PDA

Vis full versjon : Energidrikke til fødselen

Miro
22-08-2002, 14:24
Hei igjen:)

Da vi var på svangerskapskurs så nevnte jordmødrene hvor lurt det var å ha med seg sånn energidrikke/sportsdrikke til å ha utover fødselen. Du blir ganske sliten, og du er avhengig av å få tilbake energi ganske raskt i løpet av timene (hvis man ligger der i timer i strekk med rier da..). Så da lurte jeg på:
Tror dere det holder med sånn Aquarius man får kjøpt i butikken, eller må jeg til sportsbutikk å kjøpe sånn profesjonelle greier??

De nevnte også noe sånn som litt frukt, energibars, etc.. Alt for å få opp blodsukkeret og energien etter en økt med rier.

Noen som vet???:???:

Har nemlig tenkt meg til byen nå etterpå for å virkelig gjøre unna det siste til sykehusbagen..?? Jeg føler ett eller annet i kroppen i dag og derfor begynte jeg å tenke på å få ferdig bagen. Det kan være falsk alarm altså, slik at jeg fortsatt er her om 2 uker liksom..hehe:lol:

Miro:) T-10

Mormona
22-08-2002, 14:32
Hei du :)

Jeg tenkte at jeg skulle ha med meg noen flasker med Aquarius...mest fordi jeg synes det er friskt og godt....også er det vel litt sånn energigivende også???

Du får jo kjøpt ting og tang på helsekostforretninger. Jeg vet i alle fall at det finnes noen sånne slags "drops" som gir hurtig energi. De er ganske friske og gode også....husker bare ikke hva de heter. Stikk innom en helsekost og spør så har de sikkert endel ting å velge i ;)

Jeg er så og si ferdig med bagen min, har gjort klar vugge og stellebord og alt jeg trenger til babyen kommer hjem. Jeg har gjort klar bagen som babyen skal reise hjem i.....alt dette i håp om at den lille nå skal skjønne at alt er klappet og klart...vet egentlig ikke hva hun venter på. Hun kan jo bare komme :)
Jeg sa til og med til Petter i går kveld at "kan du ikke ta deg en kaffe og konjakk for da kan du jo ikke kjøre og da kommer hun sikkert bare på pur f**nskap......:bonk: :bonk:

håper følelsen du har i kroppen stemmer og at lille vennen din kommer ut veldig snart :)

klem fra Mormona T-10

Tidl. bruker
22-08-2002, 14:35
Jeg har kjøpt vanlig sportsdrikk på sportsbutikk, samt sånne sugetabletter av samme merke. Husker ikke hva det merket heter, men det er veldig kjent og har eksistert lenge. Glemsk...:???:

Håper det går fint med deg i byen -ikke slit deg ut! Så får vi håpe at "feelingen" er mer enn det -virker som Miro-jenta har begynt å bli litt utålmodig?:p

God tur!

Wanja
22-08-2002, 14:35
Hei Miro:)
Har hørt at litt frukt,som banan...skal være bra. Og tror helt sikkert aquarius fuknker bra...trenger sikkert ikke av det som man kjøper på sportsbutikkene!!
Ja du har jo så kort tid igjen at skjønner godt du begynner å bli ivrig på å få den berømte baggen ferdigpakket!!

Wanja35+4:findag:

Anne M
22-08-2002, 14:39
XL-1 satser jeg på.
Den vet jeg av erfaring fra mine glansdager på håndballbanen at den virker!!!
Fåes i sportsbutikkene... (Den du har kanskje,Havfuen?)

Ellers er det jo druesukker generelt som er tingen,tror jeg.
Om det er nå i tablettform eller pulver.
Kan jo være greit å ha vann med smak i og?
Det blir jo en del "pesing"? (årets treningsøkt) :blush:

Klem Anne M + lillegutt 34+6 :baby:

Polyanna
22-08-2002, 15:28
Jeg tenkte å gå på en sportsbutikk og se hva de har. Vet fra de to maratonløpene mine at både sportsdrikk og energi"bars" gjør underverker.

Husker at jeg på slutten av maraton fikk utdelt noen små poser med "Energy gel" - sånn som man bare rev av toppen på og skviste inn i munnen. Smakte død og fordervelse, men var veldig veldig effektivt! Spesielt når man har "møtt veggen" og har 1 mil igjen å løpe.... Tror de inneholdt superraske karbohydrater og koffein. Koffein hjelper visst kroppen til å få tak på andre energikilder (fett), når karbohydratlagrene er tomme.

Jeg tenkte forresten her om dagen på at det sikkert hadde vært lurt å bygge opp karbo-lagrene før fødselen også, akkurat som før en maraton. Men litt vanskelig, iom. at man ikke vet helt når fødselen starter, da.... Kan jo ikke spise brød og spaghetti i ukesvis heller....

Jeg tror nemlig at det sikkert er like vanlig å "møte veggen" under en lang fødsel, som det er under et langt løp. Det som skjer da er at karbohydratlagrene er tomme, og kroppen må begynne å tømme de langt hardere tilgjengelige fett- og proteinlagrene (i maraton skjer det typisk mellom 25 og 35 kilometer. Etter det er det et helvete). Det skjer helt plutselig, som å gå tom for bensin. Hjertet må slå mange flere slag for hver kalori den klarer å skvise ut av kroppen, og man blir dødsens sliten. Det er dette energidrikker og karbolagring på forhånd skal hjelpe mot.

Jaja, dagens lille teoretiske utlegning.

Men svaret er JA, jeg tror virkelig energidrikk kan hjelpe! Og jeg skal prøve å spise mye karbomat når terminen nærmer seg.

tevanga
22-08-2002, 16:06
Jeg drakk X-L1 ved forrige fødsel. Det tok 12 timer fra jeg kom inn til babyen var født. Jeg synes drikken fungerte kjempebra. Følte meg overhodet ikke sliten under fødselen. Bare mentalt utladet etterpå. Kom meg fort etterpå også. Jeg har aldri vært noen treningstype så den fysiske formen var ikke så kjempebra i forkant. Regner derfor med at det var drikken som hjalp meg. Skal gjøre det samme denne gangen også.

Hilsen Tevanga T-15

Arwen
22-08-2002, 16:51
Hei Miro!

Jeg har kjøpt IsoStar pulver på sports butikk, kjenner drikken fra mine atletiske glansdager...
Da kan jeg blande så sterkt/svakt som jeg ønsker...
Kommer nok også til å kjøpe brus/aquarius som skal stå parat i kjøleskapet, nok slik at den stakkars mannen min også får seg litt energi mellom slagene..

Ellers tar vi nok med matpakke, sjokolade og frukt. Sistnevnte også til mann/ledsager, for jeg regner ikke med at jeg slipper ham ut av rommet for å springe ned i kantina helt uten videre....:uff:

*he he* kjente forresten igjen bag-pakke trangen...
Begynte pakkingen i går kveld etter en kveld med masse kynnere..Pakket ihvertfall det jeg vet jeg ikke kommer til å bruke noe særlig før sykehuset/fødsel, så slenger jeg det resterende oppi når tiden nærmer seg *les rier*
:o

La også oppi en gammel slant av en av hans deoer og en ren T-skjorte (til han ). Kan jo bli varmt og klamt for ham også hvis jeg bruker badekar etc....

Lykke til videre med magefølelsen-.....*tvi tvi*

klem fra
Merethe & lille K (T-18)
"Arwen"
;)