PDA

Vis full versjon : Oppskrift på rabarbrapai/-kake???

Lillenin
23-06-2005, 15:22
Har plukket inn masse rabarbra og prøvd ut noen oppskrifter med vekslende hell. Saft, gele og rabarbragrøt blir veldig godt, men kakene jeg har prøvd meg på har ikke vært suksess...(og jeg kan vanligvis bake kaker, så det er ikke det). Noen som har en god oppskrift?

P@paya
23-06-2005, 15:41
Har plukket inn masse rabarbra og prøvd ut noen oppskrifter med vekslende hell. Saft, gele og rabarbragrøt blir veldig godt, men kakene jeg har prøvd meg på har ikke vært suksess...(og jeg kan vanligvis bake kaker, så det er ikke det). Noen som har en god oppskrift?

Hei! Send PM til Dorris, hun lager verdens beste rabarbrapai! Ellers; jeg sender PM og ber henne legge den ut her, for jeg har den vist ikke jeg heller, og nå skal det bakes!!

Thyresse
23-06-2005, 16:27
Dette gleder jeg meg til. Rabarbrapai er jo så nydelig :sikle:

P@paya
23-06-2005, 16:42
Tror ikke Dorris kommer på før eventuelt seint i kveld, men her er oppskriften sånn helt vagt dersom det haster; lag vanlig søt paibunn, ha i en god slump vaniljesaus i bunnen, deretter ha over oppskjert rabarbra, og til slutt strør du litt sukker over. Lag sånn vanlig "pai-strimler" over.. Dette ble vel verdens dårligste forklaring :rødme:

Lillenin
23-06-2005, 18:49
Neida, god forklaring, men det er sikkert lurt med litt mer eksakt mengdemål ;)
Vi venter i spenning på Dorris!

solregn
23-06-2005, 19:10
Venter også i spenning!
Har fått en haug rabarbra av sjefen min, og har litt lyst på noe annet enn den suppa jeg alltid lager...

Dorris
23-06-2005, 22:00
Heisann her er jeg, og her er min "berømte" rabarbrapai :Plystre: :

Paideig: 125 g farin
250 g smør
375 g hvetemel
1 eggeplomme
1 egg

1. Bland smør og farin sammen
2. Så tilsett eggeplommen, egg og hvetemel. Det hele arbeides forsiktig sammen.

Sett gjerne deigen kaldt ei liten stund etterpå.

1 Pose vaniljesaus kokes opp med halvparten av melka som står på pakken.

Hakk rabarbran i små biter, en velger egentig hor mye/ lite en selv vil ha.

Trykk 2/3 av deigen utover i en rund kakebunn- ca. 22 cm( går med 24 også)
deigen må gå litt oppover kantene.
Hell oppi avkjølt vaniljekremen(sausen)- fordel over bunnen.
Ha over rabarbran+ dryss sukker over rabarbran.
Lag strimler av resten av deigen, og lag rute-mønster over.
Stekes 175 C i ca 45-50 min.

Håper det vil smake. Server den varm med vaniljeis til- nydelig:nam:
Her i huset er den suksess- alle liker den+ alle gjester.
Skal lage masse å ha i fryseren til babisen kommer, da blir det vel mye kaffebesøk.

Dorris
23-06-2005, 22:02
På høsten pleier jeg å lage samme kaka, men da bruker jeg epler istedet for rabarbra- godt dette også! :snill:

P@paya
23-06-2005, 22:12
:sikle: Det blir baking på meg før jobb i morgen søss! Tror jaggu meg jeg skal lage en 2-3 i slenge, har en haug rabarbra likevel. Lovte min kjære pai til i morgen kveld også, syns han har vært flink; svidd av 12500 på kortet mitt på Ikea... nesten tomt gitt! Hørte han og din J slet bra med å få med alt ja :snill: Hadde jeg ikke jobbet til klokken 22 i morgen også skulle dere fått komme på pai også gitt:) Men vi skal kose oss til LOST reprisen; har ikke sett dem enda!

Dorris
23-06-2005, 23:05
:sikle: Det blir baking på meg før jobb i morgen søss! Tror jaggu meg jeg skal lage en 2-3 i slenge, har en haug rabarbra likevel. Lovte min kjære pai til i morgen kveld også, syns han har vært flink; svidd av 12500 på kortet mitt på Ikea... nesten tomt gitt! Hørte han og din J slet bra med å få med alt ja :snill: Hadde jeg ikke jobbet til klokken 22 i morgen også skulle dere fått komme på pai også gitt:) Men vi skal kose oss til LOST reprisen; har ikke sett dem enda!

Tror nok jeg må bake et par paier å legge i frys i morgen jeg også:nam: .
Ja, de sleit godt disse gutta i dag tror jeg. Bli litt av et arbeid å sette sammen alt.....
Var jo med på Ikea vi også, klarte selvfølgelig å svi av litt penger jeg også....
Ble stellebord da, kjempefint :snill: