PDA

Vis full versjon : Hva gjør jeg nå??

Kanutten
22-08-2002, 00:28
Hei!!

Jeg er lærer og har nå tatt imot en ny første klasse. Er klassestyrer for de. Synes at det er forferdelig slitsomt, men kjempe gøy. Kroppen min vil liksom ikke som jeg vil lengre. Hva skal jeg gjøre? Elsker og stå og undervise, men det går ikke lengre, hvordan skal jeg klare å holde ut?? Samtidig som jeg har også fått 4 andre klasser med noen timer her og der og forholde meg til. Synes at det tar mine siste krefter fra meg. Orker ingenting når jeg kommer hjem. Kan jeg be legen min om å få en 20 % symkemelding og bare ha 1.klasse?? Høres det egoistisk ut eller er det ikke så rart nå som jeg er 24 uker på vei?? hva synes dere?? Har lyst til å holde ut 100 % så lenge som mulig, men vil helelr ikke slite meg ut..skjønner??

Jeg er frustrert og sliten på en gang...

klemmer fra kanutten og lille :baby: 24+1

Nellevis
22-08-2002, 00:44
...at du skal lytte til kroppen din!!! Jeg er ganske dårlig på det selv, men har innsett at dersom jeg skal holde ut til slutten, må jeg roe ned tempoet på visse ting. Jeg er ikke sykmeldt, men har heldigvis en slik jobb som gjør at jeg kan gå hjem tidlig en dag hvis jeg har behov for det. Hadde jeg ikke hatt det, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort...:uff:

Sykmeld deg 20% hvis du føler at det trengs - det blir ikke bedre for noen parter at du hele tiden henger over stupet; det har verken du, babyen eller elevene dine godt av!!

Lykke til!!

Tuppa
22-08-2002, 02:23
Ja, her kjenner jeg meg igjen...:p

Jobben din er faktisk pliktig i å legge tilrette for deg slik at du kan fungere lengst mulig i stillingen din når du er gravid. Si til rektor at du ønsker å kun ha 1. klasse - og at dette vil gagne både elevene og deg. Ingen er tjent med å ha en utkjørt lærer...

Men blir det vanskelig å redusere ansvaret, så burde du kanskje vurdere å få en 20-40% sykemelding. Du kjenner best din kropp og når det trenger hvile. Og ingen takker deg etterpå fordi du "holdt ut" så lenge...:uff:

Nå høres jeg kanskje veldig krass ut, men dette er min erfaring fra da jeg var høygravid førskolelærer - og alle forventet akkurat det samme som før. Hadde svart samvittighet da jeg ble 20%sykemeldt, men du verden hvor det hjalp.

Men ta en prat med rektor likevel, du. Kan hende det hjelper litt det og :)

Lykke til i alle fall :)

Kanutten
22-08-2002, 10:13
Tror at jeg skal ta en prat med rektor. Men jeg må nok få tak i en sykemelding på 20 %, slik at jeg får 100% lønn.. vil ikke redusere min stilling i lønnen nå før jeg skal i permisjon. ... lettere og få en sykemelding da..eller?? hva synes dere??

Klem fra en litt sliten kanutten

Sine
23-08-2002, 01:00
Selvfølgelig skal du ikke redusere posten din!
Men det er vel legen du må snakke med - ikke rektor sin sak det.

Sine

Lykke
23-08-2002, 02:49
Hei, kjenner meg litt igjen.. Det er jo alltid slik at en vil prøve og se hvor lenge en klarer å gå i jobb, men ikke for enhver pris. Og som alle de andre sier her,.. tenk på deg og den vesle, lytt til
kroppen din og ta signalene til etterretning. Ingen kommer til å takke deg for at du stod på , når du tilslutt er så sliten at du ikke orker noen ting. Og babyen din trenger en opplagt mamma! ;)
Jeg er 25 uker på vei, og har (idag,faktisk) min første vakt fri /sykemeldt etter jeg ble gravid. Jeg har fått 40 % sykemelding , og tar ca. 1 skift i uken fri, så det er mindre enn de
40%-ene. Men det er nok til at jeg er "ovenpå", får hvilt meg og bekkenet litt. Jeg har jobbet 3 nattskift på rad, og merker at babyen er urolig over de varierende døgnrytmene mine, og tror det stresser både meg og barnet. I min bedrift (Statoil) blir vi tilbudt å slutte å gå natt (bytte med andre skift) etter uke 28, så det er kjempefint at de tar hensyn.
Håper at det ordner seg med sykemelding, prøv å hvil deg og kos deg i svangerskapet også !!
Klem fra Lykke
:p