Vis full versjon : Hjelp - jeg mister jobben!
Hva skal jeg gjøre? Er innleid konsulent i et stort firma, fikk akkurat vite at engasjementet mitt med all sannsynlighet avsluttes om to måneder... da er jeg i uke 15! Hvor stor er magen da? Hvem vil ansette en gravid dame? Har dere hørt om noen som har gjort det, har noen av dere fått jobb som gravide noen gang? Vises magen godt i uke 15? Skal jeg være superkynisk og lyve?
Kan noen værsåsnill å gi meg litt feedback? Er rimelig fortvilt... :leiseg:
I am 6+3
For det første er det ikke sikkert du har noen mage i det hele tatt, min begynte å poppe ut først i uke 19. For det andre så kan du søke jobb, og er du virkelig den rette for firmaet, så vil de ikke tenke på at du er gravid en gang. Du har ingen opplysningsplikt som gravid overfor potensielle arbeidsgivere. Og det er ikke noe problem å gjemme en evt. biteliten kul i uke 15.
Lykke til:)
Miro:)
På min arbeidsplass har de ansatt gravide som selv har fortalt på intervju at de er ca. 2 månder på vei. De kunne lett ha skjult graviditeten, men valgte å fortelle det.
Det ble veldig godt mottatt, og de ble ansatt. Men det var i gode tider, da det var vanskelig å få tak i de rette personene, i dag er nok situajsonen snudd. Jeg selv står i fare for å bli oppsagt, og har derfor ikke tenkt å fortelle om graviditeten før det er avgjordt hvem som må gå.
Litago 11+6
Hei 'I am' :)
Jeg er faktisk litt i samme situasjon selv.. Jeg er innleid konsulent og har nå to uker igjen av dette engasjementet, nå er jeg 16 uker på vei og magen begynner å synes... syns nå hvertfall jeg.. Men det er ingen som har kommentert noe til nå og jeg har ikke sagt noe på jobb enda.. Vil vente til etter UL..
Men jeg er ansatt i et konsulentfirma som skal finne oppdrag tilmeg og jeg regner med at de klarer å finne kortere oppdrag også?! Jeg jobber også selv for å få oppdrag med kort tidsfrist, det meste for min del bør jo avsluttet før jul..
Før sommeren bestemte jeg meg for å søke ny jobb, men nå er jeg ikke helt sikker lenger... Jeg har ikke lyst til å lyve for min fremtidige arbeidsgiver heller for da kan en lett komme skjevt ut og da blir det ikke særlig trivelig der. Men dukker drømmejobben opp kommer jeg nok til å søke uansett og prøve å overbevise dem om at jeg er verdt å vente på - hi hi. Barnefaren kan jo også ta en del av permisjonen sånn at det ikke blir så lenge før jeg får begynt i jobben.. :) Hvis det blir noen ny jobb da ;)
Det var nok ikke så mye trøst i dette da, men litt er kanskje bedre enn ingenting.
:vink:
Hei!
Her hos oss ansatte vi en høygravid, og som ikke rakk å tiltre før hun gikk ut i permisjon. Dersom du er rette vedkommende for jobben betyr det ikke så mye - man ansetter jo tross alt et menneske man kanskje skal ha på arbeidsplassen i inntil 40 år! En ansettelseskontrakt er en mangemillioners avtale, men det tenker man sjelden over!
Lykke til med jobbsøking!
Tidl. bruker
22-08-2002, 17:31
Sa opp jobben min for å flytte til en annen del av landet sammen med min samboer. Tenkte at å få jobb skulle ikke være vanskelig, hvertfall ikke kortere vikariater ol, men der tok jeg dessverre feil. Har faktisk fått avslag med begrunnelse av at jeg var gravid, selv om dette ikke er lov (jeg var faktisk den som var mest kompetent for jobben, surt) :(
Jeg valgte å være ærlig og fortelle det som det var, men det kom ikke noe godt ut av det. Hadde vel uansett hatt problemer med å skjule magen (jeg har veldig stor mage selv om jeg ikke har kommet så langt...)
Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Får vel dagpenger, men beregningsgrunnlaget mitt fra i fjor er veldig lavt. Så jeg kommer nok til å ta ut permisjonen 1 el 2 mnd tidligere enn hva som er vanlig. Får bare håpe de ansetter oss når vi er ferdig med permisjonen:)
:findag:
Hei, takk for tilbakemeldinger. Er fortsatt veldig usikker. Tror jeg kommer til å begynne å scanne stillingsannonser (de aller fleste er vel utlyst et eller annet sted på nettet?), og samtidig sjekke om jeg kan ta et vikariat el. l på et halvår. Blir det krise får jeg kanskje ta en butikkjobb, selv om det kanskje blir vel tungt når magen blir stor, og jeg vil gå ned masse i lønn.
Vet ikke om jeg har samvittighet til å lyge.
I am
Jeg anbefaler det å begynne jobbsøkingen allerede nå. Du er bare 6 uker på vei og ingen vil legge merke til det. Det er uansett gravid eller ikke er det alltid smart å søke jobb før "siste dagen". Jeg har lest mange skrekkhistorier om gravide som av flere grunner ikke har vært i jobb det siste året og har derfor et problem økonomisk.
Nei, mitt råd er: Søk deg en jobb som ikke går på engasjement eller for en kortere periode. Sørg for at du har en trygg og fast inntekt disse månedene før du føder.
Klem fra Fugl (15+6)
Du kan også registrere deg hos forskjellige vikarbyrå og se om de har noe...
lilletrille
22-08-2002, 18:43
Jeg mener å he lest at arbeidsgiver ikke har lov til å si opp noen som er gravide??? Det stiller seg kanskje anderledes med dem som har et fastsatt vikariat, men allikevel.
Tar jeg helt feil?
Lilletrille
Jo men jeg er i prøvetid. Dvs at jeg bare er innleid i 6 mnd først, det var meningen jeg skulle få fast ansettelse etterpå, men nå får jeg visst ikke det likevel, fordi jeg har jobbet med forskning og det er visstnok ingen som har bruk for det jeg har forsket på... føler meg litt lurt egentlig!
Hvordan blir dette: Å bare ta vikariat el. midlertidig et eller annet frem til fødsel, og så søke mens jeg er hjemme, og så si til de jeg søker hos at jeg ikke ville søke fast hos noen mens jeg var gravid... Høres det bra ut, eller er det vanskeligere å få fast jobb etter å ha vært hjemme et år? Eller skal jeg bare søke fast nå og lyve om spiren i magen? Tviler på at jeg får noe hvis jeg sier jeg er gravid, markedet er temmelig stille for tiden... selv om det ikke er grunn for å gi meg jobben, de finner vel ¨på et eller annet.
Takk til alle som har svart forresten!
Klem fra I am
... jeg var deg, ville jeg overivrigt begynne å søke jobb nå, og TA DEN før vikariatet ditt går ut.
I løpet av de 10 første svangerskapsukene er du såpass kort på vei, at det er helt naturlig du unnlater å si noe. Ingen kan se det så tidlig, og ingen har noe med det så tidlig. Venter du derimot til du er en 15-16 uker på vei før du søker jobb, begynner jo magen å vises så smått, og jeg ville ikke klart å lyve så sent... men i de første 10-12 ukene, er det helt greit å inngå å si noe, det er så tidlig likevel.
Eventuelt kan du jo sykmelde deg før vikariatet ditt går ut, for slik jeg forstår det, har du krav på sykpenger videre, selv om en jobbkontrakt går ut/du blir oppsagt. Forhør deg med trygdekontoret. Sykmelding er jo noe de fleste gravide har vært gjennom, for NOE sliter du siker med ;) (Kvalme, bekkenproblemer, ryggproblemer, depresjoner...)
Eventuelt du får basere deg på å jobbe med forskjellige vikariater da, dersom du ikke får en ny fast stilling.- Forhør deg med barnehager, f.eks, de trenger vikarer til alle tider. (Dersom det kunne interessere deg) Evt et vikarbyrå.
Har du opparbeidet deg rett til dagpenger, har du jo krav på det, og de stiller seg nok ganske behjelpelig med å gi deg en jobb, når de må betale ut dagpenger.
Lykke til :)
:findag:
Dersom du er veldig sleip (og jeg sier ikke dette er hederlig) er du åpen om graviditeten og kontakter advokat. Dersom man har opplyst om graviditet er bevisbyrden på arbeidsgiver temmelig stiv i en oppsigelsessak. De må bevise at dette ikke er grunnen, og det er ikke så veldig lett selv ved masseoppsigelser.
Det er ikke så lett å si opp noen etter endt prøvetid som folk tror, og dersom du er gravid, så kan det argumenteres med at dette er grunnen. Få arbeidsgivere er villige til å ta en slik sak, og du vil ente få fast jobb ( men kanske med et stigma som problematisk) eller du vil få kompensasjon. Risikoen er advokathonorar men omkostninger tildømmes som oftes bedriften
Uff, dette er ikke gøy altså! Får endelig beskjed om hva som skjer fremover fredag om en uke... selv om jeg ikke får fast ansettelse så kanskje jeg kan grine meg til å få jobbe som innleid noen måneder til, og så sykmelde meg de siste månedene av svangerskapet... det blir en spennede uke! Ellers får jeg bare hive meg rundt. Takk alle sammen!
Klem fra I am 6+4
Det er ikke lov å si opp en person med begrunnelse at hun er gravid, men dersom det finnes andre grunner for oppsigelsen så er det fullt lovlig.
Litago 12+0
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.