PDA

Vis full versjon : kvalmen

Tidl. bruker
17-06-2005, 20:45
Jeg er så kvalm. Noen gode råd? Vet at jeg bør spise ofte, men ghvor lett er det når man er kvalm da? :kvalm: Og helst vil kaste opp? Jeg har kastet opp et par ganger i dag også, og nå er det kveld, og jeg er fortsatt like kvalm.- Fått i meg en baguett med reke, og 1 grønt eple.

Solstråle.
17-06-2005, 20:50
Jeg må spise før jeg går ut av senga om morgenen. Da blir ikke jeg uvell.
Så på nattbordet så står det brødskive og kopp med bringbærsyltetøy dekket med plast. Vann glass har jeg alltid ved sengen.
Da fungerer jeg, men jeg blir fort sulte så da er det å spise før suget i magen kommer.

Hvis jeg ikke spiser før jeg står opp så er dagen ødelagt.

Happy78
17-06-2005, 21:21
Det er viktigst å få i seg nok drikke. Drikker man for lite så blir man mer kvalm og oppkastene blir hyppigere. Slik fungerte det i hvert fall for meg. Jeg er enig med hun over at det er lurt å spise før du går ut av senga om morgenene. Lykke til!

tigi
18-06-2005, 02:11
spise før du står opp,spise lite og ofte..selv om det frister skikkelig lite,bare prøv noen nøytrale maria kjeks eller kornmo med eller uten noe på...bare sånn at du ikke blir tom i magen og blir sulten og kvalm av det også...

banan hjalp meg+varmt vann med 2 buljong terninger i...måtte ha salt i starten og gjennom kvalmen og da er det greit med sunne ting kontra potetgull:snill: god bedrig og lykke til..håper noe hjelper fremover:snill:

Tidl. bruker
18-06-2005, 14:54
nå har jeg ligge rett ut i to dager, så jeg prøver alt av råd dere kommer med...

Macy
18-06-2005, 15:47
ÅÅÅ, vet hvordan du har det. For meg hjalp det å ligge og spise. Jeg spiste
tørre kjeks og drakk jucie eller vann. Melk var ekkelt og brekkmiddel.
Jeg kastet opp flere ganger daglig, men passet på å spise hver annen time.
I uke 10-12 begynte jeg å bli bedre. Jeg kan bli kvalm enda, men da må
jeg bare spise med en gang. Håper du blir bedre snart da :klemme:

(er snart 17 uker nå)

Tidl. bruker
18-06-2005, 16:16
noen som vet om man kan få kjøpt afipran uten resept?

seraphim
18-06-2005, 16:55
Hei! Jeg sliter også litt med kvalme og fant ut at farris hjelper ganske greit. Jeg blir ikke så kvalm at jeg må kaste opp (heldigvis...), men nok til at jeg føler meg helt "grønn i trynet"...:kvalm: Ei venninne av meg sa hun brukte ingefærtabletter mot kvalmen når hun var gravid. Hjalp visst bra det også.

Happy78
18-06-2005, 17:10
noen som vet om man kan få kjøpt afipran uten resept?

Jeg hadde hyperemesis - ble bedre rundt 24 uker. Var innlagt på sykehus fra uke 8 til 11. Jeg begynte på afipran før jeg ble innlagt. Man får ikke dette uten resept. Fikk afipran i sprøyteform på sykehuset. Afipran hadde lite virkning på meg før jeg var ca. 13 uker på vei. Kvalmen var da litt bedre. Jeg syns at postafen virket vel så bra som afipran. Postafen får man kjøpt reseptfritt på apoteket. Både fastlegen min og de som jobbet på sykehuset sa at både afipran og postafen er helt ufarlig å ta.

Prøv å drikk eplejuice og farris (halvdelen av hver) eller te med sukker. Ellers så råder jeg deg til å spise akkurat de du har lyst på (dersom du har lyst på noe), ikke tenkt på om det er sunt eller ikke. Det jeg spiste mest av var ristet loff med smør og hvitost eller lyst knekkebrød med smør og hvitost eller naturell magerost. Jeg drakk for det meste te.

Tidl. bruker
18-06-2005, 17:31
sambo kom hjem med ingefær kapsler. skal jeg prøve disse:)

Tidl. bruker
22-06-2005, 09:53
En kan også bruke Postafen tabl. (hvis det er ønskelig med stikkpiller i stedet må en få det på resept.) Lykke til!
Jeg brukte det i mitt forrige sv.skap og det fungerte utmerket!

Roxette
22-06-2005, 14:22
Jeg vet så godt hvordan du har det. Er grusomt. Trodde jeg var feridg med kvalmen, da jeg en dag følte meg veldig i form. Den dagen lå jeg våken, i over en time i senga før jeg sto opp.
Men kvalmen var sterkt tilbake dagen etter. Tidligere prøvde jeg med et par kjeks på senga. Det hjalp ikke meg. Nå står jeg rett opp, kommer meg på badet, der jeg er så kvalm, at jeg spyr med en gang. Så spiser jeg litt youghurt, og ei banan, og spyr en eller to ganger senere på dagen.

Det hjelper litt å legge deg på en sofa med bena høyt opp, salte lakrisdrops e.l. hjelper meg. Ellers kan du kjøpe seaband, som er noen armbånd som skal hjelpe, for de presser på et punkt under håndleddet.

Ingefærtabletter kan også hjelpe. Det får du kjøpt på helsekosten.
Noen får god effekt av noen homøopatiske medisiner. Disse er ufarlige, laget av planter. Da må du snakke med en homøopat.