PDA

Vis full versjon : Liggetid på sykehuset!

Mariel
07-12-2002, 10:39
Noen som vet om man må være der hele tiden. Slik som sykehuset her har 4 ligge dager, men kan jeg fks. dra hjem etter 2?? Tenker da spes. på for førstegangsfødene!??

T+2

Ramgad
07-12-2002, 11:54
Om alt står bra til med deg og barnet, kan du reise hjem få timer etter fødselen. Du må kanskje tilbake for prøvetaking og slikt, men hjem kan du altså dra dersom det anses som forsvarlig.

Uansett kan jo ingen tvinge deg da...

Happy
07-12-2002, 13:05
Det er, som Ramgad sier, ingen ting i veien får å reise hjem kort tid etter fødselen, dersom alt er bra med mor og barn. Tror de fleste sykehusene har en minstetid på ca 4 timer. Også får man ikke reise før en barnelege har kontrollert barnet.

Jeg ønske å reise hjem da jeg våknet etter min første fødsel (fødte 2359 og våknet ca 0730 på morningen) men Martin var syk og vi måtte blir på sykehuset i nesten en uke.. ikke helt som jeg hadde tenkt meg :(. Denne gangen satser jeg også på en rask hjemreise, jeg blir bare sliten av å være på sykehuset.

Vær oppmerksom på at noen av pleierne på barsel kan være svært motvillige mot at førstegangsfødende reiser hjem før ammingen er godt i gang, men det er DITT VALG!! Du kan jo forhøre deg om det er en barsel-poliklinikk på sykehuset ditt, da kan du henvende deg der om det skulle oppstå problemer etter hjemreise.

Lykke til med fødselen :klem:!

Ramgad
07-12-2002, 14:14
Helsesøster bruker å stikke innom sånn en uke eller to etter fødselen. Om du vil at noen skal komme hjem til deg for å sjekke at alt er i orden (har med vekt og sånt) er sikkert bare å ringe og be om dette.

Spedbarn mister ofte litt vekt det første døgnet, og det er trygt å vite at fødselsvekta er tatt igjen før man reiser hjem. Men har man dratt hjem før dette er det jo som sagt greit med "hjem-service" som kan ta sjekken der ungen er!

Mariel
07-12-2002, 17:35
Takk for svara!:) Ser litt lysere på det nå! begynner å bli litt nervøs for at jeg må gå lenge over, så jeg føder opp mot jul, å har liksom litt lyst til å komme hjem noen dager før julaften, greit å få kommet seg litt i orden hjemme med :baby:

T+2

Amidama
09-12-2002, 17:02
Ja denne gangen skal jeg iallefall reise hjem fra sykehuset så fort jeg kan.. Utrolig slitsomt å være der.. Alt gikk så mye greiere bare man kom hjem, alt ble så stille og rolig :)

Kwistin
09-12-2002, 17:37
Å, jeg synes det er herlig og trygt og være på sykehuset etter fødselen, slippe og kjøre frem og tilbake til sykehuset og styre, for prøver og tester og vekt osv...

lillemor
09-12-2002, 17:41
Hvor lenge vil de la deg ligge da? Kommer vel an på amming og sånn, kanskje, hvis det ikke er noen andre problemer med mor eller barn som gjør at man må bli?

susse
10-12-2002, 01:05
Jeg hadde store planer om tidlig hjemreise sist, men det tok så lang tid før melka kom, og jeg ble rådet til å være der fordi sønnen min hadde litt gulsot. Blei til 5. dag og angret ikke, reiste hjem med full pupp og frisk gutt !
Denne gangen kommer jeg bare til å nyte sykehustilværelsen hvis jeg kan, vet at det blir strevsomt å komme hjem til hverdagen.

Børdy
15-12-2002, 23:02
Etter fødsel nr to dro jeg hjem dagen etter. Fordi jeg ikke hadde melk, og fordi jeg visste at jeg ikke kom til å få melk. Og de ville ikke gi ungen noe på sykehuset, ikke engang vann. Og han skrek og skrek og skrek...:( Så jeg dro hjem, ga han morsmelk-tillegg, og hadde plutselig verdens lykkeligste lille gutt!

Denne gangen satser jeg på en planlagt hjemreise dagen etter fødselen. Sist var en spontan avgjørelse, men jeg fikk da dra hjem, selv om de ikke ble så blide for det.