PDA

Vis full versjon : Sykemeldt og penger her også...

Tidl. bruker
11-12-2002, 00:30
ser det nesten lik diskusjon nedenfor,men legger ut denne også jeg.....har prøvd meg hos mars gjengen først...

Heisann!!

Lurte på noe...spørs om jeg får spørt om dette slik at dere forstår det da...

1. januar begynner jeg i 100% stilling igjen, går ut i permisjon 21. februar! Hvis jeg skulle bli sykemeldt, la oss si 50% fra 1. jan og ut tiden. Hvordan vil de da regne ut hvor mye penger jeg får i permisjon?
Hvis jeg hadde jobbet normalt vil de vel gå ut ifra det jeg tjente siste mnd før jeg gikk ut i permisjon? Det er ihvertfall slik jeg har forstått det. Men lurer da på hvordan det eventuellt blir hvis jeg blir sykemeldt? Trekker de noe for det på en måte??

Huff dette ble rotete, men hadde vært veldig glad for svar altså

Tidl. bruker
11-12-2002, 01:24
Har ikke noe svar til deg, vil bare skrive at jeg lurer på akkurat det samme. Jobber nå 60% og skal tilbake til min 100% stilling 1. mai. Jeg kommer til å gå ut i permisjon i begynnelsen av juli. Lurer derfor på hvordan det blir hvis en blir sykemeldt. Om en taper mye penger bare fordi en blir sykemeldt. Hadde jeg jobbet så hadde jeg fått 100% permisjonspenger ettersom jeg har fortstått.

rema
12-12-2002, 01:12
Heisann

Er ikkje heilt sikker på om du vil tape noko på å bli sjukemeldt vilblomst, men du Zip bør kanksje undersøke saken litt nærmare i tilfelle du blir sjukemeldt. Eg sjølv har tapt 15000 på at eg ikkje var klar over reglane. Eg jobba 100% fram til desember i fjor. Så visste eg at eg skulle innleggast på sjukehus i midten av januar på grunn av ei behandling eg skulle ha. I januar var eg oppsatt på 80 % jobbing. Eg vart så sjukemeldt 14 dagar i januar...og sjukepengane mine blei utrekna etter kva eg skulle ha tent, ergo eg fekk sjukepenger utifrå 80 %. Eg gjekk rett frå sjukepenger og over i fødselspermisjon..og det var bommerten!! For regelen er visst den at om du går rett frå sjukepenger over til fødselspermisjon, så skal du ha det same i fødselspenger som du hadde i sjukepenger..ergo eg tapte masse penger på det og måtte drive trygdekontoret hardt for å få meir enn det dei meinte eg hadde krav på, etter mykje styr fekk eg litt av viljen min, men eg tapte likavel penger på det. No har eg i allefall lært det at sånn skal eg ikkje gjere det denne gongen.

For ein person som har fast 100% stilling er dette ikkje nok problem, difor trur eg at det går bra med deg villblomst, men om du Zip skulle være så uheldig at du blir sjukemeldt når du arbeider 60% trur eg du bør undersøke reglane skikkelig. Kanskje det kan være verdt å slite seg på arbeid nokre dagar etter du har gått opp i 100% stilling.

Håper dere vart litt klokere, ein kan bli grå i håret av regelverket!!

Tidl. bruker
12-12-2002, 02:09
Tusen takk for svar Rema :)

Er nok som jeg har trodd ja, at jeg må jobbe litt i 100% stilling. Men vet du hvor lenge jeg må jobbe i 100% stilling for at det er det som skal telle?. Før jeg evnt blir litt sykemeldt?.
Har litt ferie oppspart som jeg tenkte jeg kunne bruke noen dager i mai så blir det ikke så tøft med 100% stilling og jeg kan håpre og klare det. Men lurer litt på hvor lenge jeg må jobbe i full stilling?

Klem Zip :klem:

cormatic
14-12-2002, 03:20
Så lenge du får lønn tilsvarende 100% skulle det jo ikke være noe problem... Sykepenger regnes også som inntekt...

charlie
19-12-2002, 15:52
... noen steder er det slik at arbeidsgiver gir deg 100% lønn, selv om det er mer enn pengene fra trygden (dette er aktuelt for de som tjener mer enn "taket" på fødselspengene).

og da får man denne lønna samme rakker'n om man er sykmeldt rett før eller ikke. dere har ikke et lønningskontor på jobben hvor noen har greie på dette,da?

hilsen

charlie, termin 23.06.2003 ;)

Tidl. bruker
20-12-2002, 01:32
Jo det vet jeg. Men spørsmålet mitt er at jeg har hatt 60% stilling og da stiller det seg nok litt annerledes. Men jeg skal høre med trygdekontoret :)