PDA

Vis full versjon : dag 49

Tidl. bruker
12-12-2002, 01:10
Hei alle sammen!
Maser litt i dag jeg, men jeg fant noe som var så fint:

Utviklingen fra frø til fullbåret menneske begynner straks sædcellen trenger inn i og forenes med egget. Myriader av celler organiserer seg selv til å bli en menneskekropp, og tidsskjemaet for utviklingen er helt nøyaktig og likt fra embryo til embryo. På dag ni kan vi se grunnlaget for hjernen og nervesystemet, på dag 25 vil hjertet slå, ved dag 37 kan vi se nesens profil.

Dag 49 har en helt spesiell betydning. Nå er embryoet sju uker gammelt, og betraktes som komplett. Nå bærer du på en miniutgave av et menneske. Alle organer og strukturer er på plass – tannanlegg til 20 små melketenner i gommene, smaks1øker på tungen, kimen til kjønnsorganer. Munnen har lepper, på fingrene kan man se små fingeravtrykk, ørene tar form etter mønsteret i familien.

Etter dag 49 kan ikke kroppens utvikling lenger tidfestet på dagen. Den vil være individuell og telles i uker. Nå kalles ikke livet inne i deg lenger et embryo, men et foster.

Var ikke det fint??? Jeg er på dag 49 i dag jeg :D

Eternal
12-12-2002, 01:27
Alltid morsomt å lese om utviklingen til den lille i magen.
Hadde bare tiden gått litt raskere. Enda over to uker til min blir et foster.......

Klem Eternal 4+5:)

karo
12-12-2002, 11:35
En bra link hvor det står mer om fosterets utvikling uke for uke og dag for dag (også med bilder): www.netbaby.dk/artikler/uger.

karo
12-12-2002, 11:38
Jeg klarte selvfølgelig ikke å få skrevet riktig adresse i forrige innlegg. Jeg prøver igjen: www.netbaby.dk/artikler/uger/uger.asp

:findag: