Vis full versjon : Spørsmål om migrene...
HVor i hodet ligger smerten? hvordan kommer den, altså hva utløser smerten, og hvor lenge varer den?
Det var et åpent spørsmål det Ceni........
Migrene er veldig forskjellig fra person til person. Min migrene dunker (pulsen min) rett over venstre øye, føles ut som om øye skal "poppe" ut. Hvis jeg får et skikkelig anfall vil den minste lyd få meg til å kaste opp. Før anfallet har jeg bl.a. synsforstyrrelser (hvite, store prikker) og jeg får veldig lyst på usunn mat.
Selv har jeg forsøkt å finne ut hvorfor jeg får migrene i snart ti år. Utrolig mye forskellig som kan utløse det. Det vanligste er nok stress, lite søvn eller for lite væske. Men mange får det av sjokolade, rødvin, oster osv. Mine anfall tror jeg kommer pga vind/trekk/aircondition og/eller sol.
Hadde mye migrene i forrige svangerskap, og regner med at det blir noen denne gangen også! Dårlig gjort, for de sier at ofte blir anfallene helt borte ved en graviditet.....:vetikke:
PS: Hadde glemt spørsmålet; hvor lenge varer den. Dette er også veldig individuelt. Før jeg ble gravid hadde jeg vanligvis anfall i tre-fire timer. Kastet opp flere ganger (til det var tomt) og sovnet da helt utmattet. Kroppen var utslitt i flere dager etterpå og jeg hadde vanligvis en vanlig hodepine i ca. en uke etter anfallet. Etter at jeg var gravid første gangen har anfallene endret seg. Nå er de lettere, men varer mye lenger. Har ikke så grusomt vondt i hodet og kaster sjelden opp, men anfallene varer nå i en uke eller noe lenger. Jeg har i disse anfallene tatt Dispril, noe som gjør at jeg fungerer ganske normalt. Paracet e.l. hjelper meg ingenting ved migrene.
Hvor i hodet ligger smerten?
Vanligvis i tinningene og over øyene. Lenge siden sist, så jeg husker ikke helt spesifikt.
Hvordan kommer den, altså hva utløser smerten?
Avogtil kommer den med en aura; dvs. flimring. Men det er ikke alltid. Merker det ved at synet blir først veldig følsomt og skarpt. Hvis det kommer aura, forverres naturligvis dette synet. Hvis ikke, blir det følsomt til jeg blir kvalm.
Utløsende faktor kan være så mangt; parfyme og andre sterke lukter, for lite søvn, for mye søvn, for lite væske, stress, etc..
Hvor lenge varer den?
Da jeg kunne ta migrenemedisin, var det ikke nødvendigvis lenge den varte. Den pleide å forhindre smerte etter at auraen var ferdig (som oftes en halvtime). Da ble jeg bare litt svimete og rørete istedenfor å ha det vondt.
Hvis jeg var for sen med å ta tabletten, kunne dette vare resten av dagen, til jeg la meg for kvelden, da gjerne med en smertestillende tablett for å slappe av.
Som du kanskje ser så varierer migrene fra person til person. Noen har migrene med aura (forvarsel) andre uten. Noen er litt dårlige, andre igjen ligger å spyr konstant.
Hvor i hodet ligger smerten?
Bak høyre øye, en gang i skuddåret kommer det bak venstre. Smerten går fra øyet og havveis bai i hodet. Halvsidig hodepine er klassisk for migrene. Men litt ut i anfallet kan hodepinen spre seg over hele hodet.
Hvordan kommer den, altså hva utløser smerten?
Hos meg kommer den plutselig. Jeg får ingen forvarsler. Men jeg vet en rekke ting som utløser migrenen og det kan være: Sterke lukter (spesiellt parfymer som eldre damer bruker), forskjellig mat sorter, stress, varme/sol, lite inntak av mat/væske.
Hvor lenge varer den?
3 døgn, kan nesten stille klokka etter den. Dette gjelder selvsagt når jeg ikke tar noe for den (eller preparatet ikke virker).
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.