PDA

Vis full versjon : Er det meningen man skal få melk allerede nå???

Stinemor
22-08-2002, 18:17
I alle fall råmelk, eller...??

Jeg har ikke fått en dråpe av hverken det ene eller andre jeg, og begynner å bekymre meg for at jeg ikke skal få noe.
Hadde besøk av min svigerinne i går som ammer sin lille baby, og hun sa:

"Ja, du har vel fått melk du også nå!?"

"Ehhhh, nei... men det behøver man vel ikke å få før etter fødselen... trodde jeg" svarte jeg usikkert.

"Man får vel melk før den tid" sa hun. "Jeg fikk melk da jeg var 18 uker på vei jeg"

Så nå ble jeg ærlig talt bekymra!! Når skal råmelka komme?? Jeg har jo alltid sett for meg at jeg skal amme babyen når den kommer. Så små og elendige pupper har jeg da vel ikke??

Help me anyone???

Stinemor

Karius
22-08-2002, 19:16
Den kommer nok når ungen får stimulert puppen med litt suging tenker jeg;)
hos meg har råmelka lekket ut i lang tid allerede, men den kom tidlig sist også.
Tror ikke det med råmelk i svangerskapet har noen betydning for om det kommer melk etterpå eller ikke...vet ikke jeg....
Ikke uroe deg allt nå da vennen:)
Det går nok så bra når bebisen har kommet og dere får prøve i fred og ro.

:findag:

MayaM
22-08-2002, 19:18
Tror du kan ta det helt med ro.

Jeg lurte også på dette for litt siden, og da sa flere av mine veninner at den trengte ikke komme før fødsel i det hele tatt den. Jeg slo meg til ro med det.

Nå må det sies at den kom hos meg i uke 28/29, men bare slik at det kommer noen dråper når man klemmer litt hard.

Og ikke like lett å få ut en dråpe fra begge puppa, så nå er det lurer jeg litt på om den ene puppen fungere litt dårligere en den andre.
Men jeg har bare bestemt meg at det ordner seg sikkert når jeg føder. Jeg kan ikke gå rundt og tro at alt er galt hele tiden heller!

Men nå havnet jeg litt bort på sidelinja her.

Som sagt så tror jeg du bare kan slappe av og så kommer det når det skal!

30+5/29+2 UL

Puncky
25-08-2002, 04:04
Jeg har også hatt melk en stund nå... Men det lekker ikke, jeg må klemme for at det skal komme noe...

Du kan ta det helt med ro, når bebisen blir født kommer melkeproduksjonen i gang :)

Lykke til!

Kos Puncky 34+2

K@trine
25-08-2002, 13:10
Jeg har heller ikke fått noe melk enda, så det er vel ikke noe fasitsvar på det, det er vel forskjellig fra person til person. Var på svangerskapskurs i går og da sa hun jordmora som hadde det kurset at det var mange som ikke fikk noe melk i det hele tatt før babyen var 3 døgn og da kom det i massevis!
Så jeg tror nok ikke det er noe å bekymre seg over:???:
Lykke til:cool:
Klemmer fra BigMama 33+4:D

ingrid
25-08-2002, 13:13
Selv om man får melk underveis i svangerskapet kan også melken stoppe opp før fødselen!!!. Det er ikke slik at hvis man får melk tidlig i svangerskapet er det en fordel. Og dessuten det lille som kommer underveis i svangerskapet er jo egentlig ikke noe mye melk, heller. Kan ikke si at det melkeproduksjonen som er kommet igang, da hadde det jo kommet mye mer. Det som setter igang den virkelige melkeproduksjonen er et hormon som frigjøres av suging på brystet, først og fremst av bebisen.
Men hadde man brukt bryst pumpe nå i uke 33, eller tidligere, ville nok poduksjonen satt igang. Så det mange gravide har i svangerskapet er "Lekking", det er det eneste, man må pumpe aktivt for å få en produksjon.
Dessuten : hvis man får melken først når bebisen suger, får den den første råmelken som heter "colostrum" og den er som fløte for dem, god og næringsrik.
Så jeg ville vært glad hvis melken lot vente på seg til etter babyen kommer for da får den fløtemelken, istedet for at den lekker ned på lakenet. Det er jo helt unødvendig. Vær glad du hvis melken venter til bebisen kommer.
LYkke til.

Karius
25-08-2002, 14:03
den råmelken du refererer til (colostrum) er den som lekker ut om for ex natten, men det dannes ny råmelk helt frem til fødselen;)
det er ikke slik at kroppen bare produserer litt av det og så hvis det skulle lekke ut så er det tomt:lol:
da hadde det vært mange babyer som ikke fikk råmelk men bare den morsmelken som kommer etter råmelken:p
Så til dere andre som også lekker, ikke vær redde for at babyen deres ikke får råmelk når den kommer;)

Bare ikke bekymre dere allrede nå om ammingen.. den går som regel greit og det er bare dumt å stresse med den.
Den tid den sorg sier et gammelt ordtak:bonk:

Når babyen kommer og den legges til brystet for å suge, så frigjøres et hormon som heter oxytosin og melken får strømme fritt frem fra melkekanalene til brystvorten og der får lille skatten i seg de edle dråpene:)
Hvis du ikke får denne "utdrivningsrefleksen" som oxytosin fremkaller, så skal dere vite at det finnes en nesespray som du kan få på resept av legen din som inneholder oxytosin som kan hjelpe deg å få igang utdrivningen.

:findag: