Vis full versjon : Skal jeg si opp eller søke om permisjon?
Jeg er ansatt på prosjekt der jeg jobber nå, innleid fra konsulentselskap hvor jeg heller ikke er fast ansatt (bare i forbindelse med dette prosjektet). Kontrakten min varer ut juni, og jeg går ut i permisjon 4. april. Jeg har ikke tenkt til å fortsette å jobbe som jeg gjør nå etter permisjonen, jeg vil ha fast ansettelse enten der jeg er nå (ikke hos de som betaler lønna mi) eller et annet sted.
Skal jeg si opp kontrakten min med konsulentselskapet eller søke om permisjon da?
Jeg vet at jeg må få fødselspengene direkte fra trygdekontoret i permisjonstiden. Må de ha noe fra konsulentselskapet? Papirer, bekreftelse på at jeg har fått lønn...?
Hilsen I am
Bluelady
12-12-2002, 18:09
Hvis jeg var deg ville jeg søkt om permisjon og ikke sagt opp. Vet ikke om det egentlig har noen betydning rent økonomisk når du alikevel ikke skal tilbake men selv om du ikke er fast ansatt har du krav på fødselspermisjon og jeg mener det er bedre å eventuelt si opp etter permisjonen enn nå.
Trygdekontoret kommer til å sende et skjema som din arbeidsgiver (den som utbetaler lønna di) skal fylle ut i forbindelse med at du søker om fødselspenger. Der skal de føre inn hvor mye du tjener, men utover dette trenger ikke trygdekontoret noe.
Lykke til
Søk permisjon! For all del ikke si opp!'!!!!
Jeg ville også ha ventet med å si opp til på slutten av permisjonstiden (husk tre måneder før du skal komme tilbake!).
Det kan jo være at jobben din betaler tilleggsgoder, f. eks. mellomlegget mellom lønnen din og 6G (hvis du tjener mer enn det), mer feriepenger enn de usle 15 ukene fra trygdekontoret mm.
forundret
13-12-2002, 02:57
Vet ikke om det har noe å si, men mener at det er en forskjell om du skulle bli sykemeldt umiddelbart etter permisjonen.
Får jo selvsagt ikke håpe det, men antar at du da står sterkere hvis du har en arbeidsgiver den ene dagen, enn om du evt må på aetat og bli sykemeldt derfra. Sånn lønnsmessig, men også når det gjelder andre tiltak.
Har vært borti lignende saker, men er ikke hundre prosent sikker her.
Ville bedt pent om permisjon, jeg!
stein.antonsen@c2i.n
13-12-2002, 04:52
Ikke si opp. Permisjon er tingen
Ang. permisjon/si opp så er det sannsynligvis best å bare be om permisjon, økonomisk. (Du får de samme pengene under permisjon, men hvis du blir syk rett etter permisjon, så forlorer du penger dersom du har sagt opp jobben).
Oppsigelsestiden løper ikke i permisjonstiden (sjekket på trygdekontorets internettside). Dersom man sier opp jobben under permisjon, kan man med andre ord være nødt til å komme tilbake å jobbe så lenge oppsigelsestiden er etter permisjon. ( Hvis du ikke sier opp, uten bare ber om permisjon, å etterpå finner ut at du skal si opp i alle fall, så kan konsulentfirmaen be deg jobbe de siste 2 mnd du har igjen av kontrakten.)
De fleste arbeidsgivere pleier å være greie, sånn at man slipper å komme tilbake å jobbe oppsigelsestiden dersom man sier opp under permisjon. Men dette er ikke noe man har krav på, uten noe man må komme overens med arbeidsgiveren om.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.