Vis full versjon : Hvordan sjekker de om hodet er festet?
Leste i en tråd at det var så ubehagelig da jordmor/lege sjekket om hodet til babyen er festet eller ei. Hvordan sjekker de dette? Ja, jeg er 2. gangsfødende og burde gjerne visst det fra før, men sist så fødte jeg en måned før termin og var ikke gjennom en slik sjekk før fødselen. Da vannet gikk den gang var ikke hodet festet og det bare fosset ut med forstervann. Husbonden hadde vært på byn og var temmelig bedugget da han kom hjem. Hans kommentar var "du har nok sikkert bare tisset på deg" - men det er jo en annen historie....
klem fra sol
Er ikke du ganske langt på vei nå da....:???: Husker ikke helt når du har termin igjen så tidlig på morgenen ;)
Uansett så sjekker de om hodet er festet mot slutten av svangerskapet. Hos meg har de sjekket det på de siste kontrollene...i alle fall den siste måneden, muligens litt lenger. Jeg synes ikke det er ubehagelig.
Lege eller jordmor kjenner etter med en hånd rundt hodet på babyen, altså trykker ned der hvor hodet er plassert ved bekkenet og rugger litt frem og tilbake på hodet til babyen. Dersom de kan bevege hodet er det da ikke festet. De kan også fortelle deg om hodet har sklidd ned i bekkenet eller om babyen fortsatt ligger høyt.
Hele denne undersøkelsen er en liten del av en vanlig kontroll og tar bare noen sekunder. Hvis du har bekkenløsning så kan det vel hende at du synes det er litt småvondt når lege/jordmor trykker ved bekkenet, men jeg synes ikke det er ille :)
Så, sånn er det med den saken.
klem fra Mormona T-10
Hei,
Hos meg var det ubehagelig for hodet ligger nå så langt ned i bekkenet. Når hun tok tak i hodet og prøvde å rikke på det, så var det litt ubehagelig. Det har ikke vært ubehagelig før. Og de har sjekket H/F siden uke 32 hos meg.
Hilsen Miro:) T-10
Det er VONDT ja !!1
Føles som de skal røske av hele musa jo !! :lol:
Men det tar jo ikke så lang tida da :)
Klem
Vimsen T-12
MetalMamma
22-08-2002, 12:03
Syns Vimsen er veldig flink til å uttrykke hvordan det føles... :lol:
Det er sikkert jeg som må ta på meg "skylda" for å spre ryktet om at dette føles ubehagelig.. :o'
Høres ihvertfall sånn ut, jeg var til kontroll igår og la ut detaljene etterpå.. ;)
Det jeg egentlig mente å skulle si, var at NÅR HODET ER FESTET er det forferdelig ubehagelig.
Omtrent som om kneskålen blir løftet opp fra festet.... brr... :uff:
Klemmer fra MetalMamma & Første-Knøtt, som starter T-30 IMORGEN!! :kry:
Neida MetalMamma det er nok meg:o Var på sykehuset i går og legen tok tak i hodet for å sjekke om det var festet... auuuu ja det var ubehagelig. Og det skrev jeg om i rapporten:)
Eller kanskje det er begge to, da skriver vi under på at det var ubehagelig.:)
:findag:
Hilsen Miro
PS Sol: Hun tok tak utenpå bekkenet med tommel og langfinger tror jeg, og da skikkelig prøvde å rikke på hodet. Hun gikk ikke innvendig hvis du skjønner:o
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.