Vis full versjon : utslett
Tidl. bruker
18-06-2005, 17:33
Jeg voknet opp i dag med utslett, eller stikk. Jeg vet ikke hva det er. Som regel får jeg mye klegg stikk, men nå er det over hele meg. I håret, rett ved øyet, på magen, rompa, knærne. Har dette noe med graviditeten og gjøre? Og bør jeg ringe legevakt i helgen?
Solstråle.
18-06-2005, 17:42
Har du hatt vannkopper?
Du er vel vaksinert mot rødehunder??
Jeg ville ha kontaktet lege jeg. Siden du har prikker over hele kroppen.
Tidl. bruker
18-06-2005, 17:52
har hatt vannkoppr ja. og alle er vel vaksinert mot røde hunder som barn? Det klør oxo.Føler det er litt dumt å dra på legevakten fordi jeg har fått noen prikker???
Solstråle.
18-06-2005, 18:00
Ok.. Det var bare noen prikker, jeg forstode som at det var en del siden du sa over hele kroppen.
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er..
Men mamma var 26 år og tok test for å skjekke om hun hadde antistoffer for rødehunder og det hadde hun ikke. Og da var det forsent å ta det.
Jeg er 26 år. har ikke tatt den testen med det gjør de vist i forbindelse med blodprøve ved graviditet.
Du får se ann selv. Men den eneste som kan gi deg et 100% svar er legen.
Kan jo være noe du har spist eller at du har hatt myggselskap i natt..
Tidl. bruker
18-06-2005, 18:46
hva skjer om det er røde hunder jeg har nå? er 24 år
Solstråle.
18-06-2005, 18:56
Eneste jeg vet er at det kan være farlig for fostret.
Fant dette i en annen tråd:
Hva er røde hunder?
Røde hunder (rubella) skyldes virus og gir sykdom med feber og ofte utslett. Sykdommen smitter ved kontakt. Det tar 2-3 uker fra smitte skjer til sykdommen bryter ut. Typisk for røde hunder er hovne lymfeknuter bak på halsen og i nakken. Barn blir vanligvis lite syke. Voksne kan ha feber og sykdomsfølelse i mange dager. Leddsmerter, og sjeldnere leddbetennelse, er ikke uvanlig komplikasjon hos voksne kvinner som får røde hunder. Etter gjennomgått sykdom får man livslang immunitet.
Røde hunder er vanligvis en ufarlig sykdom. Men hvis en gravid kvinne får røde hunder i løpet av de første 4-5 månedene i svangerskapet, er det meget stor risiko for fosterskade.
Hvis du ikke er plaget av de andre tingen så går det nok bra.. Men er du tivl gå til legen.
Tidl. bruker
18-06-2005, 20:29
gikk på legevakten jeg, ble livredd. trodde jeg måtte ta abort. legen nesten lo av meg da jeg sa jeg trodde det var røde hunder. Han mente det var allergi for noe e hadde spist. Men hva kan det være? Er jo så kvalm og får nesten ikke i meg noen. men spiste noe reker i går, så han mente det var det. har aldri reagert på det før....takk for svar solstråle:)
Solstråle.
18-06-2005, 20:37
Hei du. Bra du fikk skjekke det.
Var ikke meningen å skremme deg el gjøre det livredd.
Kroppen kan reagere forskjellig på ting når enn er gravid.
Så det kan jo være rekene som har gjorte. Hvis du trur det så ville jeg ikke ha spist flere reker i svangerskapet.
Håper formen blir bedre snart.
Tidl. bruker
19-06-2005, 21:21
legen sa d var allergi og jeg fikk allergi tabletter, men det er verre i dag. ringte legevakten, som sa jeg burde se d ann t i morgen. mamma sier jeg hadde røde hunder i 84. kan det være det jeg har nå da`
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.