PDA

Vis full versjon : kontroller tidlig i svangerskapet

Hildepia
11-12-2002, 02:56
Hei, jeg lurer på hvor ofte det er vanlig med komtroller tidlig i svangerskapet, for jeg er nå 5 uker på vei, og har allerede vært til legen , da jeg ringte legesenteret sa de at jeg kunne fåp en time med en gang hvis jeg ville.

Men mitt spørsmål og undring går ut på at neste time jeg fikk blir ikke før i februar, skal jeg altså ikke ha kontroll mellom 5 og 15. uke? Synes det var uendelig lenge til, hva med alle spørsmålene som dukker opp i hodet mitt til da da?

Håper noen kan hjelpe meg :???:

LeiaOrgana
11-12-2002, 11:28
De fleste går ikke til første kontroll før mellom uke 8-12 en gang. Det er lagt opp til ca. 12 svangerskapskontroller i løpet av svangerskapet, så det er nok derfor du ikke skal på kontroll hver 4. uke (som er vanlig), siden du begynner så tidlig. Men du kunne jo kanskje fått time et par uker tidligere...

Ellers må du jo bare komme her inn med spørsmål i mellomtiden, det er jo derfor vi er her ;) Og viss det er noe ikke vi kan svare på, går det jo også an å ta en telefon til legekontoret.

Maz
15-12-2002, 23:13
Skjønner det er lenge å vente, men det er faktisk ikke noe legen kan gjøre for deg før etter 12 uke. Det er faktisk ikke noe særlig de kan kontrollere heller.

Synes LeiaOrgana's forslag var bra. Bruk SM og les og lær. Still spørsmål her inne og du får svar fra flere. Her inne er ingen spørsmål for dumme og det er åpent hele døgnet. Det finnes også en søk funksjon slik at du kan finne og lese tidligere diskusjoner om det du lurer på.

Om det skulle dukke opp noe spesielt skal du selvsagt ikke være redd for å ringe legen din.

cormatic
21-12-2002, 18:01
Jeg var også på første kontroll i uke 5, og fikk neste kontroll i uke 10. Etter det fikk jeg ikke kontroll før i uke 16 (som da ble uke 15 etter at termin ble flyttet på UL) og etter det fikk jeg kontroll i uke 19, og nå går jeg til kontroll hver 4. uke...

Synes nå du kunne fått en kontroll i mellom den i uke 5 og uke 15... Er lenge å vente...