Gulltopp
20-05-2005, 16:58
Tenkte jeg skulle dele noen av mine favorittoppskrifter med dere andre bakeglade. Kanskje noen andre vil dele sine favoritter også? :snill:
Gulrotkake: (Garantert suksess! Denne blir først oppspist i alle bursdager o.l. her i huset.)
3 egg
2 dl sukker
3 dl mel
2 ts natron
1 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
1,5 dl olje
5 dl revne gulrøtter
Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland i det tørre og oljen. Ha i gulrøttene til slutt. Stekes på nederste rille 175 grader 55 min.
Fyll:
2 pk Tine kremost naturell
100 g smeltet smør/margarin
2,5 dl melis
1 ss vaniljesukker
Gulltopps fenomenale ostekekake: (Denne liker t.o.m. de fleste som ellers ikke klarer ostekake.)
Bunn:
250 gram Digestive havrekjeks (vanlig type)
150 gram smør
1 ts. kanel
Havrekjeksen knuses (jeg pleier å legge dem i en stor brødpose, knyte for og gå løs på dem med kjevlet - tenk på noen du er sint eller irritert på http://www.snartgravid.com/plassen/images/smilies/skratte.gif!) og blandes med smøret og kanelen. Pass på å gni smøret godt inn (det skal ikke smeltes!). Sett kun ringen til ei form på 24 eller 26 cm (alt etter om du vil ha en "normalt høy" eller lav kake) over kakefatet og trykk bunnen direkte ned i den. Settes kaldt mens du lager ostemassen.
Ostemasse:
1 pk. Freia sitrongele
2 bk. Tine mandarin/ananas kremost
1 bk. lettrømme
100 gram melis
1 ts. vaniljesukker
3 dl. kremfløte
Kiwi
1 pk. sitrongele lages med halvparten av vannmengden som er oppgitt på pakken. Settes til avkjøling, men må ikke stivne! Rør kremosten glatt med en slikkepott (det er lurt å la boksene stå i romtemperatur på forhånd slik at osten blir lett å jobbe med). Bland lettrømme, melis og vaniljesukker i osten. Blandes godt med en mikser. Hell fløten i blandingen og pisk ostemassen stiv. (Det er viktig å piske den ordentlig stiv, ellers vil osten bli "bløt" og ikke stivne skikkelig i forma). Til slutt blandes geleen i.
Settes kaldt. Pyntes med kiwi eller lignende. (Har prøvd med andre frukter/bær, men synes selv at det gjør seg best med kiwi siden den er litt syrlig.)
Før servering: Bruk en vanlig smørkniv eller lignende og skjær forsiktig rundt kanten av formen/ringen, løft ringen av og voila - klar til servering!
Snickerskake i langpanne:<o =""></o>
6 eggehviter
5 dl sukker
350 gr. hakkede peanøtter
1 pakke knuste Ritz kjeks
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
Glasur:
100 g smør eller margarin
2 plater lys eller mørk sjokolade
6 eggeplommer
100 g melis
Eggehviter og sukker stivpiskes. Peanøtter og ritzkjeks grovhakkes. Dette blandes sammen og stekes på 180 gr. 20-25 min. Kaken avkjøles før kremen has på.
<o ="">
Sjokoladekake i langpanne:
300 gram margarin
500 gram sukker
4 store egg
7 dl kulturmelk
500 gram hvetemel
2 ts natron
1/4 ts salt
80 gram kakao
4 ss vaniljesukker
1 1/2 ts bakepulver
Rør margarin og sukker hvitt, bland i kulturmelk, egg og det tørre vekselvis.
(Obs det blir mye røre! Trenger stor bolle.) Stekes på 175 grader, nederste rille i 45 min
Glasur:
1 dl sterk kaffe
50 gram margarin
2 ts vaniljesukker
3-4 ss kakao
500 gram melis<o =""></o>
</o>
Gulrotkake: (Garantert suksess! Denne blir først oppspist i alle bursdager o.l. her i huset.)
3 egg
2 dl sukker
3 dl mel
2 ts natron
1 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
1,5 dl olje
5 dl revne gulrøtter
Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland i det tørre og oljen. Ha i gulrøttene til slutt. Stekes på nederste rille 175 grader 55 min.
Fyll:
2 pk Tine kremost naturell
100 g smeltet smør/margarin
2,5 dl melis
1 ss vaniljesukker
Gulltopps fenomenale ostekekake: (Denne liker t.o.m. de fleste som ellers ikke klarer ostekake.)
Bunn:
250 gram Digestive havrekjeks (vanlig type)
150 gram smør
1 ts. kanel
Havrekjeksen knuses (jeg pleier å legge dem i en stor brødpose, knyte for og gå løs på dem med kjevlet - tenk på noen du er sint eller irritert på http://www.snartgravid.com/plassen/images/smilies/skratte.gif!) og blandes med smøret og kanelen. Pass på å gni smøret godt inn (det skal ikke smeltes!). Sett kun ringen til ei form på 24 eller 26 cm (alt etter om du vil ha en "normalt høy" eller lav kake) over kakefatet og trykk bunnen direkte ned i den. Settes kaldt mens du lager ostemassen.
Ostemasse:
1 pk. Freia sitrongele
2 bk. Tine mandarin/ananas kremost
1 bk. lettrømme
100 gram melis
1 ts. vaniljesukker
3 dl. kremfløte
Kiwi
1 pk. sitrongele lages med halvparten av vannmengden som er oppgitt på pakken. Settes til avkjøling, men må ikke stivne! Rør kremosten glatt med en slikkepott (det er lurt å la boksene stå i romtemperatur på forhånd slik at osten blir lett å jobbe med). Bland lettrømme, melis og vaniljesukker i osten. Blandes godt med en mikser. Hell fløten i blandingen og pisk ostemassen stiv. (Det er viktig å piske den ordentlig stiv, ellers vil osten bli "bløt" og ikke stivne skikkelig i forma). Til slutt blandes geleen i.
Settes kaldt. Pyntes med kiwi eller lignende. (Har prøvd med andre frukter/bær, men synes selv at det gjør seg best med kiwi siden den er litt syrlig.)
Før servering: Bruk en vanlig smørkniv eller lignende og skjær forsiktig rundt kanten av formen/ringen, løft ringen av og voila - klar til servering!
Snickerskake i langpanne:<o =""></o>
6 eggehviter
5 dl sukker
350 gr. hakkede peanøtter
1 pakke knuste Ritz kjeks
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
Glasur:
100 g smør eller margarin
2 plater lys eller mørk sjokolade
6 eggeplommer
100 g melis
Eggehviter og sukker stivpiskes. Peanøtter og ritzkjeks grovhakkes. Dette blandes sammen og stekes på 180 gr. 20-25 min. Kaken avkjøles før kremen has på.
<o ="">
Sjokoladekake i langpanne:
300 gram margarin
500 gram sukker
4 store egg
7 dl kulturmelk
500 gram hvetemel
2 ts natron
1/4 ts salt
80 gram kakao
4 ss vaniljesukker
1 1/2 ts bakepulver
Rør margarin og sukker hvitt, bland i kulturmelk, egg og det tørre vekselvis.
(Obs det blir mye røre! Trenger stor bolle.) Stekes på 175 grader, nederste rille i 45 min
Glasur:
1 dl sterk kaffe
50 gram margarin
2 ts vaniljesukker
3-4 ss kakao
500 gram melis<o =""></o>
</o>