Vis full versjon : Kynnere!
Hei dere!
Jeg er gravid i uke 21 og lurer på når man kan forvente å kjenne kynnere? Det er sikkert individuellt men når er det mest vanlig at disse starter?
Og hva ER egentlig disse kynnerne og hvorfor kommer de?:???: :???: :???:
Kynnere er livmoren din som trekker seg sammen, og kommer for at kroppen din skal kunne trene seg opp til fødselen. Kynnere kan komme forskjellig for de fleste, vi merket de første rundt uke 30.
Silje og Jon
Tidligere Bruker
06-12-2002, 22:14
Det er ikke alle førstegangs fødende som opplever kynnere.
Kynnere kan oppdages tidlig hos dem som har født flere unger. ;)
Men fra uke 25 er det ganske normalt at noen kjenner livmoren trener seg til fødsel.
Noen opplever kynnere veldig tidlig, allerede fra uke 12, og jeg har hørt om dem som får kynnere enda tidlere enn det også, men det er ganske sjelden.
Visst du er første gangs gravid, så skal du ikke bekymre deg selv om du ikke opplever kynnere.
:mervink:
Jeg kjente best kynnerne ved at magen ble hard og stram utenpå, og at det kjentes ut som om jeg måtte tisse. Etter hvert som magen ble stor, ble det også tyngre å puste når kynnerne kom. Noen opplever dem som smertefulle, andre bare som plagsomme. Noen får kynnere tidlig, mens andre går gjennom et helt svangerskap uten å ane hva det er! :) Så ikke vent, du, bare nyt og plutselig vil du legge merke til det om det kommer.
Jeg er i uke 22 nå, og merka faktisk kynnere (må vel kalles light-utgave:p )for noen uker siden. Skjønte ikke hva det var, blei steinhard og merkelig i magen. Trodde det bare var mageboeren som ba meg stresse ned litt, og det var det jo på en måte. Har det av og til enda, men ikke så mye siden jeg har godtatt at jeg ikke kan holde på i samme tempo lenger.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.