Vis full versjon : hjerteformet livmor????
Tidl. bruker
10-06-2005, 08:51
vi var på ul med en jordmor som ikke likte å forklare ting, en av tingene hun absolutt ikke ville forklare var et utsagn om at jeg har hjerteformet livmor, hun mumlet noe om at dette kunne være et problem men sa ikke noe om hvorfor, eller hva som evt måtte gjøres eller som kunne skje..
så da sitter jeg her da, med hjerteformet livmor og vet ikke hva som er i veien med meg???
noen som vet noe om dette???
Jeg ble nysgjerrig, jeg - så jeg har surfet litt rundt for deg:
2730 treff på google (http://www.google.no/search?q=%22heart+shaped+uterus%22&hl=no&lr=&start=0&sa=N) på "heart shaped uterus"
Det finnes tydeligvis forskjellige grader av hjerteform, de som ikke har så kraftig hjerteform har typisk mindre problemer. De med kraftig hjerteform kan ha problemer med å bli gravide.
Dessuten dette om mulige komplikasjoner:
Bicornate uterus
Category: High risk/Complications (http://pregnancyandbaby.com/read/Pregnancy_-_High_risk/)
A heart shaped uterus, a condition called uterine didelphys or bicornate uterus, depending on some other factors. Patients with this condition are at risk for preterm labor and delivery, because the uterine cavity does not expand in the same manner to permit enlargement of the term-sized fetus, possibly resulting in preterm contractions.
Men det er klart at du har krav på å få svar...! Utrolig provoserende at noen andre vet noe om kroppen din, som kan være relevant for svangerskapet - og så nekte å fortelle deg om det!!!! Jeg kjenner at jeg blir sinna på dine vegne! :furie:
Tidl. bruker
10-06-2005, 22:59
uff det hørtes skummelt ut.. jeg hørte med en av legene på legekontoret mitt, (ikke fastlegen for han hadde fri) og han hadde ikke hørt om det.. så det spørs om jeg må ringe sykehuset for å spørre.. vurderer å få fastlegen min til å henvise meg til ny UL på et annet sykehus.. jeg er ikke helt fornøyd med bærum..
HUff, det høres jo veldig ekkelt ut... Jeg ville krevd å fått en ny time hos en annen jordmor eller lege... Ring inn og forklar situasjonen.
Jeg fikk også beskjed om at jeg hadde en hjerteformet livmor av legen som sto for IVF-forsøket vårt (prøverør). Han går for å være god på området, og sa at det ikke hadde noen betydning. Så langt har i hvert fall svangerskapet forløpt normalt, men jeg har jo noen uker igjen...
Skal på UL igjen om 2 uker, kanskje jeg skal spørre igjen (annen lege).
Hei!
Min venninne har hjerteformet livmor og det hun fikk beskjed om var at hun hadde større mulighet for setefødsel enn andre. Hun fødte en velskapt sønn på naturlig måte, men det ble altså setefødsel. Han snudde seg tilbake "feil vei" noen dager før fødselen. Datteren som kom to år senere ble født hode først.
Tidl. bruker
14-06-2005, 12:04
en lite snakkesalig jordmor, og hun var svensk.
dette var to damer på mellom 40 og 50 og de var begge norske.. de prata jo og var forsåvidt hyggelige begge to, men de likte altså ikke å forklare. og det at vi skulle få med oss bilder hjem var noe de absolutt ikke brydde seg om så det ble tatt i hui og hast til slutt og resultatet ble deretter..
så alt i alt, en skuffende tur..
Jeg har hjerteformet livmor, det finnes to typer.
En hvor man har to livmødre (hvis det heter det) som deler en livmortapp, dvs. at både ytre og indre form på livmoren er hjerteformet.
På den andre varianten, som er mest vanlig, er kun hulrommet i livmoren hjerteformet, men fra utsiden ser den normal ut.
Kanskje ikke så godt forklart, men.
Jeg er 5 + 1 og blir fulgt opp av spesialist i USA (bor her). Har time med henne på tirsdag og får da vite mer. Jeg har aldri vært gravid før og har ingen MAer eller SAer bak meg.
Min hjerteformede livmor ble oppdaget på HSG-røntgen. Hadde etter det MR-undersøkelse med kontrastvæske for å undersøke om jeg kunne opereres. 40% av kvinner med avvikende form på livmor har også enten kun en nyre eller en nyre plassert i magen (også i følge min lege).
Jeg ønsker ikke å gjøre deg unødig bekymret, men jeg har altså fått beskjed av min lege at jeg har 75% sjanse for spontanabort (MA eller SA). Jeg har variant nr. 2 beskrevet over. Med variant nr. 1 har hun sagt 50% sjanse for spontanabort. Jeg oppdaget at jeg var gravid på en onsdag og skulle ha operert min livmor mandagen etter.
Det er også økt sjanse for å føde ved keisersnitt (pga. at barnet ikke snur seg) og for tidlig fødsel (liten plass).
Skriv gjerne til meg hvis det er noe du lurer på. Jeg synes det var kjempeoppløftende å lese om alle erfaringene hvor det faktisk ender godt!
Jeg ønsker ikke å gjøre deg unødig bekymret, men jeg har altså fått beskjed av min lege at jeg har 75% sjanse for spontanabort (MA eller SA). Jeg har variant nr. 2 beskrevet over. Med variant nr. 1 har hun sagt 50% sjanse for spontanabort.
Dette synes jeg var interessant! Med fare for å gjøre andre bekymret; Jeg har nemlig tre SA'er bak meg, og er nå gravid for fjerde gang! Denne gangen går det bra (snart 32 uker) men babyen ligger fremdeles i seteleie :hm: . Vel, min fertilitetslege mumlet at det ikke hadde noen betydning, men det kan selvsagt ha vært så enkelt som at det var så lite avvik at det neppe skulle ha noe å si. Jeg er jo også utredet og har vært igjennom hysteroscopi, og det ble ikke sagt noe om det der. I tillegg vet jeg at flere gynekologer har sat at jeg har en bakoverbøyd livmor, og kombinasjonen er kanskje ikke helt heldig...? Uansett- denne gang går det bra, og det er det viktigste!!
Jeg så nå på signaturen til Ferskna at hun er langt forbi de første 13 ukene.
Tenkte derfor at jeg skulle presisere at 75/50% sjanse for MA/SA i følge min lege er de første 13 ukene. Etter det er det en noe forhøyet sjanse for å miste i forhold til graviditeter i en "normal" livmor, men da er sjansen for oss med avvikende livmor også veldig liten.
Dere kan lese om min lege her hvis dere er interesserte:
http://www.bcmivf.org/BREIteam/Carson.htm
Tidl. bruker
02-07-2005, 13:22
tusen takk for svar! jeg vet ikke hva jeg har, for jordmor ville ikke si noe og etterpå har jeg ikke hørt noe, jeg prøvde å ringe tilbake til sykehuset men der var det ingen som kunne si noe. vi får vel bare satse på at det går bra. hadde vel fått beskjed om det var noe alvorlig? sikkert bare en mild hjerteform eller noe da..
Jeg fikk også høre at jeg har hjerteformet livmor på en av ULene mine. Var på mange når jeg mistet.
Gynekologen sa at den var så lite hjerteformet at det ikke gjorde noe. Kom ikke til å få noe ekstra oppfølging pga dette.
Så det kan jo hende at din er like lite hjerteformet som min er og at det er derfor hun ikke pratet noe mere om det?
vi var på ul med en jordmor som ikke likte å forklare ting, en av tingene hun absolutt ikke ville forklare var et utsagn om at jeg har hjerteformet livmor, hun mumlet noe om at dette kunne være et problem men sa ikke noe om hvorfor, eller hva som evt måtte gjøres eller som kunne skje..
så da sitter jeg her da, med hjerteformet livmor og vet ikke hva som er i veien med meg???
Hei! Ang. hjerteforma livmor, søk på siragullet på Snartgravid og les svaret mitt der!
Mvh.
sira11 :glis:
Hei Ferskna! :glis:
Søk på "Siragullet" på Snartgravid og les om mine svar/innlegg på "Hjerteforma livmor"! Kanskje kan det gi deg litt informasjon!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.