PDA

Vis full versjon : Formsjekk!

Pope
22-08-2002, 12:31
Hei magedamer!

Jeg er tydeligvis veldig skravlesjuk på morgenkvisten idag...dere får bare unnskylde meg. Kanskje det er hormonene som er igang.....*hehe*

Tenkte at det var såpass lenge siden vi hadde tatt en formsjekk i klubben vår at det var på tide med en ny... samt at jeg må opplyse om at igår kom vannet og tok meg eller bena mine...Håpet på at jeg klarte meg en mnd til uten svangerskapsproblemer...men den gang ei! Snakk om å få fordypninger i leggene etter å ha trykket med fingren!!!!

Uke 31+6

vekt +8,3 kg

plager: vann i kroppen!!!:gal2:

Jobber fortsatt 100%

Våkner som regel i 5 tiden om morgen og må tisse, men sovner med engang etterpå. (tror ikke jeg er så veldig våken der jeg svimer avgårde inn på WC)

Lekker litt fra brystene om natten, for jeg må av og til skrape bort litt størknet melk fra brystvortene om morgene. Ellers ingen problem med dette på dagtid. *heldigvis*

Popsan og lille kråkebolle

Tweety
22-08-2002, 12:49
Heisann!
Her er formen fin. Fikk et energikikk i går (ikke så ofte det skjer om dagen), og støvsugde, vasket gulv og bakte muffins etter at storesøster hadde lagt seg. Angret etterpå. Vondt i bekkenet, og umulig å finne en sovestilling som var ok. Har vanligvis litt småvondt i bekkenet om kvelden, men er da fin om morgenen igjen. I dag morges var jeg ikke fin, for å si det sånn...
Men, men, det var nå min egen skyld. Får vel bare stå imot alle energikikk i tida fremover (hvis det da mot formodning skulle dukke opp flere...)
Ellers er jeg i fin form, har heldigvis sluppet unna vann i kroppen (bank i bordet...)

Karius
22-08-2002, 13:15
Har det vel som høygravide flest:lol:

Vel, har ikke vært på kontroll siden 6/8, så noen nye tall har jeg ikke.
Da hadde vekta gått opp taotalt med 6,4 kilo. Men den har nok gått opp ca 1,5 kilo til i følge mine veiinger hjemme.:gal2:
Ellers så sliter jeg fortsatt med vann i kroppen, mest plaget er jeg i føttene og anklene, samt hendene. (sier ordet "pølsefingre" deg noe:( )
Ellers så kan jeg ikke si annet enn at formen er vel grei den....
Er jo mere sliten og lei nå, men sånn blir det jo på slutten....
Skal liksom ingenting til før jeg blir lei meg eller sur:bonk:
Det er disse hersens hormonene som rir meg om dagen.
Stakkars Karius-mann....:uff:
Er litt plaget med svimmelhet nå, men legen min sa at jeg kanskje måtte begynne med jern-skulle se det an til neste gang.
Ellers så håper jeg på høst og litt ruskevær snart...(men selvfølgelig fint vær i Oktober da:))
babyen er fortsatt veldig aktiv og jeg føler at den driver å dytter seg ned i bekkenet mitt. Skal bli spennede å se om den fester seg denne gangen siden jeg er andregangs...Festet seg ikke i forrige svangerskap nemlig.:???:

:findag:

MayaM
22-08-2002, 13:22
Etter at jeg tok til vettet, og sykemeldte meg 100%, er formen mye bedre.

Fortsatt blir jeg fort sliten, og derfor sover jeg litte grann en til to ganger om dagen.

Det med tissing har jeg ikke helt fått enda, da jeg kan sove et sted mellom 6- 10 timer :blush: uten å måtte stå opp for å tisse. :klapp: Så jeg sover godt om natta også, når ikke varmen plager meg da.

Har begynt å merke antydninger til sure oppstøt, så jeg drikker mye melk om dagen.
Fortsatt litt kramper i leggene om natta, men ikke hver natt heldigvis.

Har ikke så mye vann i kroppen heller, men ringene måtte av for flere uker siden.

Ellers merker jeg magen mye tydligere nå. Og så søler jeg alltid på magen :bonk: . Er nok ikke vane med at noe stikker ut der.

Og i morra reiser jeg på dansebåten med mine kjære assistener. Det gleder jeg meg kjempe masse til! Masse god mat og drikke (brus ja..), og hyggelig stemmning.

30+5/29+2 UL

Divine
22-08-2002, 14:08
Jeg har vært hos jordmor i dag, som kunne fortelle at alt var bare velstand. Jeg hadde så smått gledet meg til å gå annenhver uke til kontroll fra snart av, men den gang ei...for friske flergangsfødende var visst ikke det så viktig. Så nå blir det kontroller bare hver tredje uke på meg...

Jeg har gått opp til ødem 1-2, så nå skal min Herbalife-fanatiske storesøster få lov til å sende meg de urtene som visstnok holdt hennes ødem i sjakk under svangerskapet.... Er skeptisk som fy, men orker ikke å være så hoven hele tiden.

Vekta er nå på pluss 16,5. Snart er oppe i et tresifret tall (jippi...NOT :( )

Ellers er alt vel. Plages litt med syresmerter i brystet og nå har t.o.m *jeg* kjent at halsbrannen dukker opp innimellom.

Sover heldigvis godt om natta. Er oppe og tisser 1-3 ganger, men sovner som en stein igjen etterpå.

Det verste er varmen, og at jeg er så grusomt ukonsentrert på jobb. Er sååååå lite motivert til å jobbe helt frem til 4. oktober, men jeg får vel holde ut.

Men - alt i alt så er jeg jo sunn og frisk og fornøyd:p

Divine (30+4) og Lilleulv

sola
22-08-2002, 14:27
Formen her er også bare bra!

Alt begynner å bli tungt, som å bøye seg og komme seg ut av senga på normalt vis (noenlunde ihvertfall):gal2: Er stiv i rygg bekken når jeg våkner, men det går over når jeg står opp og beveger meg!!

Sover godt om natta, er opp på do 2-5 ganger, men sovner igjen rett etterpå!! Må ligge på siden ligger jeg på høyre side sparker ofte gutten mot madrassen, snur jeg meg på venstre side begynner jammen jenta å sparke der. Så lenge de ikke er for aktive, er dette bare koselig:)

Er ellers plaget litt med halsbrann og en del kynnere, men ikke mer enn forventet under et tvillingsvangerskap, tror jeg.

Her har det og så vært sinnsykt varmt, heldigvis har det gitt seg nå. Jeg får vann i kroppen, og måtte ta av gifteringen for noen dager siden. Lurer meg til å ha den på igjen innimellom når jeg svalner litt ned, men må alltid ta den av til natten
:p

Har vært sykemeldt siden uke 23, så kjeder meg litt til tider, det blir mange ekstra fridager fra barnehagen for godklompen på fire;)

Sover ihvertfall en gang for dag, det trengs, ellers er det Byssan-lall kl åtte om kvelden!!

Klem fra Sola 32+1 og :baby: :baby:

Metteb
22-08-2002, 14:38
Ja, så var det min tur å fortelle.
Jeg som har vært i så fin form hele tiden og absolutt ikke klaget over varmen...til nå!
Nå har jeg fått nok.
Jeg svetter absolutt hele dagen uansett hvor lite klær jeg har på meg.

Jeg jobber fremdeles 50% og merket igår jeg også at jeg har fått vann i kroppen.
Har merket i noen dager nå at når jeg våkner, så klarer jeg nesten ikke å bøye fingrene mine.....
jadda..pølsefingre...(siterer karius:) )

Skal på ny kontroll til legen min 27. aug. Gleder meg utrolig til det.

Jeg er heldig når det gjelder do-flying.
Jeg sover hele natta og tisser maaasssse på morran. og forsåvidt resten av dagen..

Bortsett fra det, så har jeg det bra.
Begynner faktisk å føle meg litt klar til å :birth:

:findag:

:baby: 32+6

Stinemor
22-08-2002, 17:29
Formen ja... den er varierende. :bonk:

Etter at jeg ble 100 % SM er i alle fall bekkenet mitt mye bedre. Nå fungerer jeg bra på dagen, selv om det er vondt å snu seg i senga og gjøre en del bevegelser.

MEN- kvalmen har blitt verre igjen de siste ukene. I det siste har jeg vært dårlig annenhver natt med søvnløshet og oppkast, og da med tilsvarende slapp form på dagen etterpå. Og annenhver natt sover jeg bra og kaster IKKE opp, og da er jeg også mye bedre dagen derpå...

Jaja, nå går det mot slutten iallefall. Jeg har vel kastet opp bortimot 300 ganger i dette svangerskapet, og vet veldig godt hvordan doskålla ser ut... hehe:D

Ellers har jeg en god del kynnere, noen dager mer enn andre.

Halsbrann og tissing hører natta til ja...:eek:

Men vekta er bra, opp ca. 8 kg ved fullgåtte 32 uker.

Nå er jeg snart fødeklar synes jeg... det er jammen ikke lenge igjen. Huff- hvordan skal dette gå???

Stinemor

Helen
22-08-2002, 18:21
Formen er heldigvis:klapp: kjempefin ennå!
Er skikkelig glad for at jeg har hatt et så knirkefritt svangerskap!

Synes det er utrolig at vi nærmer oss målet med stormskritt!
Tenk om ca 2 mnd får vi alle sammen møte våre søte små!!:baby:

Jeg jobber fortsatt 100%, men får se hvor lenge jeg orker det..
Vikaren min begynner 2/9, så det kan hende jeg trapper ned til 50% rundt den tiden..
Jordmoren min anbefaler at man ruger litt lenger enn de tre siste ukene..

Jeg har jo "bestillt" :birth: ca 1 uke før termin, så da er det kanskje greit med litt mer ruging :D

Bebissen min ligger med hodet sitt godt plantet nedover, og jordmor mente at det nok ikke tok så lang tid før h*n festet seg!!
Høres bra ut!
Jeg og mannen fikk til og med kjenne det lille hodet til bebissen vår ved siste kontroll!

Har ikke fått noe vann i kroppen, har gått opp totalt 9 kg (på magen!!:klapp: ) ved fullgåtte 32 uker, sover godt om natta kun avbrutt av en tissetur i 5-tida, er kvitt krampene etter at jeg begynte å ta en magnesium kapsel hver kveld og halsbrannen holder jeg i sjakk med titralac..
Har det så bra så!!;)

:findag: og ta vare på dere selv og de små i magen!

Klem Helen og lille gullet:baby: (32+1)

Snoopy
22-08-2002, 19:48
Hei alle sammen !
Veldig mange av oss som er i super-form må jeg si og det er jo kjempeflott:klapp:

Det virker som om nesten det største problemet for de fleste er varmen!! Uff, det er nå mangt vi skal klage på også da, men det har egentlig vært det mest plagsomme for meg :uff: Svetten pipler i pannen og på overleppa og det er ekkelt!!!

Jeg sover stort sett godt om natta, men våkner fortsatt en gang om natta og har litt klaustrofobiske tendenser :bonk: men her spiller nok varmen inn også. i natt derimot sov jeg utrolig godt, og da var sambo bortreist.... hmmmm, eller var det fordi det var litt kjølig i natt :p ??

Vekta er opp ca 5 kg, men skal til ny kontroll mandag, og skal ikke se bort fra at det har skjedd noe de siste to ukene.
Jobber fortsatt 100% og det går veldig greit. Men jeg er fryktelig lite motivert så mon tro om jeg finner på en spansk en for å slippe litt tidligere.....;), dvs når vikaren er noenlunde opplært.

Hilsen
Snoopy
31+1

Lille Persille
22-08-2002, 20:04
Ja her er vel formen helt ok, jobber ikke mer enn 25%, da får jeg problemer med bekkenet. Varmen har ikke plaget meg allverdens, jeg er heldig sånn, regner med at det kommer av at jeg har noenlunde lavt blodtrykk, og så holder jeg meg i ro og i skyggen mye da.

Har gått opp tilsammen 12 kg nå, og synes det får holde med det...men det er fortsatt et par mnd igjen.

Våkner 2-3 ganger hver natt, hvor jeg snubler ut på do, men sovner med en gang jeg legger hodet på puta. Har kunn hatt en våkenatt her, hater stankelbein med vinger, og de invaderte soverommet. :sint:

Har vært en del plaget med sure oppstøt, og vondt for å puste når jeg har lagt meg, men jeg synes det har blitt bedre nå. Tror faktisk at mikro har tatt veien nedover.... synes magen har blitt mindre oppe og bredere nede.:) Skal inn til UL om 14 dager fordi han var i seteleie når jeg ble lagt inn på Bærum for 2 uker siden(sabla vond cyste på eggstokken):leiseg:

Ellers synes jeg det er leeeeenge igjen, men også at tiden går altfor fort, bytter på synsingen av dette annenhver dag, men gleder meg egentlig til at tiden er inne....

31+3 :findag:

Krølla
22-08-2002, 20:49
Hadde eg fått sove og kvile så mykje eg berre ville så er eg sikker på at eg nesten kunne sagt at eg ikkje har nokon plager, men slik er det jo ikkje... :sint: Kynnarar, og nokre dagar er det maaaange av dei, men dei kjem som oftast når eg har sove dårleg (ca. eit par netter for veka) eller stressa (er fortsatt 100% i jobb). Litt vondt i korsryggen når eg skal snu meg i senga og om morgonen, men merker lite til dette ellers på dagen. Litt halsbrann innimellom. Har ikkje vatn i kroppen, og derfor er ikkje varmen direkte plagsom (men liker den ikkje - det har eg aldri gjort).

Har gått opp neste 13 kg, men er superfornøgd etter berre å ha gått opp 2,5 dei siste 6 vekene. Og eg kan ikkje skulde på at noko av dette er vatn...:o Kaaanskje eg slepp å kome så altfor mykje over 20??

Så "rota til alt vondt" hjå meg er dei nettene eg søv dårleg (jada, tisser 2-4 gonger, men det er eg så vant til at eg trur ikkje det speler inn på søvnkvaliteten) og at det begynner å bli slitsomt å jobbe 100%. Desse to tinga maner fram dei andre problema, det er eg sikker på. Gleder med så ufatteleg til permisjon den 11. oktober (leeeeeenge til :leiseg: ) !!!!

lotus
22-08-2002, 20:54
Status lotus:

*ødemer i anklene - kommer og går... Pølsefingre OG pølsetær!!!:D
*Noe halsbrann om nettene. :(
*Dobesøk 2-4 ganger om natten, noen ganger sliter jeg med nattesøvnen også. :(
*Bekkenløsningne har stabilisert seg. :D
*Alle vitale tall og mål hos jordmor er helt fine. :D
*Vekta - et kapittel for seg - den viser nå +19 kilo, og jeg lurer på hvor dette skal ende!:gal2:

lotus, 34+1 - med en fot i septemberklubben!

K@trine
22-08-2002, 20:55
Jeg sliter med varmen, hormoner, halsbrann, sure oppstøt, mye vann i kroppen, blir veldig fort sliten og får vondt inni rompa og nedover i beinet. Har snart gått opp 20kilo:leiseg: og jeg føler meg ikke vel med den kroppen jeg har nå, har også fått litt strekkmerker på rompa og øverst på låra ( ikke noe på magen enda, heldigvis). Er lenge siden jeg har jobbet fordi jeg jobber på et ganske tøft sted og de klarte ikke å finne noe annet til meg, så da har jeg gått hjemme siden begynnelsen av graviditeten.
Nå har jeg begynt å skimte lys i tunnelen for nå er det jo bare 7uker til jeg skal føde gullet mitt og får tilbake kroppen min og kanskje blir kvitt litt hormoner og drit igjen.
Lykke til med siste innspurt alle sammen:cool:
Klemmer fra BigMama 33+1:D

Verdande
22-08-2002, 21:21
Idag er jeg på bunnen, midt i et stor svart hull. Monstermamma, det er meg!

Skal vi ta det negative først: Jeg har kraftige kynnere, er periodevis deprimert og store bekkenplager. Og nå har jeg fått så vondt på innsiden av lårfestet også.
Og fremdeles ligger den lille i seteleie, og sparkene er faktisk nokså vonde til tider.
Jeg har nok vann i kroppen til å redde en haug med mennesker fra å tørste ( stygg spøk).

Positivt. Vekten er ca pluss 7/8. Blodtrykk og urin er fint og blodsukkeret mitt holder seg godt under " grense". Jeg skal till jordmor i morgen, og til spesialist/UL om en uke. Blir iallefall fulgt godt opp!

Er i full jobb hjemme. Storesøster har begynt på skolen, og Rampegutten er hjemme og savner henne masse. Jeg prøver å få gjort noe, men har så mange vondter at det bare ender i tårer. MAnnen min er fryktelig opptatt på jobben akkurat nå, i tillegg til at det er tusen ting som må ordnes her hjemme. Han prøver å holde motet mitt oppe, men jeg tror nok at han er mer enn klar for at ungen kommer ut snart!

Jaja. Litt over seks uker til termin, og ingen tror jeg kommer til å gå så lenge. Selv håper jeg bare at den lille snur seg, slik at jeg unngår keisersnitt. Det er litt leit å ikke glede seg tilfødselen!

Litt syteklem fra Verdande, 33+4

Tove
23-08-2002, 11:43
Formen min er fortsatt upåklagelig. Jeg har ingen nevneverdige plager, bortsett fra varmen da.... Jeg går fortsatt på skole og kommer til gjøre det så lenge det lar seg gjøre. Jeg har lagt på meg 2 kilo tilsammen. Mange synes det er lite, men så lenge babyen legger på seg og vokser som den skal så er det en liten bekymring for meg.
Alle kontroller har vært fine, både med det ene og det andre. Det er bare en ting jeg vet kommer til å bekymre meg og det er at babyen ikke har snudd seg. Den har sikkert ligget slik med hodet opp i 6 uker...."Lillevenn....nå er det på tide å snu seg rundt!"
H*n kan sikkert snu seg mange ganger enda, men det virker som h*n har funnet sin favorittstilliing :)

Må nevne litt på storesøster også. Hun gleder seg så fryktelig nå og tiden går så alt for sakte....hun driver å stryker og koser med magen og lurer veldig på em det er en gutt eller ei jente som ligger der inne. Hun ønsker seg nok mest ei jente, men sier det ikke spiller noen rolle :) Jeg har selv litt følelse av at det er ei jente og har egentlig hatt det hele tiden, men jeg vet ikke jeg altså....men blir det ei jente så er det ei lita Tuva Aurora :elsker: som ligger der. Det har vi bestemt for lenge siden :) Og om det skulle bli en gutt så bli han ikke navnløs han heller....han skal kalles opp etter bestefedrene sine så da blir det Morten Kristian :hjerter:

Så..på denne kanten er alt vel og jeg koser meg med soppturer, fisketurer og av og til bader jeg til og med....selv om det er fryktelig kaldt for en "kjælenpilt " som meg hihi

Lykke til alle sammen, nå har hvertfall jeg bare 8 uker igjen i dag...det går fort framover!

Hilsen Tove 32+0

*Trixie*
23-08-2002, 12:22
Jippi, en ny dag, dvs. en dag nærmere termin!!!!:klapp:
Formen er sånn nogenlunde den, har vært 100% sykmeldt siden juni/juli pga. bekkenløsning, men bare jeg ikke gjør noe særlig, så klarer jeg iallefall å holde den i sjakk. Var hos legen idag, og alt var bra.
Ødem: 1 ( kan ikke skjønne det, føttene mine ligner på Donalds)
Leie: Hode :klapp:
Vekt: +9
Urin: +
Puls: 158

ALtså alt var bare strålende, og da er jeg ganske fornøyd ja.
Idag drar jeg på "ferie" også, så kansje tida går litt fortere!!!!????
Skal bare til søstern min, men allikavel, avveksling iallefall, og masse pleie i 1 uke. :)

Småen
23-08-2002, 12:51
Har begynt på jobb igjen, 50 %. Legen mente at jeg godt kunne jobbe, det var jo bare å ta det litt rolig. Ja, sikkert i en barnehage.....

Bekkenet er VONDT, sover derfor lite om natta. Vanskelig å finne stillinger som er gode, når man har vondt i rygg og bekken....
Vann i kroppen? Javisst! Pølsefinger og pølsetær+ pølsefotblad+pølseankler.... Takker for hver dag som det er kjølig og regn, da er det ikke så ille.
Blodtrykket har begynt å stige, ikke noe faretruende høyt enda, skal på ekstra kontroll på grunn av det.
Humøret svinger fra lykkelig og glad, til deprimert og timesvis med gråt.

Men heldigvis er det ikke lenge igjen nå......

Klem Småen!

Puncky
24-08-2002, 01:31
Så var det formen min da....

Jeg har gått opp totalt 10 kg.

Har litt vann i kroppen, men ikke veldig mye. Litt opp og ned med pølsefingre og pølsetær.

På symfysen så ligger jeg akkurat på den røde streken.

Blodtrykk 140/80, har ligget på 120/70 tidligere...

Har slitt med ryggplager hele svangerskapet, og nå har jeg fått diagnosen bekkenløsning med gangvansker. Får ikke sove om natta, finner ikke rett stilling. Så jeg er nok ikke lett å ha i hus om dagen :gal2: Priser meg lykkelig for at jeg er sykemeldt, da kan jeg få tatt meg noen smålurer på dagen.

På grunn av bekkenet mitt klarer jeg ikke gå så mye, og siden jeg ikke klarer det, så blir ikke ryggen min så bra heller. Kan på en måte velge mellom pest eller kolera. :)

Akkurat nå ser jeg absolutt ingenting positivt med å være gravid. Er drittlei av å ha vondt!! Det som holder meg oppegående nå er at det ikke er så innmari lenge til jeg får hilse på min gullklump i magen. Men samtidig så ser jeg for meg at det ikke blir veldig mye lettere mot slutten heller, med bekken og rygg :( Men, men...

Det som er positivt er at bebisen min har det bra. Den har hele tiden ligget på gjennomsnittet på vekstkurvene. Nå veier den ca 2700 gr, og legen sa at det skulle mye til for at den veier over 4 kg ved fødsel.

Kos Puncky 34+0

bolla
24-08-2002, 02:01
Får gi et lite referat....
Bortsett fra uutholdelig varme og søvnløse netter pga dette feiler det meg lite. Jeg er så heldig at jeg ikke har halsbrann, og må ikke på do om nettene. Dessverre er mammaklærne mine begynt å bli trange,da jeg har et magemål på 109 cm, og jeg har kynnere som ikke er særlig gode. Jeg er student og har begynt 2 året på sykepleierhøgskolen, og planlegger å gå fullt dette året også, da med hjelp av pappa permisjon. Ved siden av har jeg 2 sønner, en på 7 og en på 3, som heldigvis går på skole og i barnehagen. De er snille gutter så jeg har det godt.
Jeg skal til jm på tirsdag, og da får jeg nok vite om babissen ligger med hodet ned eller ei. Det er nok av "ommøblering" inni magen(mine 2 sønner sparket, det er annerledes denne gangen)så h*n har det godt. Den 9 september får vi vite om det er en liten jente eller gutt som kommer, da skal jeg på UL igjen.
Ellers er alt bare bra med oss.
Bolla og småen
31+6 :findag: