PDA

Vis full versjon : B12-mangel?

miamo
15-06-2005, 19:55
Fikk brev fra bedriftslegen min i dag (som jeg var hos i forrige uke) der det stod at jeg har lave vitamin-B12-verdier og litt forhøyet senkning. Verdien var 140.

Noen som vet hvor lavt dette er? Er det litt lavt, lavt, veldig lavt?

miamo.

Hopefull
15-06-2005, 20:57
Jeg fikk også beskjed for noen år siden om at jeg hadde vitamin B12 mangel, jeg synes å huske at verdiene mine lå rundt 120- 130. Jeg endte opp med å ta injeksjoner hos legen i 5 uker, og etter det gikk jeg til halvårlig kontroll. Så skiftet jeg fastlege, og han sa at for å virkelig konstatere at man virkelig har B12 mangel, så måtte det sendes blodprøve ( i mitt tilfelle til Haukeland sykehus i Bergen), for å sjekke intrinsic faktor. Når han hadde sendt prøve av meg til Haukeland, fikk jeg beskjed om at alt var i orden, og de 5 ukene jeg hadde fått sprøyte i rompa, igrunnen var unødvendig. :hm: Det tok lenger tid en en uke å få dette resultatet, for med det jeg ble fortalt, så var det ikke så mange sykehus som utførte disse testene. Så bare ta det med ro så lenge, og be om videre oppfølging. Det er tross alt ganske sjelden at unge mennesker får alvorlig B12 mangel.

"Den viktigste årsaken til mangel er ikke for lite vitamin B12, men for lite "intrinsic factor". Som følge av dette, tas det ikke opp nok vitamin B12 fra tarmen. Mangelen på "intrinsic factor" kan være en arvelig sykdom (perniciøs anemi). I tillegg kan kirurgisk fjerning av deler av magesekken eller tynntarmen kan føre til at for lite "intrinsic factor" dannes." Utklipp fra
Lommelegen.no

Mvh
Hopefull