PDA

Vis full versjon : Ikke canesten?!

Didi
19-07-2005, 12:09
Jeg dør snart av kløen fra en sannsynlig soppinfeksjon nedentil, men fikk høre av en gravid venninne at man ikke skal bruke Canesten i begynnelsen av et svangerskap. Stemmer det?

Gjett hvem som skal på butikken og kjøpe store mengder youghurt i dag....:urk:

harmony
19-07-2005, 12:14
Lokalbehandling med canesten er ufarlig, men prøv gjerne yoghurt først! Hvis du bruker canesten skal du bare unngå å bruke applikatoren ved innføring av vagitorie, ellers viser erfaring lite eller ingen fare for påvirkning av fosteret. Lykke til!

Føniks
19-07-2005, 12:16
Jeg fikk beskjed med å vente med canesten til etter uke 12. Jeg ville snakket med en lege om det før jeg tok det i bruk.

Emilia
19-07-2005, 12:31
Jeg fikk beskjed av legen min at Canesten var ufarlig, men at jeg ikke måtte bruke applikatoren. Så den (Canesten uten applikator) har jeg brukt både dette og forrige svangerskap, seint og tidlig!

T-14(KS)

Stine-mor
19-07-2005, 12:34
Jeg har allerede brukt Canesten to ganger i dette svangerskapet. Er plaget med sopp når jeg er gravid. Dette fant jeg i felleskatalogen:

Graviditet
Canesten kan brukes.

Under graviditet bør behandling bare skje med vaginaltabletter, ettersom disse kan innføres med fingrene uten bruk av applikator.

Det eneste er at man ikke bør bruke applikatoren. :)

Mikke
19-07-2005, 13:02
Jeg ble også plaget av en kraftig soppinfeksjon etter å ha testet positivt. Dette ble bekreftet av gynekologen min ved første kontroll i uke 7. På grunn av at jeg satte progesteron vaginalt og skulle gjøre dette til jeg var 12 uker, kunne jeg ikke bruke Canesten. Men hadde jeg ikke gått på progesteron hadde det ikke vært noe i veien for å bruke Canesten stikkpille.

Er kløen ille kan du gå på apoteket å spørre etter en krem som heter Daktacort (den oppbevares i kjøleskap og ligger derfor ikke fremme). Den er for soppinfeksjon og stiller kløen mye bedre enn Canesten kremen. Jeg fikk tipset av min gynekolog, så den skal være helt trygg å bruke under graviditet.

Didi
19-07-2005, 16:34
Takk for svar, alle sammen. Ser det er litt delte meninger, så jeg prøver med youghurt først. Og virker ikke det, så får jeg holde ut til jeg skal til gyn neste uke og spørre om råd der.

Takk for svar i allefall! :snill:

linkn
22-07-2005, 23:33
Hvor klør dere ved soppinnfeksjon?? jeg klør som bare det ved lysken, kan det være sopp??

Nova
23-07-2005, 19:53
Hvor klør dere ved soppinnfeksjon?? jeg klør som bare det ved lysken, kan det være sopp??

Man klør som regel i og rundt skjedeåpningen (og i skjeden). Jeg har i alle fall aldri klødd i lysken. Du har vel ikke akkurat barbert bikinikanten, vel :snill: ?

linkn
24-07-2005, 08:51
Nei, jeg har ikke barbert der på en stund....

Helene Harefrøken
20-08-2005, 07:33
Lokalbehandling med canesten er ufarlig, men prøv gjerne yoghurt først! Hvis du bruker canesten skal du bare unngå å bruke applikatoren ved innføring av vagitorie, ellers viser erfaring lite eller ingen fare for påvirkning av fosteret. Lykke til!

:snill: Så flott at det er blitt svart på her. Satt akkurat å lurte på det samme. Du er en knupp harmony :blomst: