PDA

Vis full versjon : Tar dere svangerskapskurs?

Marielle
22-08-2002, 16:53
Vi har meldt oss på fødselsforberedende kurs på Aker sykehus. Jeg vet ikke i detalj hva kurset inneholder, men det handler mest om nettopp fødselen. Så lurer jeg på om vi i tillegg burde finne oss et svangerskapskurs, som kanskje dekker et større spekter, som f.eks. stell av spedbarn, forholdet etterpå, barneoppdragelse og andre ting.

Har dere andre gått på kurs eller har planer om å gå på kurs? Tar dere andre kurs enn rene fødselsforberedende kurs?

LeiaOrgana
22-08-2002, 17:00
Jeg har veldig lyst å gå på kurs, men jeg vet ikke hvor jeg skal melde meg på/ hvem jeg skal kontakte. Når er det vanlig å melde seg på slike kurs? Skal til legen i morgen, så jeg tenkte jeg skulle høre der.

Hva er forresten forskjellen på fødselsforberedende og svangerskapskurs? Hva gjør man på de forskjellige kursene?

Marielle
22-08-2002, 17:10
Jeg er heller ikke sikker på hva de ulike kursene inneholder, men det ligger vel i navnet at fødselsforberedende kurs først og fremst handler om ødselen, mens svangerskapskurs ofte tar opp flere tema knyttet til det å få barn, hva som skjer i graviditeten, om samlivet, stell av barn etc.

Jeg skal føde på Aker sykehus, og der tilbyr de fødselsforberedende kurs. Det arrangeres 6-8 uker før termin, og koster 600 kr per par. Jeg meldte meg på da jeg var på ordinær UL, men man kan også ringe å melde seg på. Kanskje du kan sjekke om ditt sykehus tilbyr slike kurs?

Vet også at en del helsesøstre/jordmødre i kommunene arrangerer kurs på helsestasjonen for blivende foreldre. Tenkte jeg skulle sjekke om de har slike kurs i min kommune, Asker.

Har hørt at det er lurt å være tidlig ute med å melde seg på, siden en del slike kurs kan være populære.

Ja, det var iallefall svar på noe av det du lurte på.

selda
22-08-2002, 18:17
I mitt første svangerskap gikk jeg på svangerskapskurs. Det var jordmoren på den lokale helsestasjonen som hadde kurset. Det handlet mest om forberedelse til fødsel , hva vi skulle gjøre og hvor vi skulle ringe når fødselen var i gang,fødestillinger og hva slags smertestillende en kan få under fødsel. Vi hadde et besøk på fødeavdelingen ,det syntes jeg var veldig kjekt å ha med meg før fødselen. Vi tok også opp temaet amming og kikket noen videoer om fødsel. Etter at vi alle hadde født ,møttes vi en gang i månenden for å snakke litt og utveksle erfaring (det første året.) Jeg syntes det var kjekkt og sosialt å møte andre med jevngamle barn.Det er nok sikkert mange ulike kurs rundt omkring i landet. Jeg synes det var veldig kjekkt å ha vært med på det.

selda 18+2

linea
23-08-2002, 15:16
Hjelp!

Jeg trodde fødselsforberedende kurs og svangerskapskurs var det samme jeg:???:

Noen venner av oss tok "Foreldre-forberedende" kurs og Førstehjelpskurs, det hørtes jo også fornuftig ut, samtidig som jeg ikke tror jeg orker så altfor mange kurser.

Men har nå meldt meg på kurs på Aker jeg også, 6-8 uker før fødselen, og det skal sambo også være med på:)

Klem, Linea (18+5)

Eirill
23-08-2002, 15:29
På vår helsestasjon samles de med termin i samme måned til samtaler med jordmor. Tema er bl.a fødsel, amming og spebarnstid, og magedamene legger mye opp til hva som skal diskuteres.

Jeg synes det er en kjempegrei ordning, og de samme damene havner i samme barselsgruppe etter fødselen.