Vis full versjon : Blødning og ul
Tidl. bruker
08-06-2005, 10:35
I går begynte jeg å blø og fikk en time til legen. Hun tok ul og fant heldigvis et bankende hjerte. Men i dag har jeg blitt sittende og tenke på at hun mente forsteret var mye midre enn mine antatte 7 uker. Un målte det til 4,2 mm. I bøkene jeg har ser jeg at dette kan tilsvare uke 4 eller 5. Men jeg VET at jeg ble gravid 2. eller 3. mai. Har ikke hatt samleie etter det før jeg 15. mai testet positivt. Ergo så må det være riktig at jeg har kommet 7 uker på vei.
Kan det være at fosteret har sluttet å utvikle seg, men at hjertet fortsatt slår? Er dette mulig? Hun så ingen tegn til blødning i livmora eller tegn til at det har løsnet, så det er mulig at jeg bare er bittelittegranne nevrotisk nå...
Taknemmelig for alle svar... Forstår at det kanskje ikke finnes en fasit her...
Er faktisk litt usikker på akkurat det der... Men mener du at du har hatt samleie akkurat 2. eller 3. mai...? Hvis det er det du mener kan det da være at befruktning skjedde noen dager senere..? Spermiene er vel levedyktige hvertfall 3 døgn...?
Men det er jo uansett forskjell på 4-5 uker og 7 uker...
Håper noen kan gi deg et litt mer fornuftig svar.. :snill:
Du vet vel best selv når du har hatt :sengekos: :fnise:
Jeg tror uansett at et bankende hjerte er et bankende hjerte, og at alt er bra.
Er det ikke uke 18 at man kan aldersbestemme fostre greiest? Fordi alle fostre da er like store? Da må det jo bety at størrelsen kan variere mye ellers, ikke sant?
Slapp av, du, det går sikkert bra :klem:
Tidl. bruker
08-06-2005, 13:19
Tok en telefon til jordmor og hun mente at legens ultralydapparat var så unøyaktig at jeg ikke kunne ta hensyn til de målinger hun gjorde!
Var faktisk veldig godt å snakke med jordmor. Hun var veldig beroligende, men samtidig realistisk. Skal ringe henne igjenpå nytt på fredag for ev. å få henvisnng til ul på St. Olav dersom jeg fortsatt er veldig urolig. Blør litt i dag også...
Går dette bra tar jeg det som bonus!!!
lollipop
11-06-2005, 14:53
Jeg var på UL i 6. uke, som deg pga blødniger, og da målte legen fosteranlegget til 5 mm, noe hun sa tilsvarer 6 + 2. I dag var jeg på UL igjen pga nye blødninger, og skulle i dag være 7 + 0. Fosteret ble målt til 8 mm av legen, noe som tilsvarer 6 + 5, sa hun.
Men legen understreket at det var veldig vanskelig å måle nøyaktig på så små fosteranlegg, og at målingen ikke var nøyaktig nok til å gi grunnlag for å si noe sikkert om hvor langt man var kommet.
Hadde du vært i uke 4 eller 5, hadde du nok ikke sett hjertet banke (det kan man først se rundt uke 6), så du er nok lenger på vei enn det.
Skjønner at du er nervøs. Men et bankende hjerte betyr uansett at fosteret lever! Og det er jo veldig lovende! Be om UL igjen en gang i uke åtte eller ni, så får du i alle fall et mer definitivt svar av legen, for da kan h*n se mye mer!
Lykke til i mellomtiden!:klemme:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.