Vis full versjon : Hvor hysteriske er vi egentlig?
lenalill
31-05-2005, 09:04
Noen ganger føler jeg at jeg burde ha holdt meg unna dette forumet -
fordi det er en del ting vi sier som skal gjøres og ikke gjøres og ditten og datten. Man blir jo småhysterisk av mindre:hyper:
Jeg mener ikke at man ikke skal være forsiktig - men ærlig talt - tror dere ikke at hvis det er liv laga så sitter det uansett!? det tror jeg nemlig - selv om jeg også er av de som fort kan bli litt hysterisk på hva jeg ikke skal gjøre.
Skriver noen eksempler på hva man "ikke skal gjøre" - og mine meninger - og fint hvis andre skrev også:)
Vil bare si en ting først - at selv om du har en annonse eller ett innlegg på en internetside - trenger vi ikke å referere tild et her - vi vet vel alle at mye ikke er tilfelle allikvel.
Først det jeg faktisk er mest nøye med:
KATTEDOEN - har aldri hørt om noen som har hatt toksosplasmose under svangerskap engang - men jeg bruker hansker.
ALKOHOL OG RØYKING - vet vi alle er farlig uansett svanger eller ikke!:)
LØFTE TUNGT OG TRENING - sier ikke kroppen ifra selv? Greit og ikke bære det aller tyngste selvfølgelig - men ærlig talt - noen handleposer fra butikken gjør da ingenting:)!? Trening er vel greit så lenge man ikke sprengtrener seg...
også mat da:
SPEKESKINKE, LAKS osv....
Hva i pokker er vi hysteriske for her!????? Vi bor i norge - med minimalt av dårlig kjøtt.
Skal gifte meg nå i juni - og på foretten har vi lakserose - og den skal jeg spise med GOD samvittighet!:))
Har dere i det hele tatt hørt om NOEN som har blitt syke av dette som er svangre her i norge???
JORDBÆR - HVORFOR!!?? det skal jeg ivertfall spise:)
REKER - ???? vanlig mat spør du meg.
det mørke i KRABBER - den er jeg litt nysgjerrig på - for jeg har hørt at man IKKE skal spise det mørke kjøttet - noen som kan svare på hvorfor?
SOLARIUM - vet at det er pga overoppheting - men har dere hørt om noen som har mistet eller fått ett skadet barn pga dette?
Jeg tar ikke solarium selv pga jeg har hørt det ikke er bra - men justerer ikke kroppen temp litt selv (eller fostervannet ivertfall har jeg hørt....????)
Hmmm - nå kommer jeg ikke på mer - noen som har noe annet?
Jeg vil ikke med dette skape noen trubulder altså -bare litt nysgjerrige hvor "hysteriske" vi egenlig er...??? eller?
Ha en fin fin dag med magene dere jenter!
venterpånr3
31-05-2005, 09:47
Joda, jeg føler at vi nok er litt for hysteriske her i landet!! Men enkelte forhåndsregler kan man no ta da...også går det ann også bruke hodet da..
KATTEDOEN - Nå har jeg ikke katt..men hadde jeg hatt det så hadde jeg no syntes at det var okay at mannen gjorde dette av og til da..og da er no svangerskapet en god unnskyldning...
ALKOHOL OG RØYKING - Jeg har sett et barn som var skadet av alkohol, stakkars gutt!! Han såg helt vanlig ut, så ikke trodde at han var hjerneskadet. Men han klarte ikke å fungere som oss andre, og fikk bare kjeft og mye dårlig oppfølging..dette tenker jeg mye på nå når jeg går gravid..
Røyking er no greit også bli kvitt en gang for alle..og nå når man går gravid er det veldig greit å bli kvitt denne fæle uvanen (det har jeg gjort, HELDIVIS).
LØFTE TUNGT OG TRENING - Jeg har løftet litt for mye dette svangerskapet (har en 4-åring...)..og merker det nå..nå har kroppen sagt stopp!! Så her er det max bæring av to poser fra butikken..
Sist gang jeg var gravid følte jeg meg helt invalid av de på treningstudiet..så jeg orket ikke mer trening..veldig dumt egentlig!!
SPEKESKINKE, LAKS osv....Hva i pokker er vi hysteriske for her!????? Vi bor i norge - med minimalt av dårlig kjøtt.
JORDBÆR - er vel mer et problem når man ammer!! Spis så mye jordbær du vil når du går gravid...DET skal ivertfall jeg!! Men for å si det sånn...er ikke alle barn som reagerer på jordbær når man ammer da!!
REKER - Det har nå jeg spist..NAM!!
det mørke i KRABBER - Det er vel no med bakterier i krabben.. av og til så får man jo beskjed om å ikke spise sjømat der og der...pga. bakterier..
SOLARIUM - jeg tar ikke solarium pga. pigmentflekker jeg da..har ikke lyst til å ha mørke flekker på kroppen lenge pga. litt solarium...så der kommer min forfengelighet inn...
En ting jeg blir litt irritert på er all de vitaminene vi skal putte i oss!! Jeg var ikke så flink i starten med å ta alle vitaminer jeg fikk beskjed om..og ei vennine lurte på om jeg ville ha et barn med ryggmarksbrokk..vel...når jeg fikk min første sønn tok jeg bare C-vitaminer på slutten..og han er sunn og frisk!!
Jeg er IKKE hysterisk..bruker hodet etter hva jeg føler er riktig!!
Tidl. bruker
31-05-2005, 09:49
lenalill har sendt deg en pm:blunke:
Skjønner hva du mener, jeg synes også det til tider kan bli vel mye fokus på alt som er livsfarlig. Selv er jeg ganske lite hysterisk, men tar likevel visse forholdsregler.
Kattedoen: Min samboer var raskt ute med å si at den skulle han tømme. Har tømt den noen ganger selv, men har da brukt hansker.
Alkohol/røyk: Ligger langt unna.
Bære/løfte: Har fulgt kroppens signaler og løftet det jeg har klart, det har stort sett gått greit. Men folk rundt meg har vært veldig påpasselige med at jeg ikke skal løfte tungt. Har noen ganger måttet si ifra at jeg er gravid, ikke invalid :urk: .
Matvarer: Spekeskinke spiser jeg nesten aldri til vanlig, så det er ikke noe offer. Røkelaks må være helt fersk fra pakken, ellers står jeg over.
Reker og jordbær kan man fint spise. De som er veldig utsatt for allergier som skal vel være forsiktig med dette under amming. Krabber vet jeg ikke.
Har en venninne som ikke drikker kaffe i svangerskapet, selv drikker jeg 1-2 kopper daglig.
Solarium/sol: Tar ikke solarium selv, men ville gjerne sittet ute i solen dersom sommeren hadde meldt seg...
Annet: Noen mener visst at gravide ikke kan oppholde seg i et nymalt rom. Selv malte jeg stuen før vi flyttet inn i ny leilighet, var da i uke 27.
Lille*My
31-05-2005, 10:11
Vet ikke helt hva du er ute etter her, men jeg skriver inn noen synspunkter: Noen ganger føler jeg at jeg burde ha holdt meg unna dette forumet -
fordi det er en del ting vi sier som skal gjøres og ikke gjøres og ditten og datten. Man blir jo småhysterisk av mindre:hyper:
Jeg mener ikke at man ikke skal være forsiktig - men ærlig talt - tror dere ikke at hvis det er liv laga så sitter det uansett!? det tror jeg nemlig - selv om jeg også er av de som fort kan bli litt hysterisk på hva jeg ikke skal gjøre.
Skriver noen eksempler på hva man "ikke skal gjøre" - og mine meninger - og fint hvis andre skrev også:)
Vil bare si en ting først - at selv om du har en annonse eller ett innlegg på en internetside - trenger vi ikke å referere tild et her - vi vet vel alle at mye ikke er tilfelle allikvel.
Først det jeg faktisk er mest nøye med:
KATTEDOEN - har aldri hørt om noen som har hatt toksosplasmose under svangerskap engang - men jeg bruker hansker.
ALKOHOL OG RØYKING - vet vi alle er farlig uansett svanger eller ikke!:)
LØFTE TUNGT OG TRENING - sier ikke kroppen ifra selv? Greit og ikke bære det aller tyngste selvfølgelig - men ærlig talt - noen handleposer fra butikken gjør da ingenting:)!? Trening er vel greit så lenge man ikke sprengtrener seg...Har ikke hørt noen som påstår at man ikke skal trene jeg :vetikke:
Trudde det var helt avleggs oppfatning. Dette med løfting går forresten ikke på at man kan skade fosteret, men at man skade seg selv. Man får lettere belastningsskader som gravid pga slakkere leddbånd og muskelfester. Tar man hensyn til dette er det ingen som sier at man ikke kan løfte (i normale svangerskap vel å merke) også mat da:
SPEKESKINKE, LAKS osv....
Hva i pokker er vi hysteriske for her!????? Vi bor i norge - med minimalt av dårlig kjøtt.
Skal gifte meg nå i juni - og på foretten har vi lakserose - og den skal jeg spise med GOD samvittighet!:))
Har dere i det hele tatt hørt om NOEN som har blitt syke av dette som er svangre her i norge???
Så lenge røykelaksen er fersk er det ikke farlig å spise den, det blir opplyst både hos mattilsynet og hos leger/jordmødre. Den eventuelle listeriabakterien (som faktisk er veldig farlig for fosteret) har ikke fått tid til å formere seg til farlig mengde. Men man skal ikke spise røykelaks eller muggost som har gått ut på dato. Jeg har spist MASSER av begge deler. Spekeskinke også, det er mest i sydligere strøk at man skal passe seg for dette. Hvis det har vært frosset dør parasitten. Men her må folk velge selv hvor nøye de vil være mener jeg. Saken er at det er veldig liten sjanse for å bli smitta, men hvis man blir smitta er det så veldig farlig for fosteret, og det skumle er at man trenger ikke bli syk selv så man oppdager det ikke nødvendigvis. Jeg synes at de som velger å holde seg helt borte fra disse matvarene kan få gjøre det uten å bli sett på som hysteriske. Som sagt spiser jeg det selv, men tar visse forhåndsregler.
JORDBÆR - HVORFOR!!?? det skal jeg ivertfall spise:)
REKER - ???? vanlig mat spør du meg.
Dette gjelder ikke under svangerskap, det gjelder under amming. To grunner: noen babyer får vondt i magen av det (i allefall jordbær), og det kan være allergifremkallende. Den siste har man gått bort ifra så lenge ikke man selv eller noen andre i familien er allergiske, og det første gjelder ikke for alle, så der kan man prøve seg fram.
SOLARIUM - vet at det er pga overoppheting - men har dere hørt om noen som har mistet eller fått ett skadet barn pga dette?
Jeg tar ikke solarium selv pga jeg har hørt det ikke er bra - men justerer ikke kroppen temp litt selv (eller fostervannet ivertfall har jeg hørt....????)Det er ikke farlig å ta solarium. Du vil ikke ha referanser her, men nevner likevel at jeg leste det på BIM. Jeg tar det ikke likevel fordi det er noe av det gørreste jeg vet :dåne: . Ellers så er det mange som blir svimle av å ligge på rygg når magen har blitt stor.
Hmmm - nå kommer jeg ikke på mer - noen som har noe annet?
Jeg vil ikke med dette skape noen trubulder altså -bare litt nysgjerrige hvor "hysteriske" vi egenlig er...??? eller?
Ha en fin fin dag med magene dere jenter!
Det kan hende vi kjenner forskjellige folk, men jeg synes mye av det du nevner her er ting som de fleste vet at man trygt kan gjøre, jeg har ikke møtt mange som er spesielt hysteriske på dette. I allefall ikke trening, løfting, jordbær (!) eller solarium. De fleste her inne stiller bare spørsmål om dette, for å få vite, for å være på den sikre sida, og det mener jeg må være greit. Trur det er mest den eldre garde som er "hysteriske" fordi det var regler de måtte forholde seg til da de var gravide, og som de ikke har fått med seg at man har gått bort ifra nå. De som er gravide i dag vet stort sett disse tingene.
Det at "hvis det er liv laga så sitter det uansett" synes jeg høres litt pussig ut, joda, det sitter der, men det kan hende det sitter der med forskjellige skader/misdannelser, eller blir sykt eller allergisk, hvis du ignorerer rådene fra ekspertene (da snakker jeg om det som er reellt selvfølgelig)
Mange er VELDIG hysteriske spør du meg. Kjenner en som til og med har funnet et eller annet sted hvor det står at det ikke er sunt å spise halvferdig mat. For eksempel suppeposer. Den er drøy synes jeg. Noe må man jo spise!
Selv har jeg noen få ting jeg passer på, og mannen har noen ting han passer på...
Jeg spiser ikke upasteurisert ost, rått kjøtt (men spiser spekemat som har vært frosset) og ikke blåskjell. Disse tingene vet jeg om faktiske tilfeller hvor fosteret har dødd med dette som årsak, og sent i svangerskapet.
Mannen min er mest redd for at jeg må ta keisersnitt da han hører mye om diverse bivirkninger av dette på jobben. Jobber med forskere som forsker på området. Så han passer på at jeg ikke får i meg for mye sukker så ungen ikke skal bli så stor. Og så passer han på at jeg tar tran.
Ellers lever jeg akkurat som vanlig. Løfter til det gjør vondt og bader og soler meg når jeg føler for det.
Drua
Enig med LilleMy her.
Ja,hvis det er "liv laga" så sitter spiren der om du hopper trampoline i uke 9 og ikke bare ligger på sofaen.
Men den kan selvsagt få føtalt alkoholsyndrom selv om den har festet seg godt i livmorveggen..
Ellers må jeg som mange andre få si at du nok har blandet rådene litt,jordbær og reker er det ingen restriksjoner mot i svangerskapet. Og forøvrig ikke ved amming heller,med mindre du vet at det er anlegg for allergi mot disse tingene i familien.
Det mørke kjøttet hos krabber er innmat,derfor er man anbefalt å spise hvitt kjøtt fra klørne,og ikke innmaten den filtrerer jo krabbas kropp og kan inneholde mye bakterier.
Det er ikke skadelig å ta moderat med solarium i svangerskapet,men fostervannet regulerer IKKE temperaturen sin selv nei.
umbilicus
31-05-2005, 10:37
...:)
lenalill
31-05-2005, 10:54
nå vil jeg bare få si at jeg vet selv hva jeg ikke tar nøye og tar nøye...
egentlig....MEN det er liksom man hører noe her og noe der - så man blir helt tullete.
men jeg har vært igjennom ett svangerskap før jeg - og har vært igjennom alt dette før - nesten.
Det eneste jeg var usikker på nå - var om jeg skulle bytte forrett i bryllupet mitt til meg.
Men jeg tror det er viktig med slik tråd som dette også - slik at folk som faktisk ikke vet eller har fått feil info(noe det er overalt!) kan kanskje se hva andre mener om saken..
Takk for svar - spesielt umbilicus som svarte på det mørke krabbekjøttet - for det har jeg også egentlig lurt på selv - hvorfor det kan være farlig liksom.
umbilicus
31-05-2005, 11:03
...:)
Vel, en liten historie..: Hjalp til i en konfirmasjon for et par uker siden. Er med å hjelper til i sånne arrangementer nå og da. På menyen denne dagen var det reinsdyrgryte, koldtbord med spekeskinke, røkelaks osv og kaker med jordbær o.l til dessert. Når vi hjelper til i disse arrangementene er det selvsagt fritt vilt for oss å spise så mye vi vil av maten når middagen er ferdig og alle i selskapet har gått fra bordet. Der sitter jeg, "nygravid" og hadde dagen før lest på mattilsynets sider om hva som er lurt å holde seg unna når man er gravid...
Reinsdyrgryte ja, "reinsdyr skal man ikke spise så framt du vet at kjøttet kommer fra steder nord for...enellerannenplassen, med tanke på innholdet av bequerell i kjøttet"
Koldtbord, "spekeskinke, ikke lurt å spise pga av at det er uferdig mat og kan inneholde visse bakterier som er skadelig"
"røkelaks, heller ikke dette er så lurt å spise pga listeriabakterien du kan få i deg". (Ikke ordrett det her...)
Jeg så opp på min mor da jeg satt med tallerkenen full av skikkelig kosemat som jeg liker så godt og sa: "Dette kan jeg ikke spise", og putta reinen i munnen, "dette kan jeg ikke spise", og putta spekeskinka i munnen, "dette kan jeg ikke spise" og putta røkelaksen i munnen.
Etterpå forsynte jeg meg med en stor porsjon kake med sukker og jordbær, med god samvittighet! Dette var lønn for strevet tenkte jeg.:knegg:
Mor mi så på meg med et stort spørsmålstegn og sa: Jeg hverken hørte om dette eller brydde meg om dette når jeg gikk med deg, og du er jo frisk som en fisk!
Hu sier no der...:blunk:
En vennine av meg fikk påvist toxomaplasmose (eller hva det nå heter) i svangerskapet, men både hun og barnet er friske. Er enig i at man ikke må bli hysterisk, men være litt forsiktig.
I forhold til toxoplasmose:
Jeg har 3 katter, og 3 kattedoer. Disse doene har jeg vært alene om å rense de siste 3,5 årene. Jeg har spist massse rått kjøtt i mitt liv også. Jeg er friluftsmenneske, og spiser mye rart :knegg:
Jeg kommer selvsagt til å finne ut om jeg har hatt toxoplasmose ved den første legetimen, for da sjekkes visst det meste etter hva jeg har forstått. Men hvis jeg ikke har fått det tidligere, da må det være ganske vanskelig å få det. :fnise:
Jeg ser ikke for meg at det blir så mye rødt kjøtt på meg de neste månedene (men jeg spiste faktisk sushi i går :snill: ) og det kan hende at jeg bruker hansker når jeg renser de kattedoene (skjønner ikke helt poenget - jeg vasker jo alltid hendene grundig etterpå uansett...)
Jeg sier meg dermed enig med de som ikke er hysteriske, men som allikevel er litt forsiktigere enn før :)
Jeg sitter litt med den følelsen som den eldre generasjonen av og til uttrykker når de hører om hvor forsiktige vi er ang. mat, alkohol og tobakk i svangerskapet. Argumentet med at "jeg røykte da/spiste ditt og datt under svangerskapet, og jeg har jo baaare friske barn" kjøper jeg ikke helt...
Saken er at det er veldig liten sjanse for å bli smitta, men hvis man blir smitta er det så veldig farlig for fosteret
Jeg regner ikke meg selv for å være hysterisk, langt derifra.Samtidig vil jeg ikke ta unødvendig sjanser. Jeg har et lite liv i magen min, og jeg ønsker å beskytte det så godt jeg kan, på den måten jeg tror er best. Er det noe jeg VET kan være skadelig, ja da unngår jeg det.
Skjønner det der med at når man vet at det kan være farlig at man holder seg unna det, men det er jo visse forhåndsregler man holder seg til når det gjelder mat. Sånn som at røkelaksen bør være ferskest mulig og at reinsdyret ikke bør kommer fra sørlige strøk i Norge. De fleste holder seg vel til de restriksjonene man finner, og det skulle bare mangle, men det er viktig å ikke være for hysterisk. Liker du røkelaks, og du leser at det ikke er så lurt å spise i svangerskapet, MEN du kan spise det hvis den er fersk...da spiser du den ferske røkelaksen!! Du lar ikke være bare for at det står det ikke er lurt når den ikke er fersk, og du spiser den ikke hvis du vet det er en sjangse for at denne kan være bakterieinfisert...
Lenalill: Er du samme Lenalill som inne på rubberstamps?
Angående toxoplasmose, så er de som har katt før dem blir gravide ikke like utsatt for det som dem som skaffer seg katt under svangerskapet. Var hvertfall det min lege sa til meg...
Toxoplasmose kan man også få gjennom andre ting. Særlig i utlandet.
Kjenner en del med toxoplasmose, men alle har da friske og raske barn :)
Sånn ellers, så spiser jeg akkurat det jeg har lyst på. Eneste jeg passer på, er at kjøttet og slikt er norskt, og ferskt :) Har tilogmed tatt meg et halvt glass rødvin eller to. Da vi skulle feire vår dag.. (Nå blir jeg sikkert drept av andre her inne... :dåne: )
Smakt på øl'n til :bryn: har jeg også gjort...
Men, sånn i det siste så har jeg holdt meg til munkholm, og kommer til å fortsette med det framover...
Røyker har jeg ikke gjort, og har ingen planer om å starte med det nå heller, så det gidder jeg ikke bekymre meg for engang. Men er ikke så hysterisk at jeg går i stoooor bue rundt dem som røyker ute... Og jeg står ute sammen med folk som røyker...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.