Vis full versjon : Hvor mange keisersnitt?
Jeg har hatt to keisersnitt, d første pga av at ungen lå feil, det andre pga av at ungen var veldig stor og ikke ville komme ned. Jeg lure på hvor mange keisersnitt det er anbefalt å få? Er det noen grense? Hvor mange år burde det gå mellem snittene? Jeg ønsker veldig å føde på "ordentlig".
Tidl. bruker
19-05-2005, 14:20
Eldste søsteren min har hatt født begge ungene sine med keisersnitt.
Å hun har fått beskjed om at hun ikke kan føde vaginalt men må ha keisersnitt igjen visst hun blir gravid igjen. Å det var pga at hun har hatt to keisersnitt..
Så jeg tror at det er sånn at har du hatt 2keisersnitt så må du fortsette med det. Men jeg skal ikke si det 100% sikkert. Det kan være at noen leger mener noe annet en det søsteren min fikk beskjed om...
TinkyWinky
19-05-2005, 14:30
Jeg uttrykte denne bekymringen til jordmor nå. Jeg hadde snitt sist, og sa jeg var så redd for å få snitt denne gangen å, siden jeg da mister mine sjanser til å føde vaginalt en eventuell tredje gang. Bare tull da hun, det er ikke sånn lenger. Så jeg tror nok det er individuellt jeg, fra sykehus til sykehus.
Har du født to barn med keisersnitt, skal et evt tredje barn også fødes med keisersnitt. Dette er fordi det er for stor sjanse at livmoren kan revne ved fødselsrier. Arrvev etter ett snitt går som regel greit, men etter to snitt er livmora såpass lite tøyelig i arrvevet at det blir for stor risiko med rier.
Av samme grunn anbefales det absolutt ikke å ha flere enn tre keisersnitt, skal man ha sitt tredje anbefaler legene ofte at man steriliseres samtidig med keisersnittet.
Hei
Jeg har hatt 3 snitt og jeg har fått beskjed om at jeg kan få ett barn til uten problemer, men helst ikke flere enn det.
Legen jeg snakket med sa at det kom an på åssen man så ut der man var snittet, om det var mye arrvev og hvor tynn livmorveggen er der de andre snittene er foretatt.
Fikk også vite at har man tatt 2 snitt, får man ikke lov å føde vaginalt pga faren for komplikasjoner som at livmoren kan revne pga riene.
Håper dette var oppklarende for deg.
Klem fra Pludre, med tre keiserbarn
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.