PDA

Vis full versjon : Kosttilskudd?

Lillian
12-08-2002, 03:22
Tar dere tran, vitaminer eller annet kosttilskudd under svangerskapet?

Jeg tok folat de første månedene, men det hadde visst ingen hensikt etter uke 12. Jeg tar også jern siden jernlagrene var litt lave. Jordmor anbefalte dessuten tilskudd av Omega 3. Hva gjør dere?

Tidl. bruker
12-08-2002, 03:27
.....

MøreMia
12-08-2002, 13:49
Tar B-vitaminer da jeg en stund her så ut til å bli fullstendig hårløs :eek: (hjalp forøvrig veldig, frisøren min anbefaler at jeg fortsetter også etter fødselen da mange mister hår også mens de ammer...)

Ellers tar jeg Omega 3-kapsler, to pr. dag. Starta seff også svangerskapet med Folat!

Helle
12-08-2002, 15:14
Heisann!

Jeg tar folat og tran hver dag. Ellers tar jeg ikke noe ekstra. Men,
det er mulig jeg begynner med multivitaminer etter hvert...

Legen jeg har prata med, sa at jeg godt kunne ta folat hele
svangerskapet...
:???:

Ellers, så tar jeg ekstra fiber til hvert måltid. Fibertabeletter er
veldig greie, så slipper jeg treg mage
:blush:

Nå skal jeg på kontroll om et par uker, så får jeg se da om jeg må ta noe ekstra...

:vink: Klem

mon
12-08-2002, 15:39
Jeg går til en soneterapaut/akupunktur og han er også spesialist innen naturmedisin og mineraler. Han skrev opp en laaang liste over tilskudd jeg burde ta. Selv synes jeg at lista bli litt for lang, har litt aversjon mot for mange tabeletter. Følgende skrev han opp:

Multivitamim
Folat
Omega3
Olivenbladekstrakt (dette for å styrke immunforsvaret og for å bekjempe sopp som gravide har lett for å få)
Krom
Zink
Mega B-stress (for å redusere stress-nivået, B-vitamin)
E-vitamin

mon

Cazandra
12-08-2002, 22:21
Hei hei!

Jeg tar:
* Folsyre
* Trankapsler
* Omega 3

Idamor
12-08-2002, 23:36
Her var det masse gode råd!! Selv har jeg lagt mest vekt på folat og jern den første tiden og tror også jeg får i meg en del forskjellige vitaminer ved å spise variert.Llegen min anbefalte ikke noe spesielt bortsett fra å spise matvarer med jern og folat og ellers variert kosthold for å få i meg proteiner og vitaminer

:findag:

Beate
13-08-2002, 03:48
Omega-3
Multivitaminer/mineraler
Ekstra b-vitaminer
Sink og
Folat :)

MetalMamma
13-08-2002, 04:32
Hei :vink:

Jeg gikk på helsekostbutikk da jeg var 3 uker på vei, og fikk anbefalt Spektro Multivitamin, som jeg har tatt siden da.
Først den typen UTEN jern, fram til jeg fikk konstatert jernmangel på kontroll, da skiftet jeg til den som inneholder jern.
Damen på helsekosten sa også at de har en egen multivitamin MED folat, utviklet spesielt for gravide, men ettersom jeg allerede hadde kjøpt folat på apoteket spurte jeg ikke mer om denne.
Jeg sluttet med folat etter 3 1/2 mnd.

MetalMamma, 25 & Første-Knøtt :baby: 34+3

Marielle
13-08-2002, 19:49
Da jeg ble gravid var jeg helt sikker på at jeg burde ta både det ene og det andre tilskuddet, spesielt siden jeg ikke spiser kjøtt eller drikker melk. Men legen min har faktisk frarådet meg å ta tilskudd - annet enn folsyre selvfølgelig. Og det kan hende at jeg må begynne med jerntilskudd etter neste kontroll. Ikke en gang tran eller omega 3 ble jeg anbefalt.

Hun begrunnet sitt råd med at de fleste gravide ikke har behov for spesielle tilskudd, men at mange tror de må ta ekstra tilskudd, blant annet pga all reklamen vi møter rundt oss. Legen min mente også at gravide som brukte tilskudd, blir mindre påpasselige med kostholdet sitt, siden de tror at vitamin/mineral-behovet blir dekket gjennom tabletter.

Derfor har jeg heller ikke tatt andre tilskudd enn folsyre. Men jeg har nok prøvd å anstrenge meg litt mer for å få i meg det jeg trenger gjennom maten. Har lest en del litteratur om hva kroppen trenger under et svangerskap og i hvilke matvarer jeg finner det kroppen min skal ha.

Ulike måter å gjøre det på, men vi får forhåpentligvis friske barn alle sammen!

Marielle og Lykkeliten 17+6

Lillian
14-08-2002, 20:42
Takker for mange fine svar! :)

Siden jeg ikke stoler helt på at jeg spiser variert nok så det dekker alle vitaminbehovene, satser jeg på litt tilskudd av diverse godsaker. Min helsekostbutikkansatte lillesøster kunne anbefale følgende kosttilskudd til gravide:

:) Bringebærblader (styrker livmoren)
:) Mulitivitaminer uten jern (jeg tar jern ved siden av)
:) Omega 3 og 6

Så det skal jeg ta. Så får vi se da, om barna våre blir så kloke og smarte som forskningsresultetene tilsier at barn blir av omega 3.. ;)

Iset
16-08-2002, 05:29
merkelig hvor forskjellige leger er:) min lege anbefaler ALLE gravide å ta multivitaminer. grunnen er at fosteret krever mye av morens næringsinntak, og dermed trenger gravide mer næring enn andre. ellers blir moren veldig trett og tappet. før het det at hvert svangerskap krevde en tann, nettopp fordi fosteret krever så masse.

jeg anbefaler alltid spektro eller andre gode multi til både gravide og andre. husk å ikke kjøpe billigmerker når det gjelder vitaminer, for de blir fort dyre ved at de rett og slett tisses ut igjen, fordi kroppen ikke tar dem opp.
dette sjekkes best ved å se på E vitaminet:

naturlig: D-alpha-tokoferol
Syntetisk: DL-alpha-tokoferol

dersom E vitaminet er syntetisk, er som regel de andre det også, og produktet gjør seg best i bosset!!!!

MetalMama: multivitaminer inneholder alltid Folat:) uansett type.

Jeg er ikke gravid, men tar alltid 2 stk Spektro hver morgen (+ 2 stk krom for å dempe søthunger) og kommer til å fortsette med spektroen når jeg blir gravid, da får jeg også dekket folat-behovet, da spektro inneholder 200 mcg pr tablett.

klem fra Iset, helsekost faghandler.

Tidl. bruker
18-08-2002, 16:20
Multivitaminer/mineraler
Folat
Tran skal jeg begynne med når jeg blir mindre kvalm!! ;)

Amasone
24-08-2002, 04:00
Jeg tar kunn triomega. Legen min anbefalte ikke å ta kosttilskudd så lenge jeg ikke kastet opp mye eller spiste mye ensidig kost

Amity
28-08-2002, 22:19
Hei... svarer selvom innlegget er gammelt jeg...

Jeg tok Folsyre til og begynne med da jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg planla ikke graviditeten, så derfor begynte jeg ikke før.
MEN, så ble jeg kvalm og begynte å kaste opp, spiste ikke på mye på 2 uker og mesteparten kom opp igjen. Jeg var dårlig lenge og fikk ikke tatt folsyre så mye.

Per idag tar jeg:

Ester-c (c-vit.)
Bio-Balance (multi vit. med bla. folsyre)
omega3 kapsler ( jeg klarer ikke drikke tran!)

Og i tillegg Magnesium mot kynnere.

Tar vitaminene i forbindelse med mat, ettersom jeg har hørt det er lurt.

Klem Amity (termin 7. nov)

Tidl. bruker
31-08-2002, 00:09
Jeg tar Møllers dobbel med omega 3 og sanasol!:)

Klemz