PDA

Vis full versjon : Har du lavt stoffskifte?

Nuppa
12-12-2002, 02:19
Da må du huske å ta stoffskifteprøver ofte under svangerskapet. Opplyser om dette, da legene er alt for sløve om innformasjon om denne sykdommen.
Under et svangerskap kan stoffskifte variere MYE, og da er det viktig med riktig oppfølging og dosering med Thyroxin!!
Selv har jeg nettopp måtte høyne dosen, fordi det var blitt lavere.

Vil du vite mer om lavt stoffskifte, så kan du gå inn på: www.stoffskifte.org, der du kan få nyttig informasjon om sykdommen, og linker til andre nettsider som tar opp samme tema. Du kan også bli medlem, der du mottar medlemsbladet "THYRA" fire ganger i året.

Skjekk om det er et lokallag i nærheten der du bor, og bli med på møter!
Der møter du "likemenn", altså folk som har samme sykdom. Der utveksler det erfaringer osv. over en kopp kaffe/ te, med noe å bite i attåt.
Kjempekoselig!:kidoki:

Klemz fra Nuppa 18+0. Styremedlem i Fosen lokallag.

Solsikke
12-12-2002, 02:44
Jeg spurte legen min om han kunne ta en stoffskifteprøve på meg, men det ville han ikke....
Han sa at det ikke var noen vist å ta slike prøver under svangerskapet, fordi verdiene ofte kunne vise "feil" resultat.

Stemmer ikke dette?
Grunnen til at jeg ville ta stoffskifteprøve er fordi det er så mange i slekten min som har lavt stoffskifte, og moren min insisterte.

Men.... jeg fikk altså ikke tatt denne prøven :???:

Tidl. bruker
12-12-2002, 09:51
Jeg har lavt stoffskifte!
Jeg hadde i forkant av graviditeten lest en del om farene med å ha for lavt stoffskifte under svangerskapet (hjerneskader hos foster og spontanaborter mm.).

Da jeg omsider ble gravid løp jeg til legen like etter jeg hadde testet to blå.
Hun mente det ikke var noen grunn til bekymring. Stoffskifte pleide ikke endre seg før en var ca. 2-3 mnd på vei, sa hun.
Så jeg fortalte henne hva jeg hadde lest, og hun kunne ikke annet enn å bekrefte at det stemte. Men mente faren selvfølgelig var størst ved ubehandlet lavt stoffskifte.
Heldigvis fikk jeg sutret meg til stoffskifteprøver allikevel da jeg var der.
Det viste seg nemlig at allerede da jeg var i begynnelsen av uke 5, så hadde stoffskifte mitt forverret seg dramatisk. Jeg måtte doble dosen med en gang!

Det ble mye styr i etterkant av denne blodprøven, for ingen kunne gi meg noe godt svar på evt. fare for hjerneskade. De bekreftet bare at det var en mulighet for det.
Ett svar jeg IKKE var fornøyd med!
Etter mye masing fikk jeg snakket med en endokrinolog som igjen hadde diskutert saken med overlegen på fertilitetsavd.
Da fikk jeg bekreftet at det ikke var noen fare med meg siden dette hadde blitt oppdaget på et så tidlig stadium!
Heldigvis!:D

Nå går jeg å tar nye stoffskifteprøver hver 6. uke gjennom svangerskapet. Det har vært ganske stabilt etter jeg doblet dosen, men jeg er klar over at det kan svinge ganske kjapt.

Til Solsikke: Få legen din til å ta en stoffskifteprøve av deg!
Det skulle bare mangle at han ikke gjorde det, evt. for å utelukke muligheten!

Til Nuppa: Bra du minner folk på dette!!! :)
Man må følge med selv, og ikke regne med at legen husker på det!!! Dessverre.... :uff:

Dana
12-12-2002, 13:55
Jeg fik stofskifteproblemer under sidste svangerskap. Det var alt for højt og blev ikke opdaget før efter fødslen, hvor jeg tapte meg alt for fort, ualmindelig trøtt og sliten, og fik ukontrollerbare rystelser. Stofskiftet gik fra å være højt til lavt. Typisk Post partem-stofskifteforstyrrelser.
Denne gang blir jeg fulgt opp med jevnlige blodprøver og stoftskiftet er allerede begyndt at flytte oppver (er nå 18+3). Suk :uff:

Ingen leger, endokrinologer eller andre har fortalt, at hjerneskade er en risiko :sint:
Jeg tror jeg må inn å sjekke den hjemmeside, jeg.

Dana
12-12-2002, 13:56
Er det ret adresse??? Jeg får bare feilmelding!

Nuppa
12-12-2002, 15:13
Hei igjen jenter.

Her er den rette adressen: www.stoffskifte.org

Jeg hadde med et puntum bak den forrige adressen som ikke skal være der.:p

For all del Solsikke, jeg er fullstendig enig med Pearl! Leger har som oftes alt for lite peiling om denne sykdommen.
Prøv å høre med en annen lege, om hva han/hun mener.
Vi må for det meste stå på selv, noe som kan være vanskelig for mange med denne sykdommen, da de sliter med dårlig motivasjon til tider.

Dana: Så flott at du får full oppfølging!! :klapp:

Det gjør jeg også, men måtte spørre om det selv!

Klemz fra Nuppa 18+1.

Carina
12-12-2002, 22:35
Legen min ordnet en stoffskifte-prøve til meg da jeg var på første svangerskapskontroll i går. Jeg er spent på hva resultatet blir, får det vel når jeg skal tilbake i januar. :uff:

Gleder meg også til å endelig få vite hvilken blodtype jeg er.

Cassy
13-12-2002, 02:06
Jeg har stått på medisiner for lavt stoffskifte i et par-tre år nå. Da jeg gikk gravid forrige gang tok jeg stoffskifteprøver hver måned. Det gjøres også denne gangen. Jeg hadde en missed abortion i uke 13 første gangen jeg var gravid, så det er betryggende å bli godt fulgt opp. Takk for linken. Visste ikke at det eksisterte en forening en gang.

Ann
18-12-2002, 12:55
Jeg har også fått konstatert lavt stoffskifte. Det ble egentlig oppdaget litt tilfeldig. Stoffskiftet mitt var lavt før jeg ble gravid. Resultatet på prøvene kom imidlertidig ikke før en god stund etter at jeg var blitt gravid. jeg måtte da inn til nye prøver og tiden gikk jo enda mer før jeg nå endelig fikk startet på thyroxin , da var jeg 6+2. Er dette tidlig nok, ble litt stressa av dette med hjerneskade.Har ikke hørt om det før.