PDA

Vis full versjon : Om avlastning og sånt..

Lillian
22-08-2002, 20:23
Første gang jeg gikk gravid savnet jeg å være en person. Alle så bare magen og snakket bare om svangerskap og babyer hver gang de så meg. Det var litt slitsomt. Andre gangen var bedre. Jeg var både gravid og en person! Folk klarte å finne andre samtaleemner utenom svangerskapet, samtidig som magen ble viet akkurat passelig oppmerksomhet.

Denne gangen er det knapt nok noen jeg kjenner som merker at jeg vagger rundt med diger mage. Det er jo så kort tid siden sist, og folk er vel vant til at jeg er gravid "hele tiden". Men det er nå jeg savner forståelse, oppmerksomhet og avlastning!! Nå som jeg har ansvaret for to barn ved siden av å være gravid. Jeg trenger da minst like mye hvile og avlastning nå som de to første gangene?!

Det skulle vært motsatt! Første gangen klarer man faktisk å styre aktivitetsnivået litt selv. Man kan ta pauser og middagshviler og være så gravid man vil. Med større barn går jo ikke det. Barna utenfor magen kommer i første rekke, så skal andre rundt meg få oppmerksomhet, og svangerskapet får knapt nok prioritet i det hele tatt. Det eneste stedet jeg kan være gravid er her inne på SnartMamma. I mitt daglige liv er ikke svangerskapet et tema. Når barna har lagt seg om kvelden er jeg så skutt at da er det null overskudd igjen til meg selv.

Jeg er bittelitt bekymret for nurket også. Forrige svangerskap sa legen at babyen var stor og fin og han kunne se at jeg hadde vært flink til å ta vare på meg selv og ikke slite meg ut. Det hadde han neppe sagt nå. Jeg har ikke gått opp i vekt på 4 uker, er konstant trøtt og sliten og har kynnere i ett sett.

Må vel også legge til at jeg er elendig til å be om hjelp. Har jo folk rundt meg som sikkert kunne bidratt med litt avlastning i ny og ne, men jeg føler at det er et nederlag å innrømme at jeg ikke strekker til. For jeg vil jo strekke til! Mannen min er flink altså. Han tar seg av barna etter jobb. I det siste har det vært han som har lagt begge to hver kveld. Uten han hadde det neppe gått. Men på den andre siden hadde jeg vel neppe vært gravid uten han heller.. ;)

Dere andre som er gravide og har større barn.. hvordan får dere tid til å være gravide og "ruge"? Klarer dere å slappe av innimellom?? Fint hvis noen svarer.. er ikke så veldig glad i å utlevere meg selv sånn, men nå måtte jeg bare få det ut. Holder jo på å gå på veggen her. Jeg får nynne videre på refrenget i ukas sang... "Jeg er sliiiiiten jeg!" :uff:

Malinmor
22-08-2002, 20:42
Heisann Lillian!:)

Da er vi jammen to som er slitene :uff: Jeg er iallefall dødelig sliten når klokka slår 16.00 om dagen:uff: Jeg løper etter Sebastian hele dagen og den lille rompa sitter ikke stille i et sekund lengere:eek: Man har ikke tid til å sette seg ned og slappe av, eller legge seg når man ønsker,man kan ikke sove lenge en morra for gutten våkner klokka 07.00 og vil opp(gubben kan jo ta han, men har jeg først vokna av han, så er jeg våken alikevel) det er pust og pes hele dagen, spesielt nå når magen begynner å bli stor;) Jeg vil bare gi deg en kjempe:stakar: :stakar: og snart er vi i mål, ikke så lenge igjen med stor mage iallefall. Godt vi har hjelpsomme gubber, hadde heller ikke klart meg uten han:)

Ën stor :stakar: til deg

:findag:

Lillian
22-08-2002, 23:19
Hei Happii!! :mervink:

Så fint at du svarte. Det hjelper litt å høre at det er sånn for andre i samme situasjon også, for da er det iallefall ikke noe galt med meg.. i så fall er vi late begge to! ;)

Jeg har en mistanke om at det er den uutholdelige tropevarmen som tar alt overskuddet fra meg.

Men du? Jeg er bekymra for hvordan det skal bli etter fødselen også jeg. Jeg er sliten nå ja, men jeg husker godt hvor sliten jeg var de første månedene med nattevåk, døgnamming, brystbetennelser og konstant utmattelse. Hvordan i all verden skal det gå med en ettåring som krever sitt?? Har du planer om å ha Sebastian hjemme et år til, eller satser du på litt avlastning på dagtid?

Tidl. bruker
22-08-2002, 23:35
Huff ikke like godt å gå gravid med en villbass i huset. Heldigvis er han hos dagmamma av og til. Jeg trenger avlastnig pga blødniger i svangerskapet+ bekkenløsning fra første svangerskapet. Vært sykemdlt fra jobben siden juni, da pga bekkenløsnig. Nå også pga svangerskapet. Er er så sliten og dorlig at jeg kan bli liggende i sengen til 12-13. Heldivis er det de dagene han er hos dagmamma. Men nå som vi snart skal flytte vet jeg ikke om jeg får tak i ny dagmamma:(

Er så dorlig at jeg kan resikere å måttes innlegges resten av svangerskapet fra uke 24. Da er ungen levedyktig hvis noe skulle skje. PLuss at da må jeg holde meg i ro. Slet med blødniger med førstemann men langt fra så krafige som jeg har i ny og ned. Da kommer jeg meg ikke opp.:(

Pluss at jeg ikke får i meg en matbit for dagen nesten. Gjør at jeg også blir sliten.

Jeg har heldigvis begynt å fortelle familien hvordan jeg har det. :klapp: Så nå skal det bli mye avlastnig fra begge sider fremover. Pluss at jeg har passepike til han også.

Ikke nok med det vi skal flytte om en måneds tid. Inn i heldt nytt hus da to hus som skal vaskes. Pakke ned og flytte og pakke opp. Ikke noe av dette får jeg lov å gjøre. Føler meg som en krepling.:leiseg: :bonk:

Lillian
22-08-2002, 23:48
Wera! :mervink:

Får håpe du slipper innleggelse da!! Og så fint at du har sagt fra til familien sånn at du får avlastning. Jeg er vel heldig igrunnen jeg egentlig, som slipper å slite med bekkenløsning og andre plager tross alt!! Lykke til med flyttingen. :)

Litago
23-08-2002, 11:12
Jeg husker godt hvordan det var da jeg gikk gravid med nummer to, første mann var bare 9 månder når jeg ble gravid igjen. Og jeg var kjempesliten. Ville bare sove og sove og sove.

Min løsning ble (siden jeg begynnte å jobbe igjen på den tiden), at jeg leverte førstemann hos dagmammaen litt sent (slik at vi begge to fikk sovet litt lengre om morgenen), og mannen min hentet henne, reiste heim og lagde middag.
Så kom jeg hjem fra jobb til ferdig middag, spiste la meg på sofaen en halv time. Deretter sto jeg opp og tok kveldstellet. Etter at hun var sovnet sov jeg som regel på sofaen til det var på tide å legge seg igjen.

Jeg var heldig, for jeg var bare sååå sliten i første trimester, siden ble alt mye bedre, og jeg klarte meg med en middagslur før kveldsstellet, og hadde da overskudd til meg selv etter legge tid.

Denne gangen er de to store veldig flinke til å la meg slappe av mens de ser barne-tv, og jeg er slett ikke så sliten heller.

Håper dere finner en løsning som gir dere litt mere overskudd.
Lykke til!!!

Litago 12+0

Lillian
23-08-2002, 14:11
Hei til Litago også! :mervink:

I går var jeg på foreldremøte på skolen i to timer. Og det var sannelig godt. Tror det er første gang jeg gjør noe uten barn etter at jeg ble gravid. Føltes helt snålt å gå ned til skolen uten barnevogna med ettåringen i! :)