PDA

Vis full versjon : Fri fra jobb til legekontoret?

paddy
12-12-2002, 21:43
Skal til første svangerskapskontroll etter jul. Både gleder og gruer meg litt. Kommer nok til kile i magen da ja :) Pga. juleferie på legekontoret og tilpasning etter turnusen min fikk jeg ikke time før 9. januar. Er da 8+5. Men så har det seg sånn, at samboeren min har lyst til å være med på kontrollen hos legen. Men den dagen jeg har time, kan han ikke være med pga. kurs på jobben. Tenkte dermed å flytte timen til en dag i uken før, men da må jeg ta fri fra jobben en time eller to, da jeg jobber hele uken. Jobber 100% i helsevesenet, og da blir det er jo ikke akkurat stort utvalg av fridager. Spurte lederen på jobben i dag om jeg hadde rett på fri i forbindelse med legetime. Da fikk jeg til svar at jeg måtte legge timen til en fridag eller før jeg skal på en kveldsvakt. Det vil si at jeg må dra til legen uten samboren min, eller utsette timen en hel uke til. Har ikke lyst til noen av delene :( Noen som vet hvordan rettighetene er her? Hadde vært fint med noen synspunkter. Høres så rart ut at man ikke har krav på fri for å dra til legen, når man jobber 100%.

P a d d y 4 + 5

Bluelady
13-12-2002, 00:21
Det må vel sies å være innen rimelihetens grenser at du tilpasser deg her synes jeg da. Du har fullt mulighet til å ta en time i fritiden din. Det er ikke rimelig at din arbeidsgiver skal være snill for at mannen din skal få være med til legen. I hvert fall ikke så tidlig. Så lenge det ikke er noe medisinsk som tilsier at du ikke kan vente en uke til, eller gå uten din samboer synes jeg faktisk ikke dette er et urimlig krav fra din arbeidsgiver.

I am
13-12-2002, 10:31
Jeg mener å ha hørt, og min jordmor har også sagt, at vi har krav på fri for å gå til både lege og jordmor i forbindelse med svangerskapet. Vi har imidlertid ikke krav på lønn i de timene vi er borte, selv om mange arbeidsgivere betaler det. :)

Klem

paddy
13-12-2002, 21:26
Tusen takk for mange svar på spørsmålet mitt :) Er greit med andres synspunkter. Er helt enig i at man ikke skal utnytte systemet med å legge legetimer bevisst til arbeidstiden. Har heller aldri gjort det. Men jeg syns systemet virker litt vel firkantet når de ikke kan "se gjennom fingrene innimellom". Er jo egentlig som Bærta sa over, at dersom jeg har fri en ukedag, så er det jo fordi jeg jobber helga i tilhørende uke. Fridagen blir faktisk "helga" mi. Men selvfølgelig er det best for alle parter om man kan legge legetimer utenom arbeidstid. Har ikke vanskeligheter med å skjønne det :)
Uansett så har det odnet seg nå. Pratet med legekontoret i dag og har fått time en dag hvor både jeg og mannen min kan dra utenom arbeidtiden. Er kjempe glad for at mannen min skal være med på første kontroll. Dette er jo tross alt utrolig spesielt for oss begge to :)

klem og kos :vink:

Tidl. bruker
14-12-2002, 00:10
Hm har aldri tenkt på det jeg!! Akkurat nå jobber jeg bare 50%. Jeg har prøvd å få de fleste timene mine til de dagene jeg ikke jobber. Men noen går ikke det, og da har jeg dratt fra jobb. Ingen har sagt noe om at jeg må trekke fra det!! Og jeg har fått fulle lønna mi jeg...syns arbeidsgiveren din er litt vel sær da altså....

Bare si til han at det er vanskelig å få time, så du må reise da mannen din kan. Men akkurat det med mannen din trenger du jo ikke si....

Villblomst 26+6