Vis full versjon : hyperemesis- noen erfaringer
forundret
09-12-2002, 00:53
Nå har jeg vært kvalm siden uke fem, i går og i natt toppet det seg med ustoppelig upovosert oppkast. Det bare spruter ut, og vil ikke gi seg. Får ikke sove fordi jeg er så kvalm og blir så tørst når alt kommer opp med engang. Lå på SIA i dag, og fikk intravenøst, men fikk komme hjem hvis jeg holdt meg helt i ro. fikk også stikkpiller, som jeg i utgangspunktet ikke ville ha, men jeg må ta dem. jeg klarer ikke dette mer. Har prøvd aku, ingefaær, spise lite og ofte etc. jeg er så sliten. Noen som vet hvor lenge hyperemesis varer? Noen med lignende erfaringer?
Jeg er i uke 15 og dette er første svangerskap
har dessverre ingen tips.. men bare måtte trøste deg litt..:stakar:
håper det vil bedre seg.. selv om det ikke r godt i et svangerskap, så pleier cola og hjelpe meg når jeg er kvalm..
KOOOS!
sia? er det agder? kr.sand?
Kjære deg,
Vet veldig godt hvordan det der føles, men hos meg gav det seg hely i uke 14. Siden den gang har jeg nesten ikke vært kvalm i det hele tatt. Dessverre er noen mer plaget enn andre med dette....hos noen gir det seg etter noen en stund, andre har det hele svangerskapet. Det er ikke godt å si!
Håper inderlig at du snart føler deg bedre da jeg vet hvor inderlig ille det er å ha det slik!
TajMahal
09-12-2002, 13:11
Det er veldig individuellt når det går over.... for meg så begynte det og bli noe bedre etter ca 4- 5 måneder... jeg er fremdeles kvalm til tider...spesiellt på morgenen .
Spise små og ofte måltider er lurt. Ha mariekjeks ol. ved senga og spise litt av dem før du står opp....
Men spise noe ...om så bare et salatblad...for og unngå og bli sulten er desidert mitt beste råd.
Pusse tenner og tunge( hvis du klarer) ofte.
Men siden du har vært innlagt på sykehuset for dette, så vet du sikkert dette og mer til...
Håper det snart bedrer seg for deg!
T- 22
Bluelady
09-12-2002, 21:13
Stakkars deg, jeg vet så alt for godt hva du gjennomgår :stakar:
Hos meg gav det seg helt i uke 16, men det er jo veldig individuelt. Hos de fleste gir det seg i uke 12 (+/-), mens noe veldig få har det slik i 9 måneder.
God bedring
Solstråle
09-12-2002, 23:22
Hei ..
Jeg har ikke vært innlagt men har vært dårlig og spydd nesten hele svangerskapet. Det som reddet meg og som jeg tror er grunnen til at jeg ikke ble innlagt var at jeg tok akupunktur timer, dette gjorde at jeg ihvertfall klarte å holde på maten. Ellers så hjelper det meget å holde seg i ro. Alle andre råd har du vel allerede lest så jeg skal ikke ramse opp de. Men de viktigste for meg og de som hjalp mest var å spise lite og ofte, mye brød mat og vann med sitron i og isbiter.
Jeg var meget dårlig helt til mnd 4-5 da begynte det å gi seg litt så lenge jeg ikke stresset, men jeg kastet opp helt frem til nå og nå er det bare 18 dager igjen til termin :(
Men jeg har vært mye bedre etter mnd 5 og kaster bare opp når jeg stresser eller kjører lange bilturer. Det er tøft men en kommer seg gjennom det. Ellers så har jeg hørt om flere som har vært like dårlig som meg og sannsynligvis som deg som både har vært innlagt o.l. og der gav kvalmen seg i mnd 4-5 og de var helt fin den siste tiden ;)
Så jeg tror det er litt individuelt.:uff:
Ønsker deg lykke til videre og slapp masse av. Det positive er vel at babyen har det bra, det vet jeg ihvertfall for det var en av de tingene jeg bekymret meg for. Men babyen tar til seg den næringen den trenger slik at det er bare mammaen som sliter.
Lykke til videre sender deg en stooor klem
Ps. Kjøp munnskyllevann, det hjelper etter at du har kastet opp så slipper du den fæle smaken i munnen. Jeg var kjempe glad da jeg oppdaget hvor mye mer oppfrisket jeg følte meg når jeg fikk skylt munnen litt etterpå, for selv når jeg pusset tennene så satt liksom smaken igjen :(
Tygge tyggis er også greit mot kvalmen...
Lykke til
:stakar: :stakar:
Vil bare trøste og gi deg :stakar: :stakar: :stakar:
Det blir nok bedre etterhvert tenker eg.
forundret
10-12-2002, 01:13
Hyggelig med svar! I dag har jeg ligget musestille i sengen, så jeg føler med litt bedre. Spyr av tannbørsten, så munnskyllevann er nok tingen. Og heldigvis så sjekket de baby på ultra på sykehuset ( sia = sentralsykehuset i Akershus) og han/ hun sparket og vinket masse. Så det var jo fint å se.
Akupuntur virket ikke, tror jeg ventet litt for lenge med å gå. (pulsenerigien var veldig flat) Etter åttende gangen gav det fremdeles liten/ingen effekt. Får nok bare fortsette og spise lite og ofte, samt ligge rolig.... Heldigvis kommer jeg rett inn igjen på sykehus, hvis jeg blir verre. For maken til liten empati/ kunnskap som på legevakten har jeg aldri opplevd. Har du spydd halvannen bøtte på like langt døgn, svarer de at dette hører med, slik er det å være gravid. Jaja, håper å bli en av dem som blir kvitt kvalmen etter måned4-5 iallefall!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.