PDA

Vis full versjon : Toksoplasmose

paddy
11-12-2002, 15:30
Hei på dere jenter :)

Har lest om parasitten som forårsaker toksoplasmose, og forstod at katter er en av hovedvertene til parasitten. Så nå er jeg livredd :leiseg: Har en katt på snart seks mnd.
Jeg er bare 4+4 og har legetime først 9. januar. Syns dette var litt lenge å vente med blodprøven man kan ta for å finne ut om man er resistent mot parasitten. Ringte legen for å høre om jeg kunne ta blodprøven i dag, men han sa det ikke var nødvendig, i og med at det nesten ikke var smitte av denne parasitten. Skulle ta blodprøven når jeg har legetime. Ble litt lettet da han fortalte det :) Men nå har tankene begynt å "fly" igjen. Noen som vet hvor utbredt toksoplasmose er, og sjansen for å bli smittet? Har lest at dersom man holder seg unna kattekassa, er man godt på vei med å forebygge. Men hva med når katten graver over eksrimentene i kassa og drar med seg dette videre på labbene rundt i huset. Huff.......... Har nok blitt litt småparanoid her :gal:
Håper noen der ute kan berolige meg..............

Klem fra en bekymret Paddy :???:

Bambine
11-12-2002, 17:08
Jeg har hatt katt under alle svangerskapene...og har ennå ikke blitt smittet. :) Bruk hansker hvis du skal skifte i kassa eller få mannen til å gjøre det. Tror det er litt mye hysteri rundt dette her jeg....men greit å være litt forsiktig da.
Det går nok bra skal du se......

D'Arcy
11-12-2002, 17:32
... men det er sjelden man får toxo. At du da i tillegg skulle være gravid når du får skulle få toxo, gjøre jo sjansen enda mindre! Men ta noen forhåndsregler:

* Ikke grav i katte-doen: bruk hansker når du skifter eller enda bedre: La Mannen gjøre dette (utmerket unnskyldning for å slippe drittarbeidet :D )

* Vær nøye med å vaske hendene når du har hatt kontakt med katten.

* Ser at katten din er bare 6 måneder... Har du hatt den mye ute? Dersom det er en innekatt, er jo sjansen for at katten din skulle være smittet enda mindre (.... Nå er vi nede i mikrosjanser her totalt sett ;) )

* Vask frukt og grønnsaker godt (kan visstnok bli smittet av jord på disse)

Alt i alt går nok dette bra skal du se! Sjansen er bitteliten. Jeg har 2 kjempekjælne katter og begge går på do inne. Legen var langt fra bekymra, men ba Mannen ta seg av doen! bedre føre var osv.

Lykke til!

atj
11-12-2002, 18:01
Det er ikke store sjangser for at du får det.. og som jeg ser du har fått råd om så hold deg unna katte-avføringen og vask frukt og grønt og eller alt som er rått!!

Legen din har nok rett det utgjør ingen forskjell om du tar prøven nå eller senere for det er få som er immune og dersom du ikke er det kan du jo få det etterpå da allikevell!!!

Ikke noe og bekymre seg over egentlig så legen min til meg!!!

Håper det ordner seg for deg og at du ikke bekymrer deg så veldig!!!

Maz
11-12-2002, 19:02
En ting til

Kjøtt kan inneholde parasitten.

Derfor sørg for at det er skikkelig varmebehandlet (les gjennomstekt) det dreper parasitten eller frys kaldere enn -18 grader i 2-3 dager det dreper den også.

forundret
11-12-2002, 19:30
Hold deg unna jord, evt plant blomster med hansker, da det kan har vært katter der.

Har også lest at det er spes andres katter du skal være forsiktig med ( husker ikke hvorfor).

Har selv to katter og de fikk hverken klapp eller kos de første ukene, fordi jeg var hysterisk, men nå bare sørger jeg for å vaske meg etterpå kosen og før maten.
(Samt benytter meg av rådene oppforbi).

Både lege og jordmor vet at jeg har katt, men de sier at det ikke er noe prob i det hele tatt. Må bare ta en ekstra test i uke 32!

Dette går så fint så! Har ikke fått toxo i mine 15 år som kattemor, så det må jo være vanskelig å få det!

sylvi
11-12-2002, 20:48
En bekjent av meg fikk beskjed av legen sin om at hun burde avlive katten da hun ble gravid (helt utrolig av en lege!!!). Hun ble temmelig sjokkert og kontaktet en veterinær for å få testet katten for toxoplasmose.
Dyrlegen mente at dette var unødvendig, da det visstnok kun er på vestlandet man har hatt noen få tilfeller av toxoplasmose (tror det er sau som også kan få det), men hun tok nå likevel prøve av pusen sin - naurligvis ... hun hadde bekymret seg unødig...prøven var fin den.
Men jeg skjønner jo veldig godt at man blir bekymret, hvis dette plager deg veldig kan du jo alltids teste katten din.

Vi har også katt, og jeg er (som for øvrig ellers også) nøye med å vaske hendene før jeg spiser hvis jeg har koset med henne.
Kattedoen er det mannen i huset som har ansvar for nå.
Ellers så har du jo fått mange gode tips over her.

Håper du får et fint svangerskap!!!!

Tidl. bruker
11-12-2002, 20:59
Har selv katt og har hatt det gjennom hele svangerskapet. Katten er nå 9 mnd. og er en inne/utekatt. Mest inne.
Jeg har ikke hatt toksoplasmose, men jeg koser med katten som vanlig. Vasker ikke hender vær gang jeg har tatt i den heller. Da hadde jeg ikke gjort noe annet enn å vaske hendene. Men jeg holder meg unna katte doen, men jeg har da tatt å skiftet på den også. Men da har jeg vasket hendene etterpå.
Har vært i syden i svangerskapet også, men jeg er ikke blitt smittet av noe.
Så jeg tror ikke at vi trenger å være bekymret over dette.
Dette kommer nok til å gå bra skal du se.

Tidl. bruker
11-12-2002, 22:02
Jeg har hele 4 katter jeg...og jeg koser med de som normalt!!!

Villblomst 26+4

Blundine
12-12-2002, 00:57
Det er faktisk bare 1% sjangse for at babyen får smitten i seg selv om du blir smitta..det sa legen til meg hvertfall:) og du må faktisk "jobbe" litt for å få smitten i deg! bare slapp av du og kos deg med pus:) men la noen andre ta doen hennes da!
:findag:

paddy
12-12-2002, 18:47
TUSEN TAKK FOR MANGE RASKE OG GODE SVAR :kidoki:
Ble nå en hel del mer beroliget takket være dere :) Katten min er netsen aldri ute og når hun er ute holder hun seg bare inne i hagen vår. Har bare omgang med nabokatten. Vet ikke om det har noe å si. Etter det dere har svart, er det jo uansett veldig liten mulighet for å bli smittet av parasitten. Skal følge alle gode råd jeg har fått av dere og slutte å bekymre meg for toxo. Nå skal jeg bare glede meg over den lille spiren i magen min :)

Klem fra Paddy 4+5 :mervink:

Vinga
12-12-2002, 19:01
Jeg har hatt toxoplasmose, testet positivt på antistoffer for det ivertfall.
Aner ikke NÅR jeg hadde det, men har hatt katter siden jeg var 2 år.

Jeg tror du kan ta det helt med ro! :stakar: