PDA

Vis full versjon : Resus - ?

nikke
24-05-2005, 21:10
Hei:vetikke: Noen som hvet hva som skjer hvis mor danner antistoffer når man har resus- i blodtype? og hvor lang tid det burde ta å få svar på prøvene? jeg tok prøver i slutten av uke 31 og enda har dem ikke fått svar hos :lege: , kan det være farlig for barnet hvis jeg skulle ha antistoffer nå? hilsen en undrende :gravid: mor

Engel på vei!
28-05-2005, 09:29
Hei,hei. jeg er også resus minus. er snart i uke 32 og har tatt prøven for antistoffer denne uka!
Legen sa hun skulle ta kontakt hvis de fant noe på prøven, det tok vanligvis EI UKE! så mest sannsynlig har du ikke antistoffer i blodet ditt.
hvis du er bekymret kan du jo ta en telefon til legen og få testresultetene!!:snill:

Figaro
28-05-2005, 10:39
Jeg er også resus-. Ettersom jeg har forstått er det ikke farlig for første barnet, men evnt senere barn. Det de gjør på fødestuen, i tillegg til bl.pr under svangerskapet, er å ta blod fra navlestrengen til babyen for å se om :baby: er + eller -. Dersom babyen er +, får du en sprøyte med antistoffer innen 72timer fordi det i de neste svangerskapene kan være farlig (dersom blod fra første barn har gått over i din blodbane). Det er derfor viktig å ta med Resus- papiret til føden, slik at de vet de skal ta bl.prøven fra navlestrengen. Jeg har også de to tidligere gangene spurt etter svaret når jeg har vært på barsel, for å forsikre meg om at jeg evnt hadde fått sprøyten med antistoff dersom de var +. Begge mine er resus -, så jeg har ikke fått noen sprøyte og det har derfor heller ikke vært fare for neste foster. (Håper dette ikke ble for klønete skrevet!).

kvakk
28-05-2005, 10:39
Såvidt jeg vet er det ikke farlig i første graviditet. Kroppen trenger litt tid på seg til å gjennkjenne fosteret som resus + og å få dannet antistoffer. I neste graviditet kommer denne reaksjonen mye sterkere, da kroppen gjennkjenner dette fra forrige gang.

nikke
30-05-2005, 11:07
s.v jeg har fortsatt ikke fått svar, men det som er rart er jo at legen heller ikke har fått det, vært der flere ganger. snart 4 uker siden jeg var å tokk prøvene nå. begyner å lure på om det er et litt useriøst legekontor, dem tar aldri telefonen der heller , så man må kjøre ned dit for å spørre om noe.