PDA

Vis full versjon : Gode kaker!

Gulltopp
20-05-2005, 16:58
Tenkte jeg skulle dele noen av mine favorittoppskrifter med dere andre bakeglade. Kanskje noen andre vil dele sine favoritter også? :snill:

Gulrotkake: (Garantert suksess! Denne blir først oppspist i alle bursdager o.l. her i huset.)

3 egg
2 dl sukker
3 dl mel
2 ts natron
1 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
1,5 dl olje
5 dl revne gulrøtter

Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland i det tørre og oljen. Ha i gulrøttene til slutt. Stekes på nederste rille 175 grader 55 min.

Fyll:
2 pk Tine kremost naturell
100 g smeltet smør/margarin
2,5 dl melis
1 ss vaniljesukker

Gulltopps fenomenale ostekekake: (Denne liker t.o.m. de fleste som ellers ikke klarer ostekake.)

Bunn:
250 gram Digestive havrekjeks (vanlig type)
150 gram smør
1 ts. kanel

Havrekjeksen knuses (jeg pleier å legge dem i en stor brødpose, knyte for og gå løs på dem med kjevlet - tenk på noen du er sint eller irritert på http://www.snartgravid.com/plassen/images/smilies/skratte.gif!) og blandes med smøret og kanelen. Pass på å gni smøret godt inn (det skal ikke smeltes!). Sett kun ringen til ei form på 24 eller 26 cm (alt etter om du vil ha en "normalt høy" eller lav kake) over kakefatet og trykk bunnen direkte ned i den. Settes kaldt mens du lager ostemassen.

Ostemasse:
1 pk. Freia sitrongele
2 bk. Tine mandarin/ananas kremost
1 bk. lettrømme
100 gram melis
1 ts. vaniljesukker
3 dl. kremfløte
Kiwi

1 pk. sitrongele lages med halvparten av vannmengden som er oppgitt på pakken. Settes til avkjøling, men må ikke stivne! Rør kremosten glatt med en slikkepott (det er lurt å la boksene stå i romtemperatur på forhånd slik at osten blir lett å jobbe med). Bland lettrømme, melis og vaniljesukker i osten. Blandes godt med en mikser. Hell fløten i blandingen og pisk ostemassen stiv. (Det er viktig å piske den ordentlig stiv, ellers vil osten bli "bløt" og ikke stivne skikkelig i forma). Til slutt blandes geleen i.

Settes kaldt. Pyntes med kiwi eller lignende. (Har prøvd med andre frukter/bær, men synes selv at det gjør seg best med kiwi siden den er litt syrlig.)

Før servering: Bruk en vanlig smørkniv eller lignende og skjær forsiktig rundt kanten av formen/ringen, løft ringen av og voila - klar til servering!

Snickerskake i langpanne:<o =""></o>

6 eggehviter
5 dl sukker
350 gr. hakkede peanøtter
1 pakke knuste Ritz kjeks
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

Glasur:
100 g smør eller margarin
2 plater lys eller mørk sjokolade
6 eggeplommer
100 g melis

Eggehviter og sukker stivpiskes. Peanøtter og ritzkjeks grovhakkes. Dette blandes sammen og stekes på 180 gr. 20-25 min. Kaken avkjøles før kremen has på.
<o ="">
Sjokoladekake i langpanne:

300 gram margarin
500 gram sukker
4 store egg
7 dl kulturmelk
500 gram hvetemel
2 ts natron
1/4 ts salt
80 gram kakao
4 ss vaniljesukker
1 1/2 ts bakepulver

Rør margarin og sukker hvitt, bland i kulturmelk, egg og det tørre vekselvis.
(Obs det blir mye røre! Trenger stor bolle.) Stekes på 175 grader, nederste rille i 45 min

Glasur:
1 dl sterk kaffe
50 gram margarin
2 ts vaniljesukker
3-4 ss kakao
500 gram melis<o =""></o>
</o>

Kvakk Kvakk
20-05-2005, 17:50
:nam: :sikle:

Jeg får se om jeg finner noen kakeoppskrifter, men ikke akkurat nå.

Sparky
20-05-2005, 18:55
Har ingen gode kakeoppskrifter jeg....før nå! Tusen takk, Gulltopp! Du er en knupp! :nuss:

Gulltopp
20-05-2005, 20:01
Har ingen gode kakeoppskrifter jeg....før nå! Tusen takk, Gulltopp! Du er en knupp! :nuss:

:blush: Ingen årsak! :blunke:

Vilja79
12-06-2005, 11:00
Bakte gulrotkaka di i går, og den var knallgod!! Takk for oppskriften!!:)
Det er svært sjelden jeg baker, og har dessverre ikke noen gode oppskrifter..

Lurendreier
12-06-2005, 11:49
Ehm... Fikk ikke du oppskriften på langpannekaken og gulrotkaken av meg i sin tid på sg...? :blunke:

De er i alle fall knall-gode begge to. Garantert suksess :kidoki:

Gulltopp
12-06-2005, 11:57
Ehm... Fikk ikke du oppskriften på langpannekaken og gulrotkaken av meg i sin tid på sg...? :blunke:

De er i alle fall knall-gode begge to. Garantert suksess :kidoki:
Iallfall på gulrotkaken, husker jeg. :jupp:

Gulltopp
15-06-2005, 23:56
Denne er forresten også legendarisk god. :-)

Daim-iskake:
Bunn:
3 eggehviter
100g. sukker
125g. mandler

Visp eggehvitene og sukkeret hvitt og stivt. (Slik at du kan holde bollen opp ned uten at noe rører på seg.) Mandlene males og has i etterpå med slikkepott, røres nøye og forsiktig inn. (Jeg bruker mandelkvern for riktig å "pulverisere" mandlene, men regner med at det går like greit i en food-processor.)

Hell blandingen i en rund form, 24cm. Stekes 30-40 min på 175 grader - på nederste rille!

Is:
6dl. kremfløte
3 eggeplommer
150g. sukker
2 doble Daim
1 ss. kaffepulver

Pisk eggeplommene og sukkeret til eggedosis. Pisk fløten for seg selv. Bland eggedosisen og kaffepulveret oppi. Hakk Daimen i passe store stykker. Bland sammen.

Hell isen over den avkjølte kakebunnen. Sett i fryseren. :-)

Den holder seg utrolig lenge i fryseren. Bare fest plastfolie eller noe sånt over toppen av forma. :kidoki:

Tidl. bruker
16-06-2005, 14:43
I fjor var jeg i 90-årslag og spiste en aldeles nyyydelig ostekake. Da jeg kom hjem var det rett på nett for å søke etter oppskrifter på ostekake. Og den første jeg fant smaker helt konge! Den må absolutt prøves! Av fare for å bryte lovverket iht copyright osv, har jeg lagt inn linken istedet for å lime inn oppskriften:

http://ez.kvinneguiden.no/article/view/19/1/20

Kremt... Den er ikke akkurat sunn. Men noe godt må vi vel få unne oss innimellom? Jeg har i hvert fall ikke dårlig samvittighet for å spise den! :snill:

Anbefales på det sterkeste!

Mali78
29-06-2005, 13:03
Kan disse lekkerbiskene fryses? Tenkte jeg skulle slå til på en sjokoladekake og en gulrotkake i dag, nam nam:hyper:

Gulltopp
01-07-2005, 13:00
Har aldri prøvd å fryse ostekaken, men alt det andre skal gå bra å ha i fryseren. :-)

Tidl. bruker
11-07-2005, 15:09
Har aldri prøvd å fryse ostekaken, men alt det andre skal gå bra å ha i fryseren. :-)

Ostekaken går også fint an å fryse :snill:

Vannlilje82
11-07-2005, 18:08
Svigermors softiskake:

10 Digestive kjeks
4 eggeplommer
2 dl sukker
1 pk kremfløte
1 ts vaniljesukker
1 pk (200 g) philadelphia original ost

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. Ha vaniljesukkeret i kremfløten, og pisk dette til krem. Bland forsiktig med eggedosisen. Rør inn philadephiaosten. Knus digestive kjeksene (jeg pleier å legge dem i en pose og slå på dem med noe hardt :hyper: ). Ha halvparten i bunnen av en paiform/rund springform. Tøm kremen over og sett formen i fryseren. Når kaka er litt frossen drysser du over resten av den knuste kjeksen.

Mmm! Denne kan oppbevares i fryseren, så tar du en bit når du får lyst på... (passer meg bra i disse tider...:is: )

Tidl. bruker
20-07-2005, 18:03
I fjor var jeg i 90-årslag og spiste en aldeles nyyydelig ostekake. Da jeg kom hjem var det rett på nett for å søke etter oppskrifter på ostekake. Og den første jeg fant smaker helt konge! Den må absolutt prøves! Av fare for å bryte lovverket iht copyright osv, har jeg lagt inn linken istedet for å lime inn oppskriften:

http://ez.kvinneguiden.no/article/view/19/1/20

Kremt... Den er ikke akkurat sunn. Men noe godt må vi vel få unne oss innimellom? Jeg har i hvert fall ikke dårlig samvittighet for å spise den! :snill:

Anbefales på det sterkeste!

Helt enig, denne er kjempegod! Skal forresten lage den i kveld, da jeg får besøk i morgen:heia: