Vis full versjon : Moderne forskning viser!!!!
Ser stadig at denne type overskrift i avisene starter ulike diskusjoner. Og dessverre ser jeg at mange uten å reflektere videre over det, kaster seg på synspunkter forskerne presenterer via avisene. Jeg blir rett og slett overrasket at ikke flere er kritiske til forskningsresultater presentert av aviser.
Jeg har studert i såpass mange år og lest mange forskningsrapporter, og jeg vet at mange forskere leverer "populistiske" resultater som de vet oppdragsgivere og media kaster seg over. Dette for de til syvende og sist er det penger som styrer. I tillegg har jeg studert statistikk og vet at det er mange måter og "behandle" matrialet på for å få de reslutatene man ønsker.
Er du kritisk til utsagn av typen "moderne forskning viser" eller sluker du det rått fordi du stoler på forskere?
Tidl. bruker
09-07-2005, 15:51
Tror ikke på NOE "helseopplysende" stoff fra tabloidpressen nei :niks: VG, Dagbladet, alle disse ukebladene som hver uke mener å ha svaret på alt fra kreftgåten til hva som gjør deg slank (sunnere mat- mer mosjon! Er det så vanskelig da?)
Det eneste de gjør er å uroe folk, gjøre folk feilinformert - samt selge mer.
Spørs litt på hvor dette har blitt forsket på. Leser det gjerne, men sluker det ikke rått, men jeg tar det sånn halvseriøst(altså med måte)
Avisene har som jobb å formidle til publikum, og de har ikke lov til å gjøre om på resultater som forskningen har kommet frem til, selv om de kan velge å bare lyse saken fra en side. De kan utelate fakta, men de kan ikke gjøre om på fakta, så jeg tror det jeg leser, men forholder meg til det med måte.
Chanel
Tror ikke på NOE "helseopplysende" stoff fra tabloidpressen nei :niks: VG, Dagbladet, alle disse ukebladene som hver uke mener å ha svaret på alt...
Det eneste de gjør er å uroe folk, gjøre folk feilinformert - samt selge mer.
Helt enig! :nemlig:
Glemmer aldri en artikkel VG, eller Dagbladet, hadde om PCO, som jeg lider av. De viste en forferdelig tegning av en kvinne som så ut og var behåret som en mann (til og med tynn på toppen, med hentesveis!). I det hele tatt ga ikke artikkelen er riktig bilde av syndromet eller kvinnene som har det.
Tidl. bruker
10-07-2005, 12:30
Spørs litt på hvor dette har blitt forsket på. Leser det gjerne, men sluker det ikke rått, men jeg tar det sånn halvseriøst(altså med måte)
Avisene har som jobb å formidle til publikum, og de har ikke lov til å gjøre om på resultater som forskningen har kommet frem til, selv om de kan velge å bare lyse saken fra en side. De kan utelate fakta, men de kan ikke gjøre om på fakta, så jeg tror det jeg leser, men forholder meg til det med måte.
Chanel
Enig her :nikker: Ettersom vitenskapen forandrer "mening" som vinden snur, så tror jeg ikke på slike ting som jorda er flat e.l. ;) Selvfølgelig har de rett i visse ting, ang. sykdommer, forurensing og sånt tror jeg på det meste, men fosiler de finner som en dag er 1 mill år gammel og neste 100 mill - ehhhh.... MEGET skeptisk!!!:urk:
Jeg leser det og vurderer det, men jeg har noen filtre... Alt kan jo være farlig, bare man får i seg for mye av det - men det farligste er nok å bli helt hysterisk. :sterk:
Noen ganger får jeg meg en god latter når jeg leser alle helsenyhetene, andre ganger tenker jeg at de "moderne" resultatene er ganske åpenbar informasjon eller direkte gammelt nytt, og noen ganger synes jeg at jeg lærer noe nytt :) Det som irriterer meg mest med disse nyhetene er når avisene smeller opp pupper på forsida - selvfølgelig i folkeopplysningens navn. Dét irriterer meg skikkelig! :furie:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.