PDA

Vis full versjon : Crinone og Progynova

Muggi
29-05-2005, 22:53
Jeg har blitt gravid på frys. Bruker i den forbindelse 6 mg (3tbl) Progynova daglig og en ampulle Crinone daglig. Er nå i uke 6, og skal på UL om snart 2 uker. Lurer litt på den nedreguleringen. Er den komplikasjonsfri? Tenker at min kjemiske megahøye østrogen plutselig skal dale vil gi kroppen litt sjokk? Når kan man forvente å slutte med medisinene?

Noen med erfaringer?

Er det noen som er gravide med frys her i det hele tatt??

Takker for svar!

Muggi
01-06-2005, 23:49
Ingen, bare meg??

Mikke
02-06-2005, 11:48
Det er dessverre ikke alt for mye aktivitet inne på denne delen av forumet.

Jeg har ingen erfaring med frys, men ble gravid med "ferske" egg. Gikk på Crinone til jeg hadde rundet 12 uker. Etter denne tiden skal morkaka ha overtatt produksjon av hormonene, og tilskudd blir overflødig. Men jeg fikk også beskjed om at det var viktig at jeg tok Crinone så lenge og at jeg ikke kuttet ut tidligere.

Progynova kjenner jeg ikke til.

Tidl. bruker
05-06-2005, 17:25
Morkaka tar over hormonproduksjonen fra svangerskapsuke 12, så da er det helt unødvendig å tilføre kroppen ekstra hormoner. Dette går problemfritt og er ingenting å bekymre seg over!!

Jeg går også på progynova, samt at jeg itillegg bruker progestankapsler (istedet for crinone - noe høyere progesterontilførsel).

Virkelig hyggelig å se deg her inne, Muggi!
Håper svangerskapet ditt går problemfritt og at du ikke bekymrer deg alt for mye og klarer å nyte denne tiden!!

Skal følge med deg her inne.

:klemme: fra MariaMagdalena (FightPia)

antilope
06-06-2005, 14:32
[QUOTE=Mikke]Gikk på Crinone til jeg hadde rundet 12 uker. Etter denne tiden skal morkaka ha overtatt produksjon av hormonene, og tilskudd blir overflødig. Men jeg fikk også beskjed om at det var viktig at jeg tok Crinone så lenge og at jeg ikke kuttet ut tidligere.

Jeg ble gravid etter frys, og tok crinone i 2 uker etter innsetting, ingen som sa til meg at eg måtte gå i 12 uker. No ble eg litt engstelig her... Trodde crinonen var for at egget skulle feste seg,så når det hadde festet seg, så trengte en ikke ta det mer. Noen som kan berolige meg???

Mikke
06-06-2005, 15:41
Antilope, det var ikke meningen å gjøre noen bekymret. Grunnen til at man får progesteron etter uttak er i utgangspunktet at legene er usikre på hvor lang tid det tar før kroppens egen produksjon av hormoner er i drift igjen. Normalt sett så holder det i massevis å ta dette i 14 dager.

Men så er det noen klinikker som setter pasientene på progesteron lenger enn disse 14 dagene. Noen fordi de mener at det er bedre, andre fordi det er påvist progesteronsvikt eller fordi man har mistet tidligere.

For mitt vedkommende så fikk jeg gå lenger på progesteron fordi jeg har mistet tidligere. Det er ikke bevist at det hjelper når progesteronsvikt ikke er påvist, men om ikke annet så kan det hjelpe på psyken til en stakkars langtidssliter :urk: . Det jeg fikk beskjed om var at dersom det skulle ha noen effekt at jeg gikk lenger enn de "vanlige to ukene", så måtte jeg gå på det til jeg hadde rundet 12 uker av graviditeten og morkaka hadde tatt over produksjonen.

Du har nok ingen grunn til å engste deg, og jeg håper du ble litt klokere.

Tidl. bruker
06-06-2005, 17:54
Jeg har hatt fryseforsøk i kunstig syklus, og da trenger kroppen hjelp med hormonene mye lenger, enn om det er et fryseforsøk i naturlig syklus. Har kroppen selv hatt eggløsning, så er det nok med 14 dager med progesteron støtte (lenger om man har opplevd å miste, har pco eller diverse sikkert). Jeg har ikke hatt eggløsning og har derfor ingen aktivitet i eggstokkene som kan sørge for progesterontilførsel. Jeg skal ta hormontilførsel frem til uke 12, da tar morkaka over produksjonen.

Trenger derfor ikke å være bekymra om man har fått 14 dager med progesteron tilførsel. Dette varierer veldig ut i fra behandlingsregime, så vi får stole på legene. De vet sikkert hva de gjør!

Nova
06-06-2005, 23:30
Men så er det noen klinikker som setter pasientene på progesteron lenger enn disse 14 dagene. Noen fordi de mener at det er bedre, andre fordi det er påvist progesteronsvikt eller fordi man har mistet tidligere.

Mye ulik praksis ute og går. Jeg hadde vanlig IVF, og fikk Crinone i 14 dager.
(Derimot fikk jeg Ovitrelle i 12 uker på grunn av habituell habort).

Vel, uansett så har det funket :)