PDA

Vis full versjon : Toksoplasmose

paddy
11-12-2002, 15:30
Hei på dere jenter :)

Har lest om parasitten som forårsaker toksoplasmose, og forstod at katter er en av hovedvertene til parasitten. Så nå er jeg livredd :leiseg: Har en katt på snart seks mnd.
Jeg er bare 4+4 og har legetime først 9. januar. Syns dette var litt lenge å vente med blodprøven man kan ta for å finne ut om man er resistent mot parasitten. Ringte legen for å høre om jeg kunne ta blodprøven i dag, men han sa det ikke var nødvendig, i og med at det nesten ikke var smitte av denne parasitten. Skulle ta blodprøven når jeg har legetime. Ble litt lettet da han fortalte det :) Men nå har tankene begynt å "fly" igjen. Noen som vet hvor utbredt toksoplasmose er, og sjansen for å bli smittet? Har lest at dersom man holder seg unna kattekassa, er man godt på vei med å forebygge. Men hva med når katten graver over eksrimentene i kassa og drar med seg dette videre på labbene rundt i huset. Huff.......... Har nok blitt litt småparanoid her :gal:
Håper noen der ute kan berolige meg..............

Klem fra en bekymret Paddy :???:

Bambine
11-12-2002, 17:08
Jeg har hatt katt under alle svangerskapene...og har ennå ikke blitt smittet. :) Bruk hansker hvis du skal skifte i kassa eller få mannen til å gjøre det. Tror det er litt mye hysteri rundt dette her jeg....men greit å være litt forsiktig da.
Det går nok bra skal du se......

D'Arcy
11-12-2002, 17:32
... men det er sjelden man får toxo. At du da i tillegg skulle være gravid når du får skulle få toxo, gjøre jo sjansen enda mindre! Men ta noen forhåndsregler:

* Ikke grav i katte-doen: bruk hansker når du skifter eller enda bedre: La Mannen gjøre dette (utmerket unnskyldning for å slippe drittarbeidet :D )

* Vær nøye med å vaske hendene når du har hatt kontakt med katten.