 22-24 i diameter (ikke bruk form).. sånn at det er litt tykkelse på bunnen.
- stekes i 1,5 time sånn ca, på 140 grader
Fyll:
Pisk krem (1-2 pk)
Smør på bunnen. Dekk så hele kaken med frukt.. oppskjært i biter.. jordbær, kiwi, ananas.. det dere har lyst på!
Den er mektig - men samtidig frisk..:sikle: :sikle:
Enkel å lage, og man får gjort en del ting mens den står i ovnen og ;)
<!-- / message --><!-- sig -->
Katharina
17-05-2005, 14:15
Denne må prøves!
Er glad i marengskaker, men har ingen oppskrift...
Hva skjer om man bruker form, men uten bunn?
Et tips: Bruk bunnen til en form og strek rundt, da har man en sirkel man kan legge marengsen i og man får dermed en fin form på kaken.
Nå har jeg nettopp kastet en mislykket marengsbunn i søppla (ikke denne oppskriften..)
Så nå skal jeg teste ut denne neste gang.....det er jo så godt med marengs og frukt :)
Kvakk Kvakk
17-05-2005, 16:29
Det er bare kjempegodt:sikle: Lagde en på søndag, stor suksess, og den smakte like godt dagen etter, skjønt marengsen var i ferd med å gå i oppløsning og blande seg med kremen.
En variasjon på krem: Pisk krem og bland den med ferdig vaniljekrem fra butikken.
Dersom dere ikke får til marengsbunnen, kan dere kjøpe den i matbutikk i både Sverige og Danmark. De ha ganske lang holdbarhet. Det er fullt mulig dere får kjøpt det i Norge også, jeg har bare ikke sett det her.
Åja!!Den kaka er bare kjempe god!!!!
Det er bare kjempegodt:sikle: Lagde en på søndag, stor suksess, og den smakte like godt dagen etter, skjønt marengsen var i ferd med å gå i oppløsning og blande seg med kremen.
En variasjon på krem: Pisk krem og bland den med ferdig vaniljekrem fra butikken.
Dersom dere ikke får til marengsbunnen, kan dere kjøpe den i matbutikk i både Sverige og Danmark. De ha ganske lang holdbarhet. Det er fullt mulig dere får kjøpt det i Norge også, jeg har bare ikke sett det her.
Ferdige marengsbunner kan også kjøpes i dagligvarebutikker i Norge. Har bare sett det i Stavanger og omegn foreløpig, men det kan jo være at andre landsdeler selger det også.
Ferdige marengsbunner kan også kjøpes i dagligvarebutikker i Norge. Har bare sett det i Stavanger og omegn foreløpig, men det kan jo være at andre landsdeler selger det også.
Men de smaker langt fra så nydelig som denne hjemmelagde bunnen! Kan anbefales på det varmeste!!
Da er bunnen ferdigstekt,ser veeldig tykk og fin ut :sikle: !! Tenkte å smøre et lag vaniljekrem og et lag vanlig krem på,så har jeg kjøpt kiwi og jordbær,mm :mumse: .Får besøk av 7-8 veninner i kveld,skal ha klubb.Håper bunnen er bra!! (får ikke prøvesmakt,så det er litt skummelt..)
Takk for oppskriften:snill:
Knallsuksess :mumse: (skryter litt av meg selv..).Veldig populær kake!! Kjempefint å pynte med jordbær og kiwi.
Men de smaker langt fra så nydelig som denne hjemmelagde bunnen! Kan anbefales på det varmeste!!
Helt enig. Men en ok løsning dersom man ikke har tid til å lage skikkelig bunn.
Dytter litt jeg! Har nå bunnen i ovnen og så langt ser det lovende ut :nam:
Noen som vet om en slik bunn tåler frysing?
Jeg bruker også lage denne kaken...men har ananas,eple,banan og pære oppå...så har jeg et lag til med krem...og oppå der en saus laget av ananas-saften (fra en boks)
*4 eggeplommer
*ananassaft fra en boks
*0,5 dl sukker
Alt dette røres sammen i en kasserolle..rør til det koker. Avkjøles. Tøm over kaka rett før servering.
Anbefales...vi kaller den bare flykræsj...for det ser ut som en kræsj..:humre:
Krinoline
30-08-2008, 23:49
Nam :nam: Denne skal absolutt prøves! :jupp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.